Få bort regnskållor?
Min nya häst hade ju regnskållor vid köpet. Dessa får man bort genom regelbunden rykt och att man håller hästen torr. Detta är på henne omöjligt! Hon är 2 och har päls som en isbjörn. Jag ryktar hene morgon och kväll men man kommer inte riktit igenom hennes tjocka päls! Täcker jag henne för att skydda mot regn blir hon bara svettig istället! Någon som vet om det hjälper att klippa henne och ha henne täkt i stället? Logiskt borde det hjälpa då man luftar skållorna och kommer åt dem bättre och att det är lättare att hålla hästen ren och torr.
Inte idealiskt på en 2 åring att klippa henne men bättre att få bort skållerna än att det bli värre ju! eller?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

man kan tvätta hästen med häxocil :) de gorde vi på våra när dom hadde de:) de fungkade:)
Jag klippte när en av mina (shettis med vinterpäls) fick regnskållor, tvättade med Virkon S. Sedan fick hon gå med bra täcken med andas-funktion ute. Det fungerade bra hon hon blev snabbt av med dem.
Det kan nog vara svårt att få bukt på med all pälsen kvar eftersom de torkar så långsamt.

det tog 1,5 år innan regnskållorna slutade komma på Sharon. Hexocil hjälper, som #1 skrivit, annars är det bara gneta på och låta det ta lite tid. skorpor som är riktigt torra och börjat släppa brukar jag ha pillat bort.
Sharon fick ha ett ofodrat regntäcke om det regnade väldigt mycket, och vintertäcket om det var -15 eller kallare. annars inget täcke alls - för då luftas det iallafall, och så får man helt enkelt torka med handduk vid intag.
desinficera dina borstar regelbundet också (en gång i veckan ca), utan att desinficera dem så är det att jobba i motvind, eftersom skållorna kan smitta via borstar, antingen andra hästar eller "tillbaka" på din egen häst.
medarbetare på djurskydd.ifokus

De du kan göra är att vaccinera henne mot ringorm. Det är ett nytt vaccin som jag testat på en häst som va väldigt illa åtgången av regnskållorna, fungerade utmärkt, de va borta efter 1-1,5 vecka. Att de är just ringormsvaccinet som hjälper är att de kommer från samma svamp om jag fattat de rätt. Klippa henne blir nog svårt just nu då skorvet är ivägen o de kommer bli väldigt ojämt samt de kan nog göra ont om du kör "fast" i någon skålla.
Ring o prata med din veterinär om vaccinet, som sagt, för oss fungerade det utmärkt.
#5, tack för länken!