Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 5179 ggr
minkaninester
0

Medryttar häst har börjat stegra

Hej!

Jag har en medryttarhäst som är verkligen en helt underbar lite c-ponny. Men hennes riktiga ägare har velat få henne att lära sig att stegra och det gjorde hon igenom att trycka skänklarna hårt in i sidorna och dra riktigt hårt i munnen så man ser verkligen att hästen får ont i munnen.

Men nu följe problemet, det minsta lilla man tar i henne nu reser hon sig nu, inget snack om saken. Jag har blivit rädd för att rida henne och vägrar sätta mig på henne så länge hon håller på sådär.

Samtidigt vill jag hjälpa hästen och visa att det inte är alla människor som gör så men hon är klart öm i munnen.

Frågan är då, vad ska jag göra?

Till och med ägaren börjar bli lite rädd för att rida henne och jag tycker inte det minsta synd om ägaren. Hon har gjort något dumt. Och hon lyssnade inte heller på mig när jag sa att hon inte skulle göra så..

Det är inte lite hon reser sig heller, sist jag red henne stegrade hon så högt att vi var nära på att välta, nu rider jag inte henne längre. Det har gått får långt för nu är det farligt.

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Cilla89a
0

Det enda som går att göra, är att träna, träna och åter träna så ponnyn får förtroende för ryttaren igen.
Tjejen som i detta fallet är ägaren borde lämna över ponnyn till någon vuxen kunnig som kan träna så ponnyn får tillbaka förtroendet, tror inte ägaren kan träna bort detta själv eftersom ponnyn säkerligen förknippar denna tjej med obehag.
Jag förstår att du inte vågar rida ponnyn mer, det är starka djur och det kan sluta riktigt illa, tycker du gör rätt att inte rida ponnyn tills den fått förtroendet tillbaka.
Suck, säger jag bara, stackars ponny :/

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Zabbio
0

Kan man inte lära in det på ett säkert sätt ska man låta bli.. :/

Menmen..skadan är skedd. Hitta en kunnig, lugn tränare som tar tag i det på ett mjukt sätt.  Hade gärna sett att tjejen var med och tränade själv, med ledning av tränare, för det är ju inte minst henne ponnyn behöver lära sig förstå igen.

Om du rider ponnyn, och om den börjar stegra kan du göra två saker. Antingen vänta ut det och sen be om framåt igen som om ingenting hade hänt; visa att det inte blir obehagligt eftersom det är obehag den förväntar sig, och stoppa mycket med sätet och väldigt lätta tygelhjälper. Många tycker att det är en dåli ide att ignorera dåligt beteende, men i fall där hästen beter sig så pga att den förväntar sig smärta eller obehag, är det lättare att förvärra beteendet genom att orsaka mer obehag och göra en stor grej av det. Är du snabb attbara ryta till verbalt just som den reser sig är det en god ide att berömma med glad röst så fort hovarna är i marken. Då är det lätt att fatta att upp är nej, och ner är bra… berömmer man bara när fötterna landar kan det bli beröm för hela stegringen, och berömmer man inte alls med bara skällr så blir det ju mer obehag som vi ville undvika eftersom hästen redan är rädd. Är du osäker så sitt bara tyst och lugn. När hästen slutar stegra av rädsla/smärta och (Om, för det är inte alls säkert att) kanske gör det i ren protest eller för att slippa jobb, eller rent av för att den troratt det är ok, så kan ett skarpt nej och en dask på halsen räcka längre än man tror.

MEN… om hästen stegrar så att det finns risk att den ska välta över, så kan det vara farligt att vänta ut det. Då kan du vid minsta tecken på stegring dra i ena tygeln bara, och få runt hästen sidledes innan den kommer upp i luften (åtminstonde innan den är mer and 20-30cm uppe), då måste den landa och återfå balansen. Beröm direkt när alla fyra fötterna är i marken. Här är det ok att berömma utan att skälla till först eftersom landningen och sidvärtsrörelsen kom från påverkan av dig. Springer han iväg lite efter att ha landat så ryck inte i tyglarna utan stanna normalt och mjukt.

Många håller inte alls med mig om detta, men så här hade jag gjort. Jag vill inte skapa en diskussion, bara ge råd. Min motivering är att en häst som gör något av rädsla och smärta blir inte botad av mer obehag. Möjligtvis kan man göra det ännu obehagligare att vara dum än det var från början, men det är extremt lätt att bara hamna i en ond spiral..och hur glad blir hästen av att välja mellan pest eller kolera? Att däremot visa att det finns inget att vara rädd för och att det inte gör ont, kan helt ta bort beteendet.

Jag hade kanske provat att fästa bettet i nosremmen så att det dels inte kan dras igenom om du behöver dra hästen till sidan, och dels frdelar trycket en aning över nosryggen om det behövs en ordentlig tygelhjälp, så ligger det inte i munnen och triggar protesten lika skarpt.

Men framförallt skulle en lugn tränare behövas.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
0

Det bästa är om ni får hjälp av en riktigt kunnig vuxen.

Eftersom ni är två kan ni ju hjälpas åt att få bort beteendet. Om den ena sitter på hästen och den andra går brevid och håller i grimskaft fäst i en grimma som man sätter utanpå tränset (detta för att kunna avvära vid minsta tendens till stegring). Så fort ryttaren tar i tygeln utan att hästen stegrar sig (eller ens visar tendens till det), beröm och släpp efter!! Lika dant när man lägger på skänkeln, om hästen inte stegrar, berömm och släpp efter!!

Är hon öm i munnen, vilket inte är knstigt efter en sådan behandling) kanske ett är smart att använda något bettlöst alternativ ett tag? Då hamnar trycket över nosryggen och ingenting ligger och frestar i munnen. Ett bettlöst kan vara minst lika "skarpt" som ett bett.

Det är viktigt att man INTE bestraffar hästen eller orsakar mer smärta/obehag, det förvärrar bara. Beröm hästen när hon gör rätt, så hon återfår förtroendet och blir trygg igen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

minkaninester
0

Tack för svaren!

Har sagt till ägaren nu att hon ska ta kontakt med en vuxen som kan hjälpa henne med ponnyn. Hoppas hon verkligen lyssnar!

MVH.
Louise T

Rafflan
0

En snodd kanske skulle kunne hindra henne från att resa sig + ett mjukare bett?

Rafflan
0

ska stå "snodd/martingal"

Cilla89a
0

#5 tror bara det blir värre, tycker det är helt fel ände att börja i, det enda vettiga är att se till så ponnyn får förtroende för sin ryttare igen.   
dessutom skulle det inte vara några problem för ponnyn att stegra sig, med snodd eller martingal.

may-britt
0

hva enn du  gjör så  moste du  inte straffa eller bli  forbanna eier har nu  lärt ponnien dette.

jag ville inte satt martingal på  sen hon kan resa seg och  lettere slå  over,

hva med och  jobbe den fra marken en lang stund så  hon fattar och  får fortroande for deg, kom i håg hon har nu blitt veldig besviken av sin egar. (noen mennesker skulle inte ha häst )

pass på  så  hon inte resar seg och  slår over for da kan du  skada deg och  hästen med.

jag har lärt et triks for dette på dressyr stallen i norge men prov och  jobb henne fra bakken longser med sadel och  greier på  henne och  se hva hon da gjör.

for och få  henne til och  slutte och  resa seg kan du  legge spöet under hennes bog inår hon har rest  seg du  moste kakke 1 gang snapt och  det moste väre lite så  hon kjenner det men du  moste gjöre det snappt och  lungt du  skal inte si noe når hon går ned da fortsetter du  och  jobbe henne fra marken.

viss du  inte får det til tror jag at en go trenar kan få  henne til och  stoppe

minkaninester
0

Kan meddela nu att ägaren har tagit kontakt med en tjej som ridit i Gran Prix i fälttävlan som ska hjälpa henne med hästen! :)

Hon red henne idag, var med och titta på tillsammans med ägaren. Fälttävlaren tog först ett gummi bett, som funkade helt OK men hon valde att först gå med henne, lära känna hästen och så. Sen efter 15-20 min satt hon upp och då stegrade hon bara en gång, vilket som var super!

Men den dåliga nyheten är - att ryttaren tittade också i hästens mun för hon hade sett liknande fall, hästen hade ett sår precis där bettet delar sig i gummen. (tvådelat bett)

Så nu har ägarens förälder ringt till tandläkare som ska komma och titta på det lite noggrannare. Tills vidare får inte hästen ridas, utan bara ledas.

Hoppas verkligen att det beror på såret för att ägaren har dragit för hårt och inte det andra. Tycker grymt synd om ponnyn!

MVH.
Louise T

Cilla89a
0

#9 låter ju väldigt bra att hon tagit hjälp nu :)

minkaninester
0

#10: Jo det tycker jag med! :) Har skällt ut henne också för jag tycker inte man behandlar en häst så, levande djur - inga maskiner!

MVH.
Louise T

may-britt
0

fy så  slemt hon skulle hatt smaka spöet av meg denne egaren såom kan dra sin häst i munden så den får sår.

stakkars reiner med at  hästen har jätte ont hon skal inte rides nu reiner jeg med för såret er borte.

minkaninester
0

#12: Jo det är jätte hemskt!

MVH.
Louise T

kaka1234567
0

Nej vad hämskt men de är bra att ägaren tar hjälp.

Mern så jävla korkat och o seriöst att göra något sådant ja som  sagt de skadar hästen väldigt mycke i mun och psyket .Men de är bra att ta hjälp derekt efter.Jag tror hon har fot en läxa och lärt sig ett och annat.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus