Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 563 ggr
emsems
0

hur fort vågar jag..?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hur fort vågar jag gå frammåt med mirran?

Histora: Mirran, 6 år den 10/2 -07. imp Tyskland i sommras. I tyskland tävlad 120 cm hoppning.

25/7 blev hon opererad för lösa benbitar i bakknät.

6 veckor boxvila till och med den 14/9.

3 veckor promenerad till 5/10.

2 veckor skritt uppsuttet till den 19/10.

19/10-16/11 = långsam ökning av belastning/igångsättning under 4 veckor (i slutet reds hon i galopp på raka vägar, totalt ca 1 timme om dagen).

sedan vilade hon en vecka och en halv i samband med flytt till mig.

efter det på ökades ridninge ytterligare och vi började med volter, jobba lite hårdare pass. skutta små hinder.

Nu rids hon 6 dagar i veckan. 2 dagar skritt utomhus, 1 dag hoppning, 3 dagar dressyr. hoppningen har legat på ca 70cm.

Nu undrar jag; hur mycket vågar jag jobba vidare? bör man ta det lugnt eller kan jag fortsätta utöka jobbet och våga börja höja hindren lite? till till 90-1m? (hon hoppar bra). Hon är inte varm i benen någonsin. Visar lite svaghet i att sätta under sig ännu pga lite omusklad.

Vad tror ni?

emsems
0

kan tillägga att jag kommer låta henne "vila" under en vecka from fredag, då jag bara rider ut barbacka i skogen, i typ skritt och trav, för att låta henne smälta allt nytt och bara ta det lugnt.

emsems
0

ingen med tips?

MiaMaria
0

Det sägs ju att lika lång tid som hästen vilat så långt tid ska det ta att rida igång den igen. Visst har inte riktigt med din fråga att göra…

Det har ju snart gått 6 månader sen hon opererades och hade de inte varit för att hon inte riktigt orkade sätta under sig ordentligt så hade jag tyckt att du kunde gå vidare sakta men säkert men eftersom hon inte riktigt orkar bära sig tycker jag du ska forstätta ett tag till så hon får ordentligt med muskler. Klättra kanske? Visst hoppningen bygger oxå muskler men jag tycker det räcker med gymnastikhoppning/lättare hoppning ett tag till så hon orkar innan du går vidare, annars är risken större att hon får problem. Bra att hon får "lulla" en vecka och fundera över livet =)

Hoppas de jag skrev inte blev för tjorvigt ;-)

emsems
0

tack för tipset.. jag funderar åxå över det där emd svagheten.. på ett sätt kan jag tänka att jag skall ta det lugnt pga det, på ett sätt känns det lite om att en vaghet borde stärkas.. man kan ju jobba vodare på samma sätt och bara lägga in något högre någon gång då å då.. tex igår hoppade vi 1.05, utan problem, men bara 1 gång.i övrigt gymnatikhoppning

fler åsikter?

Rita-S
0

jag tycker det låter som en bra ide att sätta mer muskler innan ni sätter i gong för fullt, men samtidig så borde du ju kunne gje henne lite mer utfordring innimellan nu tror jag, det är ju 6 mnd sen hon opererades

Kanske inte varje vecka, men kanske för en kortare period, typ 10 minuter, 15 minuter eller nåt höja hinderet och hoppa tex 80-90 cm? med långt mellanrum självklart, och klätra, jobba mycket kavaletter osv

hur är hon på att träcka? är hon innkörd? En jag talade med om körning sa att dom använder ryggen mycket när dom drar, så kanske få henne träcka ett bildäck eller nåt som gjer litegrann motstand?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Wanilj
0

Jag skulle ta kontakt med ngn riktigt kunnig veterinär på ngn av våra kliniker för att få bästa råd!

En herre som har mkt mkt koll är Lars R som är landslagsveterinär för distanslaget… han är mkt kunnig och trevlig!!

Det innebär alltid mkt stress för dem att flytta och byta miljö..

Om du märker att hon inte riktigt orkar sätta under sig så rent spontant tycker jag att du ska hålla dig på höjder som inte sliter samt vara försiktig tills hon har stärkt upp sig ordentligt…

Lycka till!

Ps.. om jag hittar mailadress eller nr till Lars så pm:ar jag det till dig!!

emsems
0

hon är inte körd, och jag kan inte köra, tyvärr..

mer mat behöver hon nog inte, hon får 13 kilo hö, 2 kilo lusern och 2 kilo havre om dagen.. =)

ok, man då kan jag ju hoppa lite högre lite då å då.. men först ska hon få sin vilovecka efter Erik Berggren-täningen på onsdag =) ska bil skitkul att se vad han säger om henne!

Wanilj
0

Lars Roepstorff heter han!

emsems
0

wanlij: vore supersnällt!