Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettislandshästar
Läst 3892 ggr
may-britt
0

er jag konstig

jag undrar om jag er konstig jag rider 2 hästar nesten vär enda dag och  noen dager rider jag bare 1.

jag er så  der jag går i  stallen gjör ordning på  min häst sadlar och  rider 1 time så  er jag ferdig med den hästen den er tilbake på  boksen och  får lite mat så er det neste.

men så  kommer det en venninne och  vill rida hon pratar och  pratar frågar och  frågar piller på min häst stressar och  flyger rundt och  jag blir svirri i hue sur och  grinioch  hva jag skal gjöra tar 2 timer i  steden for 1.

så  jag pleier och  si  at jag liker bettre och  väre selv i  stallen siden det er min stall och  jag vill heller ride selv.

rider vi  ut så  vill hon galopera jag vill inte det sen min häst trenger mere muskler i  ryggen så  hon flyger för hon fatter galoppen jag tenker så  at det er bedre och  trena trav ovh skritt til hon har mere muskler så  slipper jag at hästen flyger som gal for och  fatta galopp.

hon sier at det er fel.

jag föler meg lite så  der grini och konstig men kan ite bli  van med at hon skal väre der och  masa på  meg.

er jag elakt kansje?

Zabbio
0

Träna din häst på det sätt du tycker är bäst och låt henne träna som hon vill. Eller är det din häst hon rider? I så fall ska hon självklart inte galoppera om du inte anser att hästen är redo för det..

Om det är ditt stall och dina hästar så har du ju all rätt att bestämma själv vem du vill ha där, har du inte tid och lust att stanna där längre för att du har sällskap så är det ju bara för henne att acceptera. Finns inget tvång att ha vänner i stallet för att de ska rida, speciellt inte om de inte lyssnar på de regler man har i sitt stall.

Kanske hon kan komma med någon gång när du har tid och ork, kanske kan prata med henne och ''lära'' henne att ta det lugnt? Men det är ju om du själv vill.

Är inget fel att bli irrierad på folk ibland, men prata med henne om det ifall det är så det brukar bli eller om du helt enkelt inte vill ha henne där.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lorita
0

Jag rider också mina länge först i skritt och sen när dom är mogna i trav för att när musklerna och lydnaden finns där även jobba i galopp.

Men jag pratar mycket med mina hästar och kelar, inte så mycket just när jag ska sadla utan vi har mycket "bara vara tid" i hagen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

WinterPrince
0

Du får ursäkt om jag missuppfattat dig, har lite svårt för språket.

Jag förstår det som att din vännina bara är med och rider ibland. Så för mig låter det som att hon inte har fått in rutinerna. När borstning och sadling går på rutin går det mycket fortare och man hinner prata samtidigt. Slutar hon med det hon gör när hon ska berättar något?

Sen håller jag med att är det din häst hon rider så är det du som bestämmer träningen. Är det en egen häst kan hon allt skippa galoppen just den dagen ni rider tillsammans. Galoppera kan hon göra en annan dag.

Zadeira
0

Jag förstod inte riktigt om det är din häst hon rider eller om hon rider en annan häst i ditt stall.

Rider hon din häst är det ju dina regler som ska följas, annars kan du säga till henne att leta upp en annan häst som hon får lov att rida som hon vill.

Om det nu är så att du själv tar med din vännina till stallet kan du ju helt enkelt välja dagar då du är på humör, och om du nu blir grinig varje gång kanske det helt enkelt är bäst att låta bli att ta med henne dit.

Om hon rider någon annan häst i ditt stall kan du helt enkelt säga att du hellre rider själv eftersom ni inte delar samma träningssätt. Det är inte upp till henne att bestämma över hur du väljer att göra.

may-britt
0

hon rider en av mine gammla is hon kan galoppere henne men min unge häst flyger i  en vill  fart för hon fattar  galoppen och jag tror at det er for at hon manglar rygg muskler.

jag er i  mot at  min unge häst skal fatt galoppen för hon er sterkere i  ryggen så  slipper noe och  gå  galt.

så  når jag er i  stallen så kommer min venninne bare opp viss vi  rider ut tilsammans så skal hon galoppere jag sier at  jag vill inte fatta galoppen på  hästen ennu hon mener det er fel så  når hon bare tar av i  vill  galopp  med sin så  kan dere tenke dere hva min gjör jag ber henne stanna men det vill hon inte.

så  jag har slutta och  ride ut med henne.

hon tycker det er jätte konstig at jag ikke vill galopere min häst jag provar och  si  at  jag vill inte at min häst skal fatte galoppen så  der och viss hon moste flyge i vild trav för galoppen så  er hon inte sterk nok for galoppen och hon får och  den vana at hon skal flyge som en vind för fattning.

jag tycker det er bettre och la henne bli  sterk nok först så  hon kan fatte galoppen på  en normal måte dette tycker hon er fel.

jag red min andre unge häst i  5 mnd för jag fatta galoppen på  han och  han er helt fin nu.

gossa med hästana gjör jag med men hon står som regel och  piller på  dem dytter lite på  den jag står och  gjör ordning på  och  så.

Rita-S
0

jeg synes faktisk det er respektløst å gjøre slik når man ikke eier hesten. Sier hestens eier nei er det nei faktisk.
Nei du er ikke rar.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

may-britt
0

nei  det er jo bra och  höre.

jag red dem selv i  dag sen jag orkar inte och jate om det til henne

hon klarte och  komme inn på  banan och  sa at når jag hadde spurt hästen om galopp så  slulle jag bli  franna når den inte ville fatte men ruset bar av gåre i  traven.

jag tok det lungt och  sa at en häst moste väre sterk i sine muskler för den kunne fatte galopp och  ruse rundt med hästen och  straffa den for at den inte ville fatte galopp kom inte jag til och  gjöre ofte buder hästen på  galopp selv når den er sterk nok det er ingen hast.

jag klarte och  forklare det lungt så  hun gikk av banan