Barel-race
Någon här som har koll på det? Nästa söndag, på Lucia ska jag och några kompisar ha ett barel-race på ridklubbens uppvisningar. Vi insåg sen att vi inte vet mycket om det. Hur ska tunnorna ställas upp och i vilken ordning ska dom ridas i?
Ridplan vi ska vara på är ca 20x40m stor.
Barrel Race
Ridning runt och mellan tunnor i ett klövermönster. I Barrel Race skall ryttaren rida runt tre tunnor (Barrels) på ett sätt så att man alltid korsar sin egen väg. Att välta en tunna medför 5 sekunders tidstillägg.
Ryttaren tillåts ha flygande start. Om hatten flyger av ger detta fem sekunders tidstillägg. Barrel Race rids i två heat där de sammanlagda tiderna räknas.
Källa: www.wras.se
Har även gjort en snygg *ironi* ritning på ungefär hur banan ser ut och i vilket mönster man rider (man får rida åt vilket håll man vill, bara man följer klövermönstret). Dom exakta måtten (och hur måtten ändras efter ridbanans storlek) som används på tävling finns med i respektive tävlingsreglement, men orkade inte leta upp det nu.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Varför får jag den inte att visa bilden i inlägget?
Tusen tack för hjälpen! 
jag har sett båda mönsterna, har dock aldrig ridit det utan bara spelat de på ps2 :P
#4 Det är exakt samma mönster som jag ritat, fast när man börjar med den andra tunnan (alltså gör det åt andra hållet).
Förklarar lite tydligare då: Man ska rida runt en av tunnorna i "baslinjen" (någon av dom närmaste, vilken spelar inen roll) och man börjar innifrån och ut (alltså mellan dom två tunnorna innan man börjar runda), sedan rundar man den andra tunnan på baslinjen (den andra av dom två som är närmast start), även här måste man rida från insidan, efter det tar man tunnan i toppen, här måste man vara nogrann så man korsar sin egen väg och inte bara rider upp och rundar.
Det viktiga att tänka på:
- Börja med en av dom två närmaste tunnorna
- Runda den andra av dom två närmaste tunnorna
- Tunnan längst bort sist
- Korsa alltid din egen väg (så det blir ett klövermönster)
#7 Det är väll inte alls samma mönster?
I ditt mönster går man från högra tunnan till den övre för att sist runda den vänstra, och i #4's mönster går man från den högra tunnan, rundar den vänstra och sist rundar den översta?
#8 Haha… herregud, jag har ritat fel =D Kollade min bild igen, för jag fattade inte vad ni pratade om. Det är ju samma tänkte jag (eftersom bilden i #4 såklart är korrekt), men det är helt riktigt, ber om ursäkt för att jag ritade fel.
Men som sagt, man måste inte börja med en specifik tunna utan man väljer den som passar häten bäst (är höger galopp bäst så börjar man med vänster tunna och tvärt om).