Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettislandshästar
Läst 2459 ggr
may-britt
0

for gammal

når er man for gammal til och  ride is

Lorita
0

Aldrig hoppas jag, jag tänker rida ponny minst 20 år till Skrattande om inte Ametist växer över (nu är han en vanlig ponny)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

sus-sharon
0

för gammal blir man väl aldrig?

det beror väl på vad man har tänkt göra med sin ponny också. "vanliga" ridsportgrenar är väl upp till 18 år (vissa fall 21??), men grenarna för islandshäst rids ju av folk i alla åldrar.

och vill man inte tävla alls, ja då finns det ju definitivt inget problem!Glad

medarbetare på djurskydd.ifokus

may-britt
0

jag har tenkt och  tevla jag möte en gammel ride venn av meg som jag tevlet med förut och  hun sier men herre gud holder du  på  med ridning och  häst ennu  er inte du  for gammal snart

jag ble jätte lessen

Zabbio
0

Ne, man blir inte för gammal för att rida någon häst som klarar av ens tynd och längd, må det vara islandshäst, travare, russ, welsh eller korsning :P

Men för tävlig vet jag inte beror tydliugen på gren.

Sen så är ju ridning bra för hälsan och en bra motionsform.. det blir man väl inte heller för gammal för? Nåt liknande hände mig; en tjej jag chattade mycket häst med slutade med hästar med motiveringen at hon var för gammal för sån't trams.. kändesju lite märkligt när man själv är 3-4 år äldre..

Är det konstigt att hästfolk håller sig för sig själva ed tanke på bemötandet fråm omvärlden, och reaktionerna om att vi är barnsliga som fortsätter att arbeta med stora, starka djur,…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Maja
0

Det finns ingen åldersgräns, fortsätt du! :)

lisette
0

fick höra om en tanta som var nämre 70 som rider islänningar!

Zadeira
0

Tänk dig själv att någon säger "Nej, nu är jag 60 år och måste sluta rida för att jag är för gammal!" Det skulle aldrig komma på fråga, möjligtvis skulle de säga att "Nej, nu är jag för stel i kroppen och har ont i den och den kroppsdelen och har inga fysiska möjligheter till att fortsätta rida." Det har ju inte med ålderna att göra, endast din kropp bestämmer när du måste sluta.

Sen beror det ju på om du ska tävla också, du orkar kanske inte tävlingslivet om du blir lite äldre.

Lorita
0

Jag har just övertygat en på jobbet (50+) att byta häst till en mindre studsig så hon kan fortsätta rida, flera år till Skrattande man kan ju anpassa hästen efter sig själv också.

bebbe
0

En sedan länge död hästhandlare red tills han var 82 år, och då sa det stopp p.g.a att han sågade sig i benet och inte längre kunde ta sig upp och rida "riktigt" som han sa, menade då hoppning.Glad

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Pia-Lena
0

Läste en gång en artikel om en dam på Island som började  rida  först vid 70 års ålder. När hon var 84 pensionerade hon sin "gamle" häst och käpte en yngre, piggare. Den gamle hade blivit för tråkig, tyckte hon.

Så rid, du och tävla om du tycker det är roligt. Det är kroppen och inte avundsjuka bekanta som ska diktera villkoren för hur länge man kan rida.

Lorita
0

Ska man då prata om ryttares ålder så var jag på en westerntävling och en dam som tävlade fyllde denna dag 7 år0 och red sin häst som var 30 år = 100 år erfarenhet Skrattande

may-britt
0

takk alle sammen jag föler meg inte gammal men min venninne bare kom ut med det der så  jag ble lessen och  tenket kansje jag er for gamal.

men viss jag kan ride til jag er 100år så  er jag så  glad.

jag mår better når jag rider sen för jag startet opp min ridning igjen etter en lang tid uten häst så  hadde jag ont både her och der etter jag starta ride 1 til 2 häster pr dag så  föler jag meg mycke bettere.

reiner med at hon var avensjuk sen hon sa så