Tänder där de inte borde vara?
Igår kände jag igenom munnen på Harry eftersom en tjej i stallet påstod att han hade jätteont i sin mun.
märkligt tyckte jag, iom att han tog bettet som ingenting någon dag innan och hon påstod då att han vägrade låta henne röra honom i munnen osv (konstigt, vad hade hon där o göra o rota? är i princip bara jag som får titta honom och känna honom i munnen.) men iaf, jag kände igenom lanerna nertill och allt kändes som det skulle.
men när jag känner igenom överkäkens "laner" så träffar jag på en "knöl" på bägge sidorna som kändes som en tand fast väl inbäddad under huden, tänk en hård litet gelehallon under mjukdelarna, som satt fast i skelettet. det låg ca 2-3 cm från framtänderna sett.
Kände sedan på en annan häst i stallet och hon hade också sådana här knölar på bägge sidorna i överkäken.
ÄR det detta som är hingsttänderna? för några vargtänder är det ju inte, de sitter ju inne vid kindtänderna om de får några ju. o därbak vart det fint. Samt att han inte alls vart svårtränsad eller visade obehag i munnen med träns oavsett ledande, förhållande eller andra tygeltag.
Vad tror ni, eller rättare sagt vet ni? vad är detta för "hårdehet" som jag hittade på 2 hästar i stallet? (kände inte på fler)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Betarna/hingsttänderna sitter ungefär där du beskriver. De brukar spricka fram omkring 4-5 års ålder (kan komma mellan 2 och 8 år), men det är ganska sällsynt att ston har dem. Det verkar ju i alla fall som något som ska vara där, eftersom flera hästar har likadant. Kolla någon äldre valack/hingst som fått sina, så ser du var de sitter.
#1 ska fråga hon som har 26-åringen om jag får känna på honom. vill inte pilla 12-åringen i munnen för han o jag är inte alls sams ^^ Har ju två shettisvallacker o känna på också ;)
Stoet ifråga är ju nordsvensk så kanske har något med att göra att hon är av "urras" så att säga. Men iaf jag tyckte ju inte att han vart öm där, och inte heller kändes det "fel" att de satt där. De sitter ju inte så att bettet fastnar i dem eller på annat sätt i dagsläget orsakar smärta eller obehag.
Så länge de inte sitter i vägen för bettet (vilket vargtänder som bekant annars gör) så är det väll egentligen ingen fara. Jag kan aldrig tro att han lider av det till vardags efter som att de inte tuggar med lanerna osv precis. Och sitter de helt dolda under huden så är de ju bara ivägen just när man trycker på dem (precis som att det gör ont för oss om vi trycker/gnuggar på vårat tandkött) så att säga.
Har han inget problem med ridningen så tycker jag inte det är något att bry sig om, för är de i vägen så ömmar det och han lär vilja komma undan bettet på något vis. Lär de sig at undvika bettet någon gång brukar det vara ganska svårt att få bort beteendet även om man tar bort tänderna.
men är allt som det ska så skulle i.af jag låtit det vara och bara bett nästa veterinär eller hovslagare som kommer förbi i stallet titta lite snabbt på honom bara =)
Hakuna matata!
Vet att min foderhäst har en sk. "inbäddad tand" men vetrinären har sagt att den inte kommit fram sen sista "tandundersökningen" vilket var 5 år sedan så kommer den för alltid att ligga där. Och det är inget som stör honom alls när den är inbäddad.
Lite luddigt inlägg x)
#3 nej men det är ju så, jag känner ju inte en tillstymmelse till vargtänder i nederkäken (överkäken har jag inte kunnat känna i ännu för har ingen munrulle vill inte riskera att bli klämd i munnen på honom igen.) för de kan man ju känna som både större o mindre korn under "tandköttet" precis framför kindtänderna.
dumt att vetrinären vart ute för mindre än en månad sedan och raspa tänderna på en annan häst i stallet… men så är det ju alltid ^^
#4 En inbäddad vargtand gör oftast ännu ondare än en som sticker ut då tandköttet kläms emot tanden (främst om den ligger i underkäken då). Men givetvis beror det på placering, storlek hur hästen rids osv.
Hakuna matata!
#6 Jag litar fullt utpå min vetrinär och tandläkare! ; )
Tror jag hade märkt vid det här laget om han har ont..
Ja har de problem med vargtänderna brukar de frömst vaar ovilliga att gå i formm, gärna ruska på huvudet eller så. De flesta visar ju om de tycker det är obehagligt, det kan ju mycket väl vara så att de sitter nedbäddade precis framför där bettet sitter och inte är ivägen så vida du inte skulel skaffa ett grövre bett ^^ Men om de sitter nedbäddade precis där bettet ligger så är det oftast väldigt obehagligt för dem.
Hakuna matata!
Ja har de problem med vargtänderna brukar de frömst vaar ovilliga att gå i formm, gärna ruska på huvudet eller så. De flesta visar ju om de tycker det är obehagligt, det kan ju mycket väl vara så att de sitter nedbäddade precis framför där bettet sitter och inte är ivägen så vida du inte skulel skaffa ett grövre bett ^^ Men om de sitter nedbäddade precis där bettet ligger så är det oftast väldigt obehagligt för dem.
Hakuna matata!
Hakuna matata!

Det är nog "visdomständerna som ligger och väntar på att få komma fram, tänk vilken klok häst du får sen 
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst