Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3742 ggr
Rafflan
0

Köpa häst, prova först?

Jag satt å kolla lite på alla hästar som finns till salu å kom då att tänka på, när man ska köpa en häst, när den gått igenom kontrollen hos veterinären finns det möjlighet att man kan ha den på prov ett tag så man känner att allt känns bara eller gör man inte sånt inom hästvärlden?

ebba93
0

joo de gör man oftast:) de har jag gort med alla mina haft på pro innan man köper så de är fult nurmalt:)

Rafflan
0

#1 Okey tack för ditt svar, lite okunnig när det kommer till häst köp, men frågar man får man ju aldrig veta, å även om det är ett bra tag tills man köper häst vill man ju läsa så mycket som möjligt innan :P

Nitro
0

Jag ska sälja min lilla goding nu, och lämnar ut honom på prov en månad. Inte bara för köparens skull utan för hästens och min skull också. Jag vill veta att han trivs innan han blir såld.

Elshira
0

Det är olika från person till person. Själv vill jag alltid köpa på provtid (typ en månad) och säljer alltid på samma vis.

Man måste tänka på att skriva ett kontrakt om vem som ansvarar för framt av hästen vid ev ågrande, vem som betalar om hästen skadar sig under provtiden och om hästen i värsta fall skulle dö osv.

Men lämnar man bort hästen så är det bäst att sälja hästen för hela köpa summan och betala tillbaka den igen vid ev återköp för att säljaren inte ska stå utan både häst och pengar i slutändan.

Hakuna matata!

Cilla89a
0

Som #4 säger så är det från person till person.
Jag lät inte köparna på varken Schrek eller Schess ha dem på prov innan köp, tycker det är för riskabelt.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Cezanne
0

Jag tycker att det är ovanligt att man får ha hästen på prov. Köpte min häst utan prövotid och har sålt häst utan prövotid. Det finns så mycket fällor man kan hamna i om man inte gör affär på en gång. Säljare som inte går att få tag på om man vill lämna tillbaka hästen, köpare som inte betalar utan försvinner t ex.

AnnaLundin
0

Jag skulle ALDRIG lämna ut en häst på prov. Det finns alldeles för många exempel på när sånt har gått åt skogen, t.ex säljaren fått tillbaka en skadad häst som telt tappat sitt värde, köpare som sätter i system att "låna hem hästar på prov" och sen lämna tillbaka, i stället för att skaffa egen häst eller i stället för att hyra en häst över sommaren osv.

En köpare är välkommen hit hur många gånger den vill för att provrida hästen här. Jag kan också möjligen sträcka mig till att lämna ut hästen på öppet köp, men då är det köparen som står med risken för skador under tiden. Skadar sig hästen så tar jag inte tillbaka den helt enkelt.

Jag skulle vilja säja att #1 är ute och cyklar, det är INTE särskilt vanligt att hästar lämnas ut på prov.

lisette
0

samtidigt som jag förstår varför man inte vill lämna ut på prov så tycker jag det är dåligt att inte göra det.

tänk om man inte passar ihop med hästen? en häst kan vara på ett sätt i sitt gamla stall och på ett annat i ett nytt stall med nya rutiner, ny ägare osv.

tycker det är det minsta man kan göra för hästen faktiskt.

Rafflan
0

oj, det var visst inte så vanligt, anledningen till det är att jag vill få hem hästen och känna att det funkar. Mellan mig å hästen på hemma plan liksom. Såklart kan den ju vara annorlunda i början då allt e nytt, därför jag skulle vilja ha en prov tid på 2 veckor - 1 månader.

Men öppet köp känns inte heller bra, för då finns det ju ingen garanti att dom tar tillbaka hästen.
Förstår risken för säljaren men att ta den på öppet köp blir ju sen en risk för köparen. Men man få väl skriva nåt typ av kontrakt :P

AnnaLundin
0

#8 - SÅ stor skillnad blir det väldigt sällan mellan gamla och nya stället. Jag har aldrig varit med om någon skillnad som berott på annat än ryttarbytet. Är man osäker på om hästen passar är det bättre att provrida flera gånger i olika miljöer, både på ridbana och ute i skogen.

#9 - Självklart skriver man ett avtal om öppet köp och då tar säljaren tillbaka hästen inom en viss tid, förutsatt att hästen inte har hunnit skada sig eller bli sjuk. (köper du ett par skor på öppet köp så tar inte butiken tillbaka dem om de är synligt använda ens….)

Lorita
0

#7 håller med till 100% och som säljare ska man passa sig, för förändras hästen beror det oftast på köparens okunskap och det är inte alls säkert att man får till baka samma trevliga häst som man lämnade ut. Den kan ju blivit riden så den fått ont tex under prov tiden.

Vill inte heller köparen ta sig tid och provrida ordentligt och känna att det är rätt innan köp, då köns det vanskligt att lämna ut hästen på prov också.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Birke
0

Jag skulle aldrig köpa eller sälja en häst utan prov först.

lisette
0

#10 min häst är lugn här hemma, men på andra ställen blir hon jätteosäker. olika miljöer är ju bra, men inte hemma för det är "det gamla vanliga".

men som sagt. jag förstår helt och hållet de som väljer att inte lämna ut på prov först.

AnnaLundin
0

#13 - i ett sånt fall, när du nu vet att det är så, kan det ju vara läge att lasta hästen och åka till ett ridhus eller en paddock där hästen aldrig har varit, för att låta köparen testa hur den kan bete sig där.

Sen lär det ju också vara så att hästen blir som vanligt efter ett tag i ett nytt stall, när den har boat in sig. Och om då köparen har provat hästen 5 gånger hos dig innan så vet ju köparen vad den ska förvänta sig.

lisette
0

#14 jag förstår var du vill komma anna. men det är inte samma sak att vara i någon annans stall, kanske tom under "övervakning". man sköter om en häst på ett helt annat sätt hemma på egen mark.

Rafflan
0

Nej, men ett kontrakt är väl inte lagligt bindande?

Sen om dom vägrar då står jag ju där med hästen eller om dom vägrar ge tillbaka pengarna osv.

Jag vill få hem den, känna hur den är att sköta, fodra morgon å kväll, rykta stående i stallgång/uppbunden, hur den är att rida ut på när man möter saker som finns i min omrgivning som kanske inte fanns på det andra stället osv. Allt det vill jag veta innan jag köper och visst man kan ju fråga men är ju inte alltid säljaren är ärlig tyvärr.

Såklart förstår jag att säljaren inte vill få problem genom att låna ut på prov, men tycker man ska skriva kontrakt där också, tex blir hästen skadad betalar lånaren för det och hästen får inte lämnas tillbaka förens veterinären kan intyga att den e 100% frisk, blir det permanent skada kan den inte lämnas tillbaka osv.

Lorita
0

#16 ofta finns det ju en anledning till varför hästägaren säljer, ska den st och betala stallhyra för 2-3 månader extra för att du inte klarar av hästen och den kan komma tillbaka.

Om det vore så enkelt att en veterinär kan se alla skador och bedöma om den är i samma skick som när den såldes. det går fort att rida sönder en häst.

Använd din undersöknings plikt rid hästen flera gånger åk iväg på nya ställen med den så du vet vad du köper och tänk noga igenom om hästen passar dig.

Jag har haft en del hästar genom åren och aldrig ångrat ett köp, jag har noga tänkt igenom vad jag vill ha för häst innan jag bestämt mig för köp.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Rafflan
0

#17 haha jo jag tänker nog, jag kollar å läser massor om hästköp nu och tanken är att kanske köpa häst 2-3 år XD

Men det e just den biten som oroar mig, vill ju ha den rätta hästen för mig. Men det går ju inte att käna genom att rida runt på olika platser, det är ju inte bara ridningen som ska funka mellan häst å ryttar och det är inte bara i ridningen det kan bli problem.

Sen känns det som en risk att vissa bara kan säga att dom inte vill låna ut pga risken och då kanske döljer nåt. Det gör mig ännu mer orolig. Så ja, häst köp e sjukt svårt :P

Kimpa
0

Jag har aldrig köpt eller sålt med någon prövotid.
Man vet aldrig vad det är man får tillbaka efter en prövotid.
Skulle spekulanten komma på kant med hästen så blir det förmodligen mitt jobb att fixa till( beroende vad det är) det sedan innan jag kan sälja igen.

De som köpt häst av oss har däremot provridit/kört två, tre gånger när de varit väldigt intresserade. Samt att jag varit noga med vart de hamnat för att själv veta att det kommer fungera. T ex om det varit en häst som blivit stressad i stora stall med många hästar har jag ju självklart valt bort de kunderna, för bägges bästa.

Peppe
0

håller helt med #7

ett ryttarbyte samt miljöbyte och där ryttaren så klart vill testa så mycket som möjligt under prövotiden är som gjort för ledinflammationer. dom vill inte jag betala för sen + fördröjningen av försäljning + att hästen har registrerad skada.  jag ser istället till att sälja till folk jag känner mig trygg med, att dom om det inte passar med hästen hittar ett nytt bra hem. annars är dom inte värda att sälja häst till

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Elshira
0

Självklart är det viktigt att alla risker ses över när man skriver kontraktet så att man itne dtår med en skadad häst som ingen vill ha~

Men jag vill både köpa och sälja på provtid dels för att den nya ryttaren ska känna att hästen verkligen passar men även för mig att bara kunna hämta hem hästen och betala tillbaka pengarna om jag ser att hästen vantrivs eller jag inte vill den mäniskan ha ha hästen av någon annan anledning. Jag vill att hästen får det bra, men å andra sidan handlar mina köp om 20-40 000 kr och inte hundra tusen eller mer~.

Hakuna matata!

Cezanne
0

Alla hästar reagerar på miljöombyte. Den jag köpt hade jag känt i flera år men hon var ändå inte samma häst när hon fick flytta till mig. Det tog flera månader innan hon blev den hon är idag.

Skulle jag få en spekulant som vägrar köpa hästen utan prövotid går den spekulanten bort. De jag har haft har inte diskuterat prövotid, jag har låtit dem hälsa på hästen så mycket de vill (har varit åringar) och även träffa deras mamma. Ena spekulanten reste långt, jag hade influensa och var trött, så hon fick tillbringa tid med honom utan min "övervakning".

Elshira
0

Jag hade en tjej som skulle köpa étt arabsto av mig förr och vi gjorde istället så att efter som det var dottern som skulle ha henne och rida henne så fick hon bo hos oss i drygt 2 veckor och rida på henne och jag red med på en annan häst.

Kan man göra på det viset är det naturligt vis väldigt bra. Ta en vecka semester och pröva på hemmaplan ^^

Hakuna matata!

CelsiusT
0

Jag skulle köpa en häst (30 000:-) så fick jag ha den på foder först i några månader för att se att vi fungerade ihop osv. I kontraktet skrevs då in att vid ev köp så skulle jag självklart inte behöva betala för ev utbildning/förbättrning/värdehöjning hos hästen, men jag fick också stå risken om hästens värde sjönk av någon anledning, så skrev vi in priset i kontraktet med. Vi skrev även in att jag fick stå för veterinärvård, försäkring osv osv. SÅ jag hade alla kostnader för hästen. Detta var ifrån ett stall som håller på med uppfödning och även försäljning av hästar och detta var tydligen ganska vanligt (fast jag fick längre tid eftersom jag kände dom).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rafflan
0

#24 ja det skulle ju kunna vara en bra lösning :D

Elshira
0

Något som även kan vara bra att skriva är att vid skada ska alltid ägare kontaktas för samråd av behandling samt att hästen ska behandlas för vad den nu råkar ut för i samråd med veterinär. Detta för att man som säljare får tillbaka en häst som blivit skadad men inte behandlad.

Hakuna matata!

may-britt
0

jag kommer aldri  til och  låne ut en häst  noe mere for prove för kjöp jag gjord det en gang och  det var i  sommras och  hon skulle ha 14 dager prove tid som ente med 8 uker viss det inte var mere hon dro  det ut och  styra på ohc på  slutten sa hon at hästen inte var hva hon ville ha så  jag fant ut sen hon hadde gjort dette förut och  hon tenkte inte kjöpa noe häst hon ville bare ha häst for sommeren.

så  skal jag selge nu  blir det rett kjöp eller ingen ting i  det hele tatt.

noe annat er viss man setter ut på  foder.

olina95
0

Det beror väll alldeles på hur du själv känner. Om du vill veta hur hästen beter sig i en annan miljö och vill rida den lite innan du bestämmer dig är det jätte bra med prov.

Tusen
0

Jag har alltid lämnat ut de hästar jag sålt på prov i minst en månad men har då skrivit ett foderavtal under den tiden. Detta för att min häst inte ska behöva säljas vidare igen om de inte trivs ihop. Har också gjort llikadent då jag själv köpt häst. Jag tycker inte det är större risk än att lämna sin häst  på foder. Och det verkar ju folk kunna göra.

En tid för att lära känna varandra på hemmaplan tror jag både häst och köpare tjänar på.

Kimpa
0

Som jag skrev i #19 skulle jag aldrig låna ut på prov då man inte vet vad man får tillbaka, och ännu mindre på foder. Skulle aldrig falla mig in.
Men det är ju tur att andra gör det iställetOskyldig.
Har aldrig haft någon köpare som varit missnöjd med sina köp av häst och alla är kvar flera år efter affären .

may-britt
0

tenk på  om man får tilbake en halt eller skada häst hva skal man gjöra da, nei de kan komme och  prova her så  mycke de vill  men at  de får noen häst på  prova vill jag inte

kaka1234567
0

JO de vore smartast att prova på innan köp men när man ska lämna tillbacka de ska den va fullt frisk.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

may-britt
0

hva om den da er halt eller noe annat hva gjör man da hvem har ansvaret for hästen och  reiningen

Tusen
0

#33 Precis som när du har en häst på foder är det den som lånat hästen som har fulla ansvaret under den tiden som köparen lånar hästen. Därför måste de allltid betala innan de får låna hästen. Kommer hästen tillbaka i sämre skick än den åkte står det i kontraktet att pengarna som lämnats skall gå till att kurera hästen. Glad

may-britt
0

jep fint