Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 1835 ggr
joooossan
0

Förbjudet med raka pelham

Såg en tråd om pelhambett men ville inte kapa. Jag fick ett hagg mot mig av en ponnyryttare när hon såg att jag hade ett rakt pelham i sadlkammaren. Man får ju inte använda raka i klasserna för ponny,

kan någon säga varför? Har funderat på det men inte kommit fram till något svar..

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Alex
0

Varför? Obestämd Får man alltså använda ledade pelhambett i ponnyklasser, men inte raka?

I så fall säger jag att det är lika idiotiskt som att man inte får tävla dressyr på raka bett eller vad det är…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Cilla89a
0

hm, enligt TR står det att det tillåtet med oledat (rakt) pelham i metall, gummi eller syntetmaterial?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

joooossan
0

Det gör det!?

Jag blev totalt utskälld att jag hade köpt ett rakt eftersom det är förbjudet för ponnyer! :s

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Cilla89a
0

#2 jajamensan det gör det :) känner till flera ponnyryttare som tävlar på raka pelham.
så skäll tillbaka du, på den som sa detta :P

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Peppe
0

Blacky är tävlad på rakt pelham, däremot får man ej ha 2 tyglar när man tävlar ponny *morr*

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Elshira
0

Jag tycker det är ganska idiotiskt att pelham inte får ridas på två tyglar utan ska ha delta… Visst det gör att småbarn inte kan använda sig för mycket av hävstången, men å andra sidan akn de inte använda sig av bara den "snälla" ringen heller… Borde vara upp till dommaren att åtminstånde dömma ner om de rider på det viset eller dömma ut om den bara rids på hävstången (vilket ju inte är meningenf rö då blir den som enbast stång…)

D-ponny får man rida tills man är 18 och nog kan man väll klara av att hantera 2 tyglar i den åldern såvida man inte är nybörjare…?

Hakuna matata!