Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettislandshästar
Läst 2440 ggr
may-britt
0

FORBANNA DAG

for en forbanna dag jag tenkte så  der Filma har vilt siden Mandag da prova vi  sadel ocg jag red henne typ 20 min for och  kjenne på  sadelen.

så  jag har kurs i helgen tenket da ok tar filma ut och  rider lite for och  kjenne på  henne.

ok jag satte opp och  skrittet lite myket opp startet travet och  hva fan usekta hon jo  for ver volte stoppar hun på  mitten och  bakkar sen hun ville ut av banan.

jag satt först och  lirket prova och  inte bli  forbanna etter 2 min gikk  hun forover neste gang på volte samme hold stannar hun igjen det regnet och  regnet jag var kliss våt hästen var våt och  jag bestemte meg for at stegra er det inte noen häst som gjör med meg så  er bare det så  ok hon ville backa så  jag backa når jag var fedig och  backa och  hon sto stil ga jag henne beskjed om ocg  gå  forover noe hun inte ville da sto  hon bare stil så  jag satte meg godt til rette och hun fikk et rapp med spöet på  rumpan och  hun flög forover så  jag lot henne flyge en runde.

och  det regnet jag var jenom vår men kunne inte gi  meg sen hon skulle sannelig meg inte vinne den testen hun gjorde meg meg nu så  når vi  kom opp på  volten gikk hun pent forover och  jag roset tok det en gang til i  trav och hun gikk så  jag gav etter på  tyglen med etter gift roset och  skritte av så  fikk  hun sin goddis och  fikk gå  inn i stallen.

men moste si at jag var flyge forbanna och er det enu.

så  undrer jag hon gjorde dette for och  testa meg ikke sant?

och  det var inte noe annat jag kunne gjort for och gjöre det mere rett?

jag ble så  sint at  jag kunne dö.

stegre er inte hva en häst gjör med meg det holder med at hun svarar med och  bokke etter spöet viss jag kakkar.

jag vill ha henne til och  fatta at teste meg kan hon glömme sen jag er mere enevis enn en is noen gang blir och  er hun snell er jag snell ar hun dom ok da er sannelig jag dum medSkrikandesSkrikandes

Gronstedt
0

Att rappa till var rätt, att bli arg var fel, skulle jag säga.

may-britt
0

ja da var det rett tror hun merket jag var arg sen häster vet jag satt kvar och  hevet inte ens stemmen menar viste inte at jag var arg viss hun fant det ut moste det värt noe hun fölte sen jag ventat til jag kom hjem och  reagere med och  vise jag var arg over at hon testa meg så  der.

hon gjorde dette noen ganger i  begynnelsen da jag fikk henne men jag tenkta da ok  hon er ny  och  moste finne ut hvor grensan går men nu skulle hon vite bettre

jag slår inte hart men det var hardere enn ent kakk

hon har värt sjekket av vet och  av tannlekare så  hon har inte ont och  hon var riden i  samme bomlöse sadel som för ut sen min nye sadel har inte kommet ennu.

stegrade hästar skremmer livet av meg hon stegra inte men viss jag inte hadde fått henne til ochh gå  forover hadde hun prova det med

may-britt
0

och  i  dag gikk hon jätte fint inte noe dumheter och  hennes tölt var bettre

Zabbio
0

Hm.. jag hade nog kört en mindre våldsam taktik (även om det är svårt när man tänder till, jag vet!) med mer vänta ut och lirka. Dra runt på volt i ena tygeln vid tecken på stegring men annars tagit det mjukt och försökt hålla en glad ton. Naturligtvis hindrat henne att gå därifrån, bocka, stegra eller så men annars bara väntat tills det var tråkigt att stå där.

Jag har filosofin att hästar är inte ''dumma bara för att'' utan har en anledning. Kanske hon inte gillade att arbeta i regn (vet många hästar som inte gillar det). Naturligtvis ska de inte få slippa allt eller bete sig hur som helst ändå, men man kan ju vara sjyst och ta det kort och lätt om det regnar och man vet att hästen inte gillar det. Innan hon börjar protestera då så att det inte blir en belöning av proesten. Själva beteendet från hennes sida ser jag som en brist i ledarskapen, inte brist på dominans från din sida, men brist på respekt från hennes. Kanske har du inte lyckats övertyga henne att du är en bra ledare som respekterar henne och inte begär mer än nödvändigt - och följaktligen att när du ber om något så är det nödvändigt. Hästar kan ju reagera med starka protester om de inte känner att de är respekterade tillbaka av sin ryttare. Det finns ju två sätt att få en lydig häst, om man drar det i svart och vitt; Det ena är att kuva hästen till att bara lyda, inte känna, inte tänka, genom rädsla, smärta eller tjat. Det andra är att vinna respekt och förtroende genom att vara en ledare som är värd att följa i alla situationer oavsett om det är roligt eller inte - för ledaren gör det som är bäst för flocken. Det finns ju massor av  gråzoner naturligtvis, men speciellt viljestarka hästar kan kräva att man antingen arbetar med dem till 100%, eller kuvar dem. Annars kan det vara så att hon uppfattade situationen som verkligt skrämmande eller obehaglig och helt enkelt inte visste vad hon skulle ta sig till för att få dig att förstå och berätta hur hon skulle ta hand om det. En enkel miss i kommunikationen helt enkelt.

Nu vet jag inte alls vad du har för förhållande till din häst, men den metoden du beskrev ligger lite för långt åt ''kuva'' hållet för att jag ska gilla den. Samtidigt var det kanske det mest effektiva just den gången, men inför framtiden hae jag nog funderat på varför hon testar dig och går emot dig när hon tycker att något är tråkigt eller jobbigt, och bestämma dig för vilket håll du vill arbeta mot; ömsesidig respekt och att hästen lyder för att den respekterar dig eller hästen ska lyda oavsett om den vill eller ej för annars blir det synd om den.  Att du frågar om det fanns ett bättre sätt i den situationen tyder på att du helst vill arbeta mot ömsesidig respekt :)

Sen har jag full förståelse över att du blev arg och det är svårt att vara tålmodig och lugn då, speciellt om man samtidigt oroar sig för att hästen ska göra något man är rädd för. Jag ljuger om jag äger att jag aldrig tappat tålamodet och blivit skarpare än ag egentligen vill. Din häst visste direkt att du var arg, de känner sånt tydlig genom alla omedvetna signaler vi ger ut :)

Har du läst "Tänk som din häst" av Michael Peace & Lesley Bayley? Jag håller inte med om allt som står där men att läsa lite i den emellanåt ger mig mer ödmjukhet inför min häst, och tankesättet hjälper mig ofta att handskas med problem på ett mildare sätt. Resultatet är faktiskt att efter att ha läst lite innan jag gått til stallet, så har det gått bättre med Crow. Till exempel är det ett ställe han verkligen inte vill gå förbi. Till synes utan anledning stannar han, och ber man honom gå framåt börjar han backa och krångla. Först tvingade jag förbi honom med spö, nån gång slet jag fram honom (hoppade av och var på riktigt dåligt humör).. resultatet? Det blev svårare att få fram honom och han stannade tidigare och var jobbig längre. Jag fick tänka om. Läste lite i boken och fick en ödmjukare instälning och lite tips. Nästa gång hoppade jag av (om man hoppar av innan det har hunnit bli en kamp mellan sig och hästen så har man ju inte förlorat nåt utan visar bara att ''ok, du gillar inte detta så jag hjälper dig'') innan han själv stannade och ledde honom förbi helt lugnt. Nästa gång satt jag kvar och väntade helt enkelt ut honom. Tog en bra stund men jag höll mig lugn och småpratade vänligt med honom. Fortsatte så några gånger och nu är det mycket sällan han tvekar där. Det jag tror har hänt i det fallet är att Crow blev rädd på riktigt första gågen han stannade, och kanske andra (kan ha varit nån läskig sten eller nåt ju) en började han helt enkelt förvänta sig obehag där eftersom jag blev så aggressiv vid det stället, så självklart ville han inte dit.. :3  När det slutade vara läskigt och obehagligt så var det inga problem att gå förbi längre.

Det är ju olika vilka metoder och tankesätt som fungerar för olika personer och hästar, men känner du att du inte kommer längre på det sätt du jobbar med nu är det kanske värt att prova detta :) Att inte ge upp innan du fått igenom din vilja var naturligtvis rätt, vi ska ju inte lära våra hästar att skarpa protester ger mindre jobb, men helst förebygga protester.

Lycka till! :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

740tjejen
0

Är det stoet som är ny importerat så har hon nog testat dig lite för att se vem som är ledaren. Och eftersom du inte gav med dig så är du på god väg att bli ledaren. Men du får nog räkna med fler test. :)

may-britt
0

jep jag kom på  kurset i  dag och  når vi  startet och  ride var det inte jobbi for henne men etter en stund ble det jobbi  och  da stannar Filma opp och  vegrar och  gå  frem för min trenear rekker och  reagerer sa jag et har NEI och  kakka til henne med spöet på  rumpan så  da gikk hon

han sa hon testar så  du  får bare reagerte tvert når hon gjör så  der och bli lite arg så  hon fattar så  der gjör man inte.

når hon da gikk frem sa jag inte noe jag fortsatte som det inte hadde hent jag bärer aldri nag til hästen men och  prova och  testa meg den er grei men hon får gå  når jag sier gå.

jag beretta for min trenar at  hon hadde holt på  så  der för ut och  han sa lysterer hon inte et kakk och  går frem bli  arg på  henne hon vill da fatta at ok så  der gjör jag inte igjen.

selv fölgelig vill  hon testa meg sen hon er ny och  hon vill vite om hon kan slippe och  jobbe, det ville jag med viss jag var filma.

filma bryr seg inte om regn och  i  dag var det inte noe regn siden vi  var inne.

och  at jag skulle hoppe av Filma inne på  banan och  lede henne forvi  porten hvor hon stannar på  trass och FFF for hon vill  gå  ut av banan och  inn i  stallen kommer aldri  til och  henda det er fel hon var inte red men prova om hon kunne skremme meg och  jag ville gi  meg.

det er hästar vi  driver med och  en häst moste ha en leder ellers kan ting bli  ganske falig for oss som rytter och  for hästen.

men hoppe av noen häst inne på  en bana når hästen står och trassar och  vill  bestemme er bare dårskap hva hadde det neste blitt at jag sto  och  dro i  stoet for hon ville inte fölle med meg.

viss en häst er så enevis och  nekter och  gå  for at den provar och  bestemme over deg som leder moste man bli lite arg och  si  i  fra.

så  lenge hästen er enevis och  inte redd så  går den frem når jag sitter på  den eller blir jag arg.

lederskap er viktig.

hon er en häst som når hon kommer inn på  banan moste det hende noe med en gang som volter små  eller store eller noe annat viss hon bare blir gående rundt  i  skritt så  kjeder Filma seg och  da tenker hon nu  skal jag inn i  min stall.

och  viss man jobber lite hart med henne så  tenker nu  skal jag slippe

noen häster er jo  så  der.

Eldfari var förut viss jag tenker etter at han dro  seg sidelegs mot porten på  banen han stanna aldri men hans volte ble större mot porten men han gjör inte det der noe mere.

hon kan testa siden det viser meg hon kan bli  bra sen hon har mycke vilje.

Gronstedt
0

Jag anser att man mycket väl kan agera som om man var arg, men man ska inte känna vrede inom sig.

Zabbio
0

Jag har inte sagt att du ska hoppa av henne inne på banan heller. Jag sa att det var så jag gjorde med Crow på en speciell plats, en gång.  Och att det måste vara innan det blir en kamp - för har det blivit en kamp har det gått för långt och då är det stor chans att hästen känner ''men det funkade ju'' och provar igen… Däremot hade jag hellre väntat ut hästen när hon protesterar/testar, än tagit till skarpare metoder som spö. Båda metoderna har för och nackdelar; att vänta ut är långsammare men jag uppfattar det som att det ger bättre effekt i längden och en bättre relation. Att rappa till går snabbt och hästen fattar att den inte får göra så, men det främjar inte den sortens ledarskap jag är ute efter. Men det är vad jag hade gjort.

Ledarskap är viktigt, det håller jag helt med om, men vi har lite olika synsätt på hur vi vill att vårt ledarskap ska vara.

Att ge upp och gå in eller dalta med hästen när den uppför sig illa ger bara en ouppfostrad häst som lär sig att det är bra att protestera, så långt är vi överens. Men medans jag föredrar ett mildare sätt som tar lite tid innan hästen gör rätt, så föredrar du ett lite hårdare sätt som ger resultat nu, direkt. Det är upp till var och en.

Att bli arg på hästen kan jag inte hålla med om skulle tjäna något till. När man blir arg är det svårt att tänka logiskt - som vi ju vill att hästen ska göra-med vänstra hjärnhalvan och lättare att låta känslorna ta över och agera orättvist. Det betyder inte att jag drar mig för att smälla till en häst som går in i mig eller på annat sätt fullständigt ignorerar mitt personliga utrymme eller säkerhet, eller där jag känner att det helt enkelt är vad som krävs.

may-britt
0

nei men man skal si  kort och  greit i  fra så  hästen fattar at den inte skal väre dum

jag kenner inte en ennda rytter som kommer av hästen och  efter åt når hästen er gjord odning och  satt på  stallen som inte er arg over dagens ridning når hästen er dum eller for enevis.

man sitter inte der och  sier ja ja hon stanna men da gjorde jag intet jag bare hoppat av och ledet henne inn i  stallen sen det regnat.

man blir forbanna och  så  er det.

tar man inte i  tur med problemet der och  da så går hästen vidre i  sin testing och  til slutt kan man inte alls ride den hästen.

en hest utan leder er en ulykkelig häst.

och  arghet der och  da hvor du ber hästen få  med seg sine 4 ben och  gå  frem er inte det samme som vrede innom seg.

vrede er noe annat och  det föler man som regel inte for noen dyr.

det er tydelig at Filma vet hva hon gjör hon er inte dum hon testa den dagen dagen der etter myket jag henne opp och  hon var så  snell och  gikk så  bra, så  når Filma kom på  kurset tenket hon her var det mange mennesker och  häste kompiser och  se der ja der er min forje eier så da tenkte hon nu  skal jag teste om jag får slippa detta  jag fölte usssss tenkte hon det gikk inte her heller.

Gronstedt
0

Naturligtvis ska man ta itu med probleemt! Men precis som i hästarnas värld, där man lappar till när man blir sur, så är allt glömt i nästa sekund. Inget agg, ingen tjurighet, ingen grämelse efteråt. En åthutning när den gör fel, sedan omedelbart vänlighet och kärlek av hela hjärtat när den gör rätt. Utan reservationer, utan vrede. Att fortsätta vara arg efteråt gör bara hästen skärrad och nervös och lär den att det inte hjälper att vara till lags, man får bara f*n ändå.

may-britt
0

men hvem var arg efteråt på  hästen? inte jag

hva snakkar du  om egentelig?

jag ser hva du  skriver men det har inte nogot och  gjöre med min häst.

jag er inte arg efter at hästen gjör som jag sier på  hästen det er.

så  jag tror du  snakkar om noe annat.

du  ser vell klart hva jeg skriver JAG BLIR FORBANNA NÅR HON INTE GÅR FREM SÅ  GÅR HON FREM OCH  OVER FOR HÄSTEN ER JAG FERDIG MED DET.

jag vet hvordan jag pen skal behandla en häst på for och vise hästen at jag er leder och  når jag viser jag setter pris på  henne for hon gjorde rett och  at jag er glad i  henne.

usekta meg men hva gneller du på  dette med arghet på  hästen efteråt osv.

det er vell inte hva diskusjonen gikk ut på, den gikk ut på  hva er rett der och  da for och  få  henne frem.

men det fant jag ut så  det er inte mere och  diskutere

Gronstedt
0

I inlägg 0 skrev du "men moste si at jag var flyge forbanna och er det enu." Jag antar att du inte skrev inlägget innan du satt av, så det är du själv som lämnat uppgiften att du var arg även efter att du rappat till hästen och hon gick fram.

I inlägg 9 skrev du "jag kenner inte en ennda rytter som kommer av hästen och  efter åt når hästen er gjord odning och  satt på  stallen som inte er arg". Även här beskriver du ju att man är arg efteråt, när hästen är tillbaka i stallet.

Och för övrigt står jag fast vid min uppfattning att det kan vara rätt att agera som om man vore arg, men att det är fel att verkligen känna vrede gentemot hästen i sitt hjärta.

Zabbio
0

Du förstår inte vad jag säger. Jag säger inte att man ska dalta med hästen eller aldrig göra något den inte tycker om. Inte heller att man ska hoppa av så fort hästen protesterar och gå in igen.

Men nog om det, vi har för olika åsikter märker jag och jag har inte lust att diskutra vem som har rätt tillvägagångssätt eller fel. Det finns aldeldes för mycket olika sätt att hantera en situation på, och mer än ett kan vara rätt.

may-britt
0

ja det er rett 13 jag vill inte gå  lengere på  diskusjonen sen häster och  mennesker er olika och man kenner sin häst best och tar problemet efter det.

folk blir forbanna på  sine hästar men det menest inte at  de lar det gå  utover hästen.

så  12 nu  kan du  slutte och gnelle om dette.

Gronstedt
0

Som du vill, jag ska inte vidare svara när du frågar efter åsikter!

may-britt
0

flott

may-britt
0

jag red Filma i  30 minutter i  dag hon trengte inte mere etter at hun var på  kurs i  helgen som var så gikk hon jätte fint i  dag.

(hun har vilt sen söndag vi  slutta kurset.)

hennes tölt er klokke ren och  hon går ned på  bettet i  tölten så  det er slutt på och  gå  med hode högt hon går perfekt sideföringer högre och  venstre och  hon stanna inte en ennda gang i  dag.

hon stanna och  ville gå  ut av ride huset da vi  var på  kurset men jag bakka henne noen steg eller tok sideföring och  så  frem men sa inte noe.

så  i  dag var hon skjön och  ride inte kragli eller noe dumheter.

hon ser jätte fin ut.

så  torsdag skal ja och  filma til trenar och trena igjen.

så  får jag ta Eldfari neste gang.

i dag fölte jag at jag lengtar til jag skal sette i gang min isabella valack snowi i mars-Aprild.

jag gjorde ordning på  han i  går och  han var så  lungn och  snell de andre gangene jag har gjort ordning på  han så vill  han inte flytte på  seg och  han står och  slår med högre forben i  stall gulvet til meg.

men i  går var han så  snell och  han sovnet nesten når jag sto och  gossa med han.

helt utroli 3 is som er snell lung och så  behagelige och  holde på  med.