Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2477 ggr
Maja
0

Äta under ridtur

Tillåter du din häst att äta under tiden du rider den?

Till exempel bita av lite löv från ett träd, gräs från marken med mera.

Maja
0

Nej, jag tillåter det inte.

imsuchadiva
0

När jag rider så ska hästen jobba och inte äta. Så nej.

jackiejohn
0

Jag tillåter de inte men när vi rider i skogen är de inte alls omöjligt att dom snappar upp ett löv elr att lilla hästen kör ner huvudet utan för varning och tar en nypa ljung när man är ute och kör.

ebba93
0

nej aldrig:)

BeatriceHolmberg
0

Nej .

swedensess
0

nej, och min häst försöker aldrig det heller =)

Kimpa
0

absolut inte!

Peppe
0

nepp

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

WinterPrince
0

inte en chans!

Cilla89a
0

aldrig!

Medarbetare på Dressyr.ifokus

lisette
0

nej, men inte alltid man hinner med när man försöker ducka för grenar osv… ;)

Zabbio
0

Nej det gör jag inte. Blir så jobbigt om det blir en ovana för hästen. Men man kan ju pausa ibland, står jag helt stilla och bara väntar så brr jag mig inte ifall han börjar äta lite. Sen ibland står jag stilla och kräver fokus från honom, då blir det inget äta av. Men han försöker sällan äta när jag rider, däremot när jag hopar av om han står på gräs :P Men det kan ju vara ok för mig.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

lennartsdotter
0

Japp, I alla fall i skogen. :)

CelsiusT
0

Ja jag låter ofta mina hästar äta, men självklart bara när vi rider ut och lufsar (ibland tränar vi ju ute å då är det inget smaskande på gång). Självklart äter dom inte i varje steg dom tar, då hade vi ju inte kommit nån vart, men om dom snappar åt sig något när vi traskar runt är helt okej. Stannar vi så är det fritt fram att äta om jag inte säger annat. Har inga problem med det =)

Iof kanske det hänger ihop med att även jag ofta sitter och smaskar på skogslufserna? Ofta jag har med mig snask, vattenflaska m.m. m.m. när jag ska uto ch lufsa med hätarna i skogen. Även ofta som det blir en fikapaus =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

NovaRoll
0

Knappast !! Skrattande

ZABA
0

Finns det någon som svarar ja på en sådan fråga? Iaf inte jag… Flört

Elshira
0

Nej jag låter aldrig mina äta när jag rider såvida vi inte stannar~ Jag rider mest på öppna grusvägar så det hade väll inte gjort något men på den lilla stigen dit (tar 10 min) så är det många kvistar som är "ivägen" enligt hästarna ;) Så skulle de få äta då så skulle vi aldrig komma någon stans xD + Att de blir så himmla geggiga i munnen om de tuggar på något :P De får björk och granris hemma, det får räcka!

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#16 Ja jag gjorde, kolla #14 får du se =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cezanne
0

Det händer. Min häst är tittig så ibland föredrar jag att hon letar mat istället för att titta efter saker i omgivningen som hon kan bli rädd för. Hon slutar när hon blir tillsagd och vi har aldrig dragkamp om att hon vill äta och jag vill att hon ska röra på sig.

HannaT
0

Nej, aldrig. Inte heller när jag går med Kalle för hand.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Morotter
0

Träning/arbete har sin tid - äta sin tid! :-)

Akerberg
0

Det beror på. Vi rider ofta ut flera timmar, hon får äta i farten sas när vi skrittar på långa tyglar, men absolut inte stanna. Däremot säger jag inget om hon tar en gren i förbifarten. Rider på hackamore så hon kan äta obehindrat.

fridak
0

jag försöker hindra honom, men det är inte alltid så lätt…

emeliekarlssoonn
0

Nej. Inget småätande under ridturerna.
Äta kan man göra hemma. :)

thilda-
0

nej

Alex
0

Nej, det får inte de hästar jag rider.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Akerberg
0

Uppdaterar mitt svar lite. Det är BARA min medryttarhäst som får göra så, alla andra ska jobba, inte äta. Medisen får göra så för jag vet att hon sköter det på ett bra sätt. Hon vet hur hon får göra och inte göra.

Zaphix
0

Ja, det får han om han vill. Är inte så konsekvent med det. Däremot får han inte äta när vi är ute på promenad från marken.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

WhoCares-01
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja, men bara om vi tagit en paus när vi e på långpromenad. då knäpper jag upp nosremmen så hon kan beta.

en gång när jag var ute med pajas tog jag av både sadeln och träset så fick han gå lös på en äng och beta medan jag satt och tog lite bilder med telefonen ^^ min fina lilla Paj

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

AusaBausa
0

Rider vi eller jobbar på annat sätt så får dem INTE äta MEN som Lisette säger..ibland är dem snabbare än en annan…men får dem tagi en tugga så plockar jag ut det ur munnen på dem..! Äta får dem göra i hagen…

SannaHolmgren
0

Mina får inte äta under tiden vi kör eller tömkör, och inte heller när barnen rider eller någon leder. Däremot så tar vi ofta långturer under sommaren, på 4-6 timmar, och då krävs det att man lägger in lite tid för lunch, både för att häst och folk ska må bra.

Med unghästen är det annorlunda. Vi har haft en kolossal otur ett par gånger så han har tappat allt förtroende för mig,Gråter så där tar jag ofta ut honom för att han ska få komma ut och bara ha det skönt och bli kliad och beta gott gräs under en kort promenad.

missLilja
0

hehe vill svara nej då jag inte tillåter det, men min fjording vill annatCool.

ibland kan det va en faslig kamp.

olina95
0

Jag tillåter inte min häst att äta under ridpasset. Hästen ska ju vara koncentrerad under tiden man rider.

Dock kan dom få ta någon tugga under sommaren, om man rider på långtur, eller stannar till ett tag, då har dom ingen nosgrimmar eller så är den uppknäppt.