Thorowgood T4?
Någon här som har deras sadel?
Vilken modell är det och vad tycker ni, är den prisvärd? och framförallt, hur breda kusar passar den egentligen?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

jag har en dressyr. min häst är inte så extremt bred enligt mig men drar deras vidaste järn… fast han är inte särskilt tunn heller…
Om vidaste järnet inte passar så kan man ju alltid banka ut dom (a)
#1 vad är det nu din häst är för någon? vilken vinkel drar h*n?
#2 inte särskilt nyttigt för sadeln eller hästens rygg i längden. Samt att man får inte många ören om man ska sälja den begagnad sedan och har haft för brett/vitt järn i. Det sänker värdet.

#3 varmblod har jag för mig.

#5 fast skillnaden mellan normal och X-vid bör ju vara en viss skillnad. Men det som jag tyckt när jag tittat på sadeln i butiken är ju att den ser ju ut till att vara bredare i hela konstruktionen att den på något sätt är bredare i hela "attityden" undertill eller hur man ska förklara det.

Jag har en varmblodig travare, glömde bort att mäta hur vid han är idag men ska försöka komma ihåg det imorgon. Han är den hästen som kräven vidast bom i hela stallet trots att han kanske inte ser särskilt rund eller platt ut över ryggen.
det du kan göra för att se om vidden stämmer är ju att köpa det vidaste koppjärnet, för jag antar att det är det du är intresserad av, och se om det passar på ryggen på det stället där det sedan kommer ligga.
en kass bild på hans rygg för två år sedan… ska försöka komma ihåg att mäta och plåta nya bilder så kan du få lite bättre info:)
Harry har ju någonstans mellan 105-115 grader på sin rygg, har svårt att minnas vilket det var när jag mätte honom, men ska ta o prova att lägga flexicurven på honom någon dag här framöver och mäta ryggen på honom o se vad jag får fram för mått.

jag glömde såklart mäta och fota… jag hoppas minnet är bättre imorgon:)

jag försökte mäta idag, men det blev inga bilder…det var inte så lätt men jag tror jag lyckades någorlunda. första mätningen blev 120 grader men det verkade lite för brett och vid andra mätningen blev han 110. jag tror mer på andra värdet. imorgon kanske jag har tid att skruva bort koppjärnet ur dressyren och mäta det, den mätningen borde stämma bättre iaf:)
#10 hade vart guld värt om du gjorde det! :D
blir SÅÅÅ mycket enklare för mig att försöka beräkna det hela. Kan du kanske ta en bild på sadeln underifrån med en linjal framme vid "manken" så man kan försöka beräkna hur breda bossorna är och sådär?

#11 jag ska fixa det ikväll:) jag köpte min sadel begagnad, så den var redan rätt inriden så bossorna är plattare än från butik men jag ska fixa det. kanalen är bred iaf, får plats med nästan en hand:)

Jag har lite sämre nyheter… hästen var inte så bred som jag fick det till sist. Jag mätte med en böjbar eltråd och resultatet var inte så bra. Koppjärnet är stabilare och var lättare att lägga på rätt plats. Jag har det vita koppjärnet, som ska vara det vidaste i alla T4-modeller utom allrounden för låg manke som har ytterligare ett vidare, och det är ca 100grader bara och passade precis på hästen.
det blev inga bilder för kameran ville ha nya batterier…
hrmmm…. 100 grader är nog inte tillräckligt…. :/

det förstår jag. men jag blev väldigt glad, för det innebär att jag har ett större utbud av sadlar att välja på;)
du har ju en större vidd i T4allround för låg manke men det fungerar ju bara om hästen ahr låg manke,…eller T6 hopp, den går också att få xx-vid.
#15 han har bred rygg med manke så vill inte ha haflinger-varianten.
menmen, då vet man det… *suck*

hoppen är för normal manke, men desto dyrare bara för att de lånat en hoppryttares namn till sadeln…