Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 6220 ggr
Spannarboda
1

Elstängsel

Vart hittar man billigast stolpar till hästhagen???

Hjälp??

lisette
0

kolla på blocket. det finns de som säljer kluvna trädbitar. det är nog absolut billigast.

Elshira
0

Ja kolla på blocket eller försök hitta något lokalt sågeri eller något i den formen, eller försök hitta begagnade i fint skickm även det på typ blocket~

Nu vet jag inte hur grova stolpar du vill ha eller om dom ska vara impregnerade, men det finns billiga partier ibland även helt nya. Ska man inte ha stängslet jättelänge (eller i.af inte tänkt så att de ska vara permanent som vi har, när staketet blir dåligt byter vi bara ut det, stolparna är fortfarande fina och har stått i 35 år).

Men ska du också bara ha till elstängsel och inte behöver så grova stolpar kan du köpa störar (5 cm i diameter eller så) de brukar ibland gå att hitta billigt.

Hakuna matata!

BeatriceHolmberg
0

Vi säljer runda stängselstolpar som är helt färdiga att sätta i backen - med andra ord så är dom tryckimpregnerade och spetsade .

Zadeira
0
Spannarboda
0

#3 vad tar ni för dom? och vart finns dom?? :)

SannaHolmgren
0

De billigaste stolparna är de du kostar på så att de kan stå i backen i 15-20 år eller gärna mer, så du slipper stängsla om vart tredje år.

Spannarboda
0

#6 jo, det tjänar man ju på i längden, men jag lever på 1050 kr i månaden, sen har jag ett konto som jag ska ha till eventuella veterinärsräkningar, och då behöver jag något som kan passa min plånbok, om inte annat så jag slipper tigga så mkt av mor och far

SannaHolmgren
0

Ok. Då kan det vara bättre att fynda på blocket, eller varför inte försöka kolla efter om det finns någon gammal mjölkbonde som har lagt ner sin djurhållning, såna gubbar brukar ju elda upp sina stolpar.

Spannarboda
0

måste ju gå att andvända sånna hära stolpar som man andvänger när man gör "gärsgårdar" (stavning???) och kapa och dra på knorrar, hör för mig min stödfamilj gjorde så när jag flyttade dit. För sånt virke har vi massvis av!??

BeatriceHolmberg
0

#5  Frågade pappa om det nu , någonstans mellan 20-25 kr /stolpen - finns strax utanför Nybro .

Spannarboda
0

#10 Okej, men jag kom på att vi har virke till att göra stolpar :) så det blir nog att vi gör eget :)

BeatriceHolmberg
0

#11 Okej . Du vet vart vi finns annars ;)

Caspianowner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi investera nya stolpar så sent som i höstas. 6 cm i omkrets kosta 25 kr stolpen Impregnerade.

De stolp som tillverkas idag impregnerade är av urusel kvalite hållbarheten är inte många år. Vi har bytt över 200 stolp på hagar som var 6-7 år. Stolpar som var 10 cm i omkrets. av norrlandsvirke. svindyra.

De stolp man kunde köpa för 30 - 20 år sedan de var av betydligt högre kvalite.

Tips !

Bra om du försöker komma över grövre, längre stolp att ha i hörnen. Se till att de kommer djupt ner. Det stabiliserar upp hagen.

Sänder med en bild på en av de senaste renoverade hagarna.

BeatriceHolmberg
0

#13  Vad var det som sket sig med hållbarheten ?

Caspianowner
0

# 14

Dagens impregnering är utbytt mot ämnen som är snällare mot naturen. De ämnen som man impregnera stolpen med förr det var giftigare och var dessutom effektivare.

Varför man ska tänka på idag att när man investerar i stängel så är det inte som tidigare att det är för 20 år i framtiden, utan man får se över sina staketstolp redan efter 5 år.

Vi har en hage där det sitter ekstolpar sen 50 talet och de stolparna står sig än idag. Enda nackdelen med dem stolparna är att de är stenhårda att skruva in sina isolatorer på.

WinterPrince
0

#13 var det impregnerade stolpar för 20-30år sedan också?

Då är det inte så konstigt att dom nya inte håller så länge för de äldre hade en annan typ av impregnering som nu är klassad som giftig. (Enligt min lärare i materiallära)

Caspianowner
0

# 16

Joda det var impregnerade stolpar för 20-30 år sedan också. men som sagt av giftigare varijant.

De stolpar som man inte impregnerade förr var ekstolpen.

BeatriceHolmberg
0

#15 Pappa jobbar nämligen på ett företag där dom impregnerar virke och han har hand om själva impregneringsprocessen , stolparna ska hålla i minst 20 år trots att ämnerna har bytts ut .

Caspianowner
0

# 18

Intressant att han säger det, för vi är många som har hört att så ska vara, men trotts det så håller inte stolparna för några 20 år.

Har köpt in vad man anser vara på marknaden det bästa nämligen stolp som kommit uppifrån norrland och varit impregnerade med som det har hetat hållbarhet för 20 år. TRotts det står jag och många andra idag och byter ut dessa stlopar 6-7 år senare.

BeatriceHolmberg
0

#19 Vi har inte bytt ut , trots att det har gått säkert 8-9 år .

Sedan har det stor betydelse om stolparna är av gran eller furu .

Caspianowner
0

# 20

Är det din far som impregnerat de stolpen du har står sen 8-9 år tillbaka där hemma ?

BeatriceHolmberg
0

#21 Ja , han gör det på det företag där han jobbar .

Caspianowner
0

# 22

Anade det !  Han har kanske givit dem ett skönt dubbelbad av impregnering. Titta på stolparna när det är dagsljus, och ser du att de är gröna in till kärnan, så har de troligen fått sig ett dubbelbad extra.

Jag har själv lämnat in de längre grövre hörnstolpen för att få de impregnerade in till kärnan. Men jag fick då betala en skön hacka på 800 kr för 12 st. Mitt hopp är nu att de ska stå sig i minst 15 år.

lisette
0

#23 de ska vara impregnerade in till kärnan.

BeatriceHolmberg
0

#23 Då ska jag tala om för dig att stolparna trycks gemensamt med det andra virket , och det blir defenitivt inget "dubbelbad" .

Furu har naturligt rötskydd i kärnan vilket inte gran har . Och precis som lisette säger så ska dom vara impregnerade in till kärnan .

BeatriceHolmberg
0

Och innan virket/stolparna trycks (impregneras) så torkas dom , för att cellerna i trädet ska öppnas och på så vis släppa in medlet i virket . Gran däremot stänger cellerna när det torkas och släpper därför inte in medlet lika bra som furu därav en sämre stolpe .

Caspianowner
0

# 26

Är det inte inte furuvirke i det norrländska stolparna ?

Våra stolpar vi köpte för 7 år sen var av norrländskt furuvirke. Och de var  inte impregnerade in till kärnans mitt, utan halvvägs in, om ens det. Omkretsen på stolpen var 10 cm.  Vi betalade då 36 kr stolpen.

lisette
0

#27 jag tror säkert att det finns de som luras och gör ett dåligt jobb. låter nästan som du råkat ut för det.

BeatriceHolmberg
0

#27 Då kan dom inte ha varit tryckimpregnerade. Stolpar som blir tryckimpregnerade trycks ända in till kärnan .

Kapar du dina stolpar på mitten ? (Inte klyva)

Caspianowner
0

# 29 Hur menar du kapar ?

BeatriceHolmberg
0

#30 Delar dom på mitten . Eftersom du har sett att kärnan inte har blivit tryckt på dina stolpar så måste du ju ha kapat stolpen . För ändarna på stolparna trycks ju också , så för att se om stolpen har blivit tryckt ända in till kärnan måste man ha kapat den .

Caspianowner
0

# 31

Nä delat dem så har jag inte gjort. Jag såg det på ovansidan att de inte var gröna in till mitt, och på de stolpar som jag slet upp och som gick av för att de var möra / ruttna så såg man klart hur dåligt det var med impregnering i centrums mitt.

De stolpar jag köpte i år var klart påvisade grönare in i mitt än de stolparna vi köpte för 7 år sen. Men däremot inte de grova långa som jag har som hörnstolp var gröna in i mitt. Därför så åkte de till ett nytt bad. När de kom tillbaka så var de klart bättre impregnerade in till mitt.  De stolpen som köptes i år är ingen från Norrlands skogar utan är importerade. Varifrån fråga jag inte.

BeatriceHolmberg
0

#32 Ovansidan blir ju , som jag sa i mitt tidigare inlägg , också tryckt . Så det kan ju verkligen inte ha vart några kvalitetsstolpar du fick tag i .

Eller så har dom som du köpte stolparna av kapat dom :S

BeatriceHolmberg
0

Det måste ju ha vart gran , medlet sätter sig ju "knappt" i det .