Tappat lusten...
Hej allihop!
Jag vet inte va de är med mig men de känns som att jag tappar lusten för att arbeta mina hästar de senaste veckorna har dom bara gått i hagen har tagit ut lillen på promenad och så och stora hästen har fått sig lite markarbete och jag tycker de är kul när ja väl håller på men ja hittar ingen motivation när jag sitter inne elr inte har nåt att göra 
Det har varit väldigt mycke nu de senaste och de har medfört att hästarna har hamnat i skymundan…, det börja med att ja bröt upp med min pojkvän efter att ha vart tsm i drygt 2år han va otrogen mot mig…sen fick vi beskedet om att mina moster ska in på hjärnröntgen med minstänkt hjärntumör (hon är bara 30 år gammal!!) Sen på farsdag rann allt över då min morfar låg i svåra smärtor och svimma och hade sig han blev inlagd senare under veckan och det konstaterades ALLVARLIG tarmvred som höll på att kosta honom livet så han låg i en vecka i hopp om att de skulle lösa upp sig själv men icke så i måndags blev han opererad och är öppnad från bröstbenet och hela vägen ner…
Han har sin unghäst som jag verkligen inte går ihop med så pappa får sköäta de och åka till mormor o morfar och släppa ut o ta in henne för mormor klarar inte de. Nu är de osäkert om hon kommer hem till oss eller hur morfar vill ha de om han orkar med en unghäst såhär igen.
Och jag vill verkligen inte ha hästen hon har nerverna mer på utsidan än insidan sen går hon ensam nu oxå oxh de påverkar säkert sitt men hon är elak bits och är extremt opålitlig…
Jag orkar inte någonting längre jag orkar ingenting har tappat lusten för allt och ja mår psykiskt dåligt av att se hur allt ja tränat upp på hästarna rammlar bort dom är tappar sina muskler och blir som energibomber och tar ut sin energi på varandra 
Snälla hur ska jag hitta motivationen och komma tillbaka igen?!
Är i desperat behov av hjälp känns de som för jag klara de inte själv..
Jag har två underbara hästar som jag verkligen älskar jag vill bara deras bästa och sälja dom gör jag inte för de är inte intresset jag tappat!
Jag vet inte hur du ska göra för att få motiation igen men att kanske låna ut/ha medryttare på hästarna skulle vara bra för deras skull? Du verkar ha mycket annat att tänka på just nu och det enda du kanske behöver är en liten paus.

Låt dem få vintervila, tills du hittar motivationen igen, det tar dem ingen skada av.
Det är lätt hänt att motivationen tryter såhär års, även för min egna del.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jaa dom får nog få vintervila tills ja hittar motivationen igen….
Min bästa vän säger att hon kan hjälpa mig med hästarna och motionera dom 1-2ggr i veckan de är egentligen lite för stora hästen rids i vanliga fall 5ggr i vecakn och lillen går på promenader (och körs ibland) men ja är tacksam för de! Får prata med henne mer om detta hon förstår hur jag känner och att lusten är borta och hon säger att jag inte gör hästarna illa jag kan ställa av dom på vila ett tag om de är så men ja inbillar mig att jag gör dom jätte illa även om ja brukar ha vintevila och lite sommarvila så känns de här annorlunda 
Jag tycker du kan låta din vän hjälpa dig. Orkar du motionera någon dag så gör du det. Annars låter du hästarna vila.
Om din kompis hjälper dig så tappar inte hästarna lika mkt muskler/kondis som vid ren vila.
Tycker även du ska säga till din pappa att du inte vill hantera ungästen då du tycker den är läskig/inte litar på den.

Jag tkr inte unghästen är läskig jag tycker inte om hennes ryk kommer hon inte in i stall kl. 16.00 exakt håller hon på att riva allt va stängsel heter och de kan ta timmar innan du får in henne vilket är väldigt frustrerande…pappa tycker inte heller om henne men vi gör de för morfars skull.
Ja prata med Lisa förut och hon ska komma imorgon så ska vi gå igenom lite och kolla så ska hon rida Jackie och så ska vi gå en sväng med Oskar, hon har ridit och masat med hästarna förr men de va ett bra tag sen nu :)
Vintervila :)
Äter du D-vitamin? Man får ofta brist på det vid den här årstiden - och symptom är sämre humör och depressioner ;)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Ställ in henne kl 16.00 då?
Det är hemskt när det blir så.
Du är ju utbränd vilket jag varit 100% sjukskriven för.
Kroppen orkar inte med allting och tillslut lägger den när bit för bit.
För det första är det ju prioritering att du får dig själv att må bra!
Och när det kommer till hästarna kanske det kan vara bra att ta sig ur rutinen? Prova helt nya saker, kanske åka på en clinik eller ta hem vänner på uteritt.
Känner du att energin är så borta att du inte orkar kanske det kan vara en idé att hitta någon som kan hjälpa dig med dem?

6# Nej de äter ja inte :o
7# Inte så lätt när varken pappa elr mamma slutar förrän kl. 17.00 och jag kommer med bussen kl.17.00
8# När jag väl kommer ut med dom är de kul men ja behöver nog nån som kan få ut mig då de kommer inte självmant :/
#9 Prova, ddet kan inte skada :)

10# D-vitamin? Jo ja kanske borde testa de!

Jag vet hur det känns, har också tappat all motivation nu! Dock så har det inte hänt något "speciellt" för mig utan jag har bara tappat suget.
Men det är bara att försöka och så göra roliga saker med hästarna. Jag får ofta tvinga ut mig själv men sen när man väl är ute hos dem så går det lite lättare. Och när man känner deras glädje & energi så smittar det av sig :)
Kämpa på!!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Låt dig vila från stallet, hästarna mår inte dåligt av vintervila! Se inte stallet som ett "måste". Glöm inte bort att göra något roligt flera gånger i veckan (bowla, fika, bio, fönstershoppa…), då blir det lättare att komma igång!

Jag tappade den en gång i tiden men då siktade jag bara framåt och började tänka på alla mål inom ponnytravet..
Tappade nämnligen motivationen till ponnytravet när jag fick en väldigt lång avstängning. Men då köpte jag mig ett haflinger sto som jag flög över hinder med ist =)
Men för dig som tappar den helt för hästar, motivationen finns långt inne bara du som måste försöka hitta den..
Tänk på vad du vill nå för mål med hästarna osv de kan funka =)
jag har värt der du er nu da jag hoppa min häst på tevling och han datt over hindret och knakk benet så han muste avlivas.
hästene kan vile det er inte ont for dem.
och du moste prova och väre sossial ocg gjöre noe som er kul.
det er tungt men du lever nu så da moste du gjöre det beste ut av det.
och når det jelder din pjokvenn bli inte lesen BLI FORBANNA.

Så jag ska inte ha dåligt samvete för att dom får stå menar ni..?
15# Jag är både FÖRBANNAD och LEDSEN 
nei jag tycker inte du skal ha dålig samvitighet for at de inte rides.
ta den tiden du trenger och heller gossa med hästane och gjör noe som er kul.

Verkligen inte, mina ridhästar har haft vintervila sedan oktober skall sättas igång snart pga av tävling annars hade dom fått stå till jullovet =)

Tråkigt :/
Känner också att suget inte alltid finns där .. Dock har jag inte varit med om allt det du har varit med om . Jag har varit arbetslös sen jag tog studenten i juni -08 och det har verkligen tryckt ner en .. I början tänkte man att "fasen vad mycket jag kommer hinna med om dagarna" , men sen efter ett par månader försvinner lusten och orken , man känner sig bara nere och dyster . Värdelös på något sätt . Även att att rida tar emot , vilket känns helt fel för det är verkligen något jag älskar .. Det enda man kan göra (för min del) är att ge sig själv en spark i baken och ett ryck i kragen , och efter ridturen och pysslandet i stallet känns det bättre :)
Hoppas det ordnar upp sig för dig !
Säg till om du behöver hjälp med den hästen som vill in klockan 16,00 jag finns ju i bäckefors och kan åka iväg. Nemas problemas för mig. Jag ställer gärna upp även om jag inte känner dig. :)
ja noen ganger kan man föle så der (OCH SPESIELT NU NÅR DET REGNER OCH REGNER OCH TAR INTE SLUT)
men noen ganer får man jo bare gjöre det beste ut av det och sparke seg i baken.
kan du inte ride med noen da och ha lite kul ta en tur i skogen och bare gossa.
live er som en rulle bana noen ganger går man ned så da gjelder det og bare henge på och si ja ha men her skal jag inte väre.
nu vet jag inteom du går i skolan/jobbar eller vad du göra på dagarna.
Men försök sätta det i en rutin att du tex går till stallet direkt efter frukosten. Så gjorde jag i somras och det känndes så mycket lättare då :)
har du ridet siden alt dette hent`?

Idag kändes det lite tungt att rida, har fått en tråkig diagnos idag… :/
Men då bestämde jag mej för att bara ha kul, inga krav eller nå. Red barbacka på hack i full galopp genom snön i paddocken. :) Å plötsligt var allt roligt igen!
noen ryttere er så at de legger igjen alle problemer sorg osv på bakken når de sitter opp på hästen
#25 Problemet är att de alltid kommer tillbaka sen när man hoppar av.. .___.
Sitter nästan och gråter själv just nu bara för att det inte gått som jag tänkt med ridningen senaste passet.. men så länge jag satt på hästryggen var jag glad trots att allt sög.. >_> *är töntig*
min trener fra island han sier at når jag har hatt et dålig ride pass så lärar jag av det.
jag blir en bettre rytter
gråt inte du skal se når du rider igjen så går det så fint.
det er så det er den ene dagen går det så flott den andre dagen er hele ride passet dumt
#27 Det är mest att vi inte kommit någonstans alls. På flera månader.. Det är fortfarande antingen gridepass eller i bästa fall ''stepping pace''.. han samlar sig inte och om jag tillåter en iktig, riktigt dålig form så blir det någon typ av 4-takt.. men helst sjka han ju inte bryta ryggen..
legg det bort en stund så din häst inte for muskel ont i rygg och bog ta och trav han i 8 tall og skritt och ta små volter her och der så han jobbar på bettet halv halt og rygging skjenkel virkning sideföringer och snabb galopp
jag har trena Eldfari fra aprild och först nu legger han inn tölten puttet klokker på han her om dagen och nu kom han i en klokke ren tölt men inte lenge för jag stoppet han etter dette har han fått vilt i 5 dager da han skal ha tid til och vile sine muskler och tenke over hva han lärte.
så i morgen skal jag skritte han lite och så repetere hans galopp högre vesnste så jag ser han har fattet min sjenken.
och så får han gå och vile til mandag.
filma har lett for och kaste sitt hue opp så fort jag fattar tölt da stoppar jag henne och travar 8 volte och provar igjen men jag moste ha god kontakt med bette for och få henne ned.
hun skal jag ha med på kurs for treneren jag kjöpte henne av i helgen.
tålmodighet och masse skritt trav ocg galopp hjelper
Alex har skrev om dette her inne til meg och det hjalp når jag la vekk tölten lite.
det som hender når de går så der er for at de har inte rygg och bog muskler til och gå noen annan måte och de ofte har dålig balags som kommer av muskler igjen.
så jobba på med och få balags ved trav slipp hans hode ned jag har trava mycke på lange tygler så han skan strekke ut ohc ned.
en annan ting er på de som legger seg i grisepass tren overgang til tölt trav och för du går over i tölt ta sideförsel rett för tölten
du kan och tölte på små völter men da moste hästen ha kondis och muskler och balags.
saken er den mere du sliter inn i tölten uten och få hästen myk ned på tyglen mere sliter det på muskler i rygg och bog och der er inte bra.
prov om du kan väre positv til och ride skritt öka skritt trav öka trav lung galopp öka galopp och sideföringer.
da löser du opp hästen och når du provar tölten vill han gå better.
tack för tipsen.
det er lungt i dag er jag så forbanna at jag kunne dö viss Filma testar meg en gang til tror jag at jag sprekker av arghet.

ingen bra dag med min ridning nei

Har vart lite frånvarande på iFokus ett tag nu får be om ursäkt 
Vi har fått diagnosen på min moster och dom kunde inte hitta något på röntgen 
Morfar fick opereras igen då de brast inne i magen så de läkte ut magsaft…men är dock på bättringsvägen nu verkar de som om inget händer! Beslutet om hans häst tar vi när han kommit hem, och tar vi hem henne hit så flyttar hon inte upp till honom igen så de är ett ganska så stort beslut….
När de gäller mitt ex blev jag bara förbannad igår när han sms och hade mage att fråga om vi skulle träffas någon helg och ha lite "kul" som han kalla de!
Jag har ny pojkvän dock ganska så färskt än men iaf! Och han har ny flickvän som är väldigt, väldigt ung 13-14år är hon och bor i Umeå över halva Sverige mellan dom så aa han ville ha tillbaka mig på den fronten och på så vis göra så att båda är otrogena! Hur dum får man va egentligen?!?
Men nu till de största framsteget….JAG VAR RIDSUGEN SOM BARA DEN IGÅR!!
Så de vart på med ridkläderna ut och sadla hästen och vi arbeta här hemma sen avsluta vi med en tur till postlådan (1km tur och retur 2km
) Hon va ganska jobbig men va kan man vänta sig hon båda två är som stora energibomber…
så flott du har startet och rida igjen det var bra.
hold deg unna din gammala pjokvän han provar och bruka deg det beste du kan si til han er jag har ny pjokvån och jag har ingen intressa av deg
jag hadde en flott helg på kurset och min häst Filma går som en klokke hon går i form i tölten med så jag er veldig nöyd med henne nu.
Eldfari ble trena i dag och hans tölt er så mycke bettre.
Filma var riden i sin nye sadel i söndags och den var skjön och sitte i.
noen dager er så skjöne och noen dager er inte bra.
men så der er det bare.
dine hästar har nok masse enerski men det er vell bare kull.
jag er glad du föler deg litt bettre
#32 Vad kul! :D Att du fick lust att rida alltså. Hoppas det håller i sig :)
Inte så kul ed allt andra men hoppas att det går bra och läker ihop snabbt..
Har själv lite pojkväns bekymmer.. har inte pratat med honom på veckor nu, trots att det var jättemysigt sist vi såg.. har rint 7-9 gånger senaste dagarna men bara fått upptaget ton eller telesvar.. har nog aldrig inte kommit fram innan.. O_o.. Undrar om jag fortfarande har en pojkvän? Kan ju vara mobilkrångel också men hade velat prata med honom.. Nåväl :)

#34 ojdå. där hade jag undrat!

#34 Jag hade också börjat undra där .. :S
#35+36 Jaaa.. känns lite skumt.. har mailat honom via facebook där han har varit (utan att svara på mitt ''kram'' logg inlägg eller gilla det eller nåt..inget av de två..) om inget annat får han ju det i vanliga mailen också.
så trist det hadde fått meg til och undre
hvordan går det med tölten Zabbio
en ting til som er bra for och löse opp bogen och skapa rett overlinje på hästen er sjenkelvirkning högre och venstre noen meter med sjenkelvirkning och så la hästen slappa och gå rett frem och så sjenkelvirning igjen viss den inte vill kan du hoppe av och gå ved siden av hold en hand i tyglen och en hand i spöet driv hästen frem och dra lite til högre i tyglen når hesten går sjenkelvirkning holder du opp ditt spö som betyr gå vekk, viss den går forover så legger du spöet i bogen, når du sitter opp kan du ta sjenkelvirning mot stakket da kan den inte gå forover men moste gå til siden.
dette löser opp bogen hvor den er stel derfor går den i grisepass och det laver rett overlinje på din hest når den går sjenkelvirkning skal den böye nakken mot högre i högre verv och mot venstre i venstre verv
når det er gjort och den kan dette kan ta noe tid men gi deg inte kan du tölte och ikke la hästen gå rett frem på högre hold skal den stelles högre selv om du går rett frem lite mot högre så kan du ta sjenkelvirning til högre i lung tölt och det samme til venstre ta det på en litt stor volte dette löser och opp dens bak part så den bruker sine bak ben bettre.
sitt inte hart ned i sadelen hjelp den med och jobbe med ryggen med och sitte lite opp av sadelen når du vill den skal gå frem så kan du sette deg ned en annen ting når du rider högre verv i tölten och du skal fatte tölt så trekker du högre ben lite bak og trykker och når du jobber högre tölt skal högre ben jobbe på hele tiden venstre med men inte så intenst som högre så blir det omvent i venstre verv.
la inte din häst gå rett frem i tölten med hue högt opp stell den högre eller venstre men myk den opp med sjenkelvirkninger först så den legger seg ned på bette.
du skal och kunne myke opp din häste lungt ta tak i venstre tygle och dra LUNGT så hesten går i ring når den er myk nok så har den böyd nakke med hode ved dine stigbygler da stannar den och du kan slippe tyglen du skal inte dra med all din kraft lirke til och begyne med det samme gjör du på venstre side
fatter du hva jag provar och si?
#39 Jobbar mycket med både skänlkelvikning och öppnor. Han lärde sig det vid hansd innan jag började rida :) Han ''töltar'' oftast mjukt, men det är något passaktigt och framtungt. Ibland grisepass speciellt när jag vill fota eller filma för då blir jag nervös.. me oftast en ok men något passaktig tölt som är för mycket på framdelen. Enstaka gånger en bra tölt sm bara flyter.
Det brukar sällan vara problem att ställa honom eller göra ''stigbygelkysser'' men försöker jag tölta på för liten volt blir det antingen trav eller så spänner han sig och rör bara benen, utan att böja sig igenom kroppen. Stora volter är inga problem, men jag har sällan plats att rida i tölt/trav på volt.
Just nu har vi backat några steg och jobbar bara i skritt. Skrittar på gränsen till tölt men så fort han faller fam och spänner sig (=börjar passa eller tölta med passtakt) blir det stopp och back. Målet just nu är att få en konsekvent, långsam tölt i perfekt 4-takt och med huvudnickning (det de kallar flatwalk i usa). Hittils efter två pass har vi fått 4-5 steg flatwalk :) Nu idag blev det nästan rätt, jag tror att det blev lite, lite travtakt, det hördes jämn 4-takt men han nickade nästan inte alls med huvudet och jag flyttades relativt mycket upp-fram i stegen. Han höll huvudet halvägs ner till marken, alltså lågt. Jag tar det som poitivt eftersom han varit så passtaktig tidigare :)
Ska komma ihåg dina tips när vi kommer fram till tölten igen.
hej
hvordan går det med deg er du och rider och har det kul?

41# Antar att du frågar mig(?)
De kändes som att "Åh ja! Nu kommer ja igång!!" Men inte då….jag tar inte och ut dom ryktar och pysslar men just att hitta goet att sitta upp hittrar jag inte :(
ja det var deg jag mente och kan du prova om du kan sitte opp 20 minutter på söndag? typ kl 1300
du behöver inte jabba hästen bare sitt opp och föll med hästen sine bevegelser i skritt, vill du prova?