Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterbilderfilmer
Läst 2735 ggr
Moalinn
0

Bilder till artikel

Hej!
Jag har skrivit en artikel som jag ska sätta in här på ridsport. Men jag har ingen bra bild, någon som har en bild på en häst med en grimma och ett träns över, sedan ett täcke och även transportskydd på?

alltså en bild på en häst som är färdig för att åka transport/lastbil.

Har nämligen skrivit en artikel om att transportera hästen. Även att man ska hitta en erfaren chaufför om hästen ska färdas långt.

hoppas att det är någon som har en bild =)
Om inte så får det bli en artikel utan bilder.

Tack på förhand!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Zabbio
0

Hade jag ägt transportskydd så hade jag gärna tagit en bild åt dig.. :3

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lorita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har aldrig träns på i transporten , det tar jag på innan jag lastar ur på plats, det är alldeles för stor risk att hästen skadar sig i tränset under transporten (det hoppas jag inte du tänker lära ut)

Så här brukar mina se ut, jag har alltid svansen skyddad och ofta inte täcke heller.

bilden får du använda om du inte skriver att man ska ha träns i transporten, det får mig att få ont i magen. Hästen ska vara klädd för att inte skada sig, helst hade jag velat ha skinngrimma också men det är svårt att få tag till så små ponnys (nu äger jag en som jag använder, vid transport)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Hannapanna
0

#2 Många har väl träns vid ur oc ilastning!

Jag tror dom flesta också håller med dej att man såklart inte åker transport med träns..

Maja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en halvdålig bild på en häst med träns + grimma. :)

Rita-S
0

många tävlingar har regler om att lasta hästarna med träns, men jag tror knappast nån vill transportera en häst i tränset.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lorita
0

Jo då, jag har till och med sett folk transportera i enbart träns och med hästen fastspänd i bettringen. Det är alldeles för enkelt att få grönkort Tyst

Jag lånar därför ut bilden på villkor att det inte skrivs att man ska/kan ha bett under transport.

Lorita
0

Man har ju faktiskt aldrig dubbelt, om det går rätt till, man lastar på i träns, stänger om hästen/hästarna och byter till grimma som hästen har under transporten, när man lastar av byter man till träns i transporten. Hästen ska ledas i träns på tävlingsplatsen, inte i grimma över ett träns.

Alla skiften mellan träns och grimma sker i transporten

WinterPrince
0

Jag kan ha grimma under tränset när jag lastar, för att göra det smidigt. Då kan jag haka fast hästen först och sen ta av tränset. Fast oftast har jag lastat i grimma (har inte varit iväg så mycket än).

Lorita
0

#8 hur får du grimman under tränset på tävlingsplatsen?

Hemma lastar jag bara i grimma.

Aribigga
0

Nu har ju jag aldrig tävlat, men jag tränsar alltid utanför transporten och lastar alltid i grimma. Ser ingen anledning att ha träns på för mig som har en mycket lättlastad häst.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Lorita
0

#10 på tävlingsplats måste hästen ledas i träns och det är där problemet uppstår och missförståndet som gör att hästar får åka i transporten med träns på (vilket kan sluta riktigt illa)

Aribigga
0

Jag vet.

Det betyder ju inte att man måste lasta den i träns hemma? Bara att man måste tränsa den i transporten.

lurvponnyn.vimeddjur.se

WinterPrince
0

#9… jag har en ettårig hingst, så den gång vi varit iväg hade vi box. Inga problem då.

Lorita
0

#13 på tävling måste han ändå ledas i träns utanför box och transport.

WinterPrince
0

#14.. det är jag mycket medveten om.. men frågan var hur jag fick in grimman under tränset. Det gör man lätt i boxen, sen leder jag i tränset in i transporten, där jag sen kan knäppa fast honom i grimman innan jag tar av tränset.

Moalinn
0

Tack för bilderna =)

Som alla säger, så tänker jag inte lära ut att man sätter hästen i tränset i transporten! Men att man leder in den med tränset.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto