Beslutsångest
Fick hastigt o lustigt erbjudande om OP tid till hästen som har en otrevlig ink på nosen - usch, nu känns det som om jag skulle vilja veta mycket mer innan jag bestämmer mig:(
Någon som har erfarenhet av resultat av operativa ingrepp på inkar som växer dolda under huden?
det ända jag vet är att hästen kan/har det väldigt smärtsamt av dom..
Min häst är inte besvärad av den än så länge men den sitter däremot så illa till att vi inte kan använda nosgrimma längre och eftersom den växer o växer så kan vi snart inte ha bett heller - det är därför som den måste tas bort.
Kan tänka mig att de blir besvärligare och smärtsamma om/när de spricker - denna sitter under huden ännu.
Jag har haft en häst med en ink under magen. Den växte och "blommade ut" ganska så snabbt och blev sårigt innan vi fick komma in för den tidsbeställda operationen. han verkade inte lida nägot särskillt av den och brydde sig inte om den på dagarna, men kan inte ha varit så skönt att ligga ner kanske.
Det var ett relativt "enkelt" ingrepp (bortsett från att hästen ska upp och ner på ett operationsbord och sövas) och läkte fint och har inte kommit tillbaka sedan dess =)
Men inken ska bort helt klart, annars kommer den bara växa till sig och orsaka obehag i framtiden.
Hakuna matata!
Vi ska försöka ta den stående, under lugnande och lokalbedövning - hästen har haft tarmvred tidigare så jag är tveksam till att söva och lägga för att ta en ink.
Veterinären anser att det går att genomföra stående även om de i första hand föreslog att söva och lägga. Jag tycker att det känns som en onödig risk att ta med tanke på skador som kan uppstå vid uppvak m m.
Det är alltid olika hur mycket lugnande som behövs för olika hästar. Vi hade ett sto som behövde få vargtänderna utdragna och hon fick 3 ggr den dosen hon borde ha fått annaras och stod ändå och ruskade smått på huvudet och märkte när saker händer.
Det är väll sådant man inte vill riskera under en lite mer djupgående operation, och man kan riskera att få avbryta pga sådana saker. men självklart, kan man ta det stående så är det ju både det billigare och det bättre.
Hakuna matata!
Usch…nu har jag bokat tiden till i morgon. Lika bra att få det överstökat:( Håll tummarna för honom!

#6 - Jag lovar! :)
Hoppas det går bra! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

tänk bara på att en ink kan komma tillbaks. vet en häst som fick en ink under magen borttagen. den kom tillbaks igen.
Tack för pepp:)
Jag har fullkomligt dammsugt all info jag kunnat hitta om inkar nu och det är ett virrvarr av olika typer, olika behandlingar, varierande resultat av olika behandlingar - en del kommer envist tillbaka, en del aldrig och några blir ännu värre efter ingrepp t o m:(
Vi har inte så mycket val annat än att ta bort den eftersom den sitter illa till, lite större och han kan inte ha träns o bett.

hoppas det går bra! :D

Nyfiken , vad är det som gör att en ink kommer tillbaka efter att den har blivit borttagen ?

Berätta för lilla ovetande mig, vad är ink hah?

#13 en ink är en vårta, modell lite större.
#12 ingenaning. ren gissning - att man inte fått bort allt, eller att det är ett virus i kroppen (tänker på herpes) så man kanske inte kan ta bort det helt.

#14 Man tackar ;)
Om jag har fattat det rätt så är det ngn typ av virussjukdom och vissa hästar är mer benägna än andra att utveckla just inkar när de får denna typ av virus.
Tydligen har man t o m kunnat påvisa genom forskning att vissa avelslinjer drabbas mer än andra, även vissa raser och var man befinner sig rent geografiskt verkar spela roll.
En annan sak som jag läste mig till i ngn engelsk vet studie var att man har kunnat visa på att Aloe vera är direkt olämpligt att smörja på inkar, det kan göra att inken påverkas och börjar växa ännu mer aggressivt!
Många benämner inkar som vårtor men enligt studien jag läste är en ink en typ av tumör. En anledning till att de ofta kommer tillbaka är att de kan ha ett djupt rotsystem som kan vara svårt att få bort.
Det var GRÄSLIGT att läsa denna studie, att se hemska bilder på hur olika inkar kan se ut och var de sitter:( Intressant läsning i o f sig men inte kul när man har en häst som är drabbad.
Presis som ovan säger, inken är en form av tumör (inte cancerartad vad jag vet, eller i.af inte normalt sett), och det är just därför den kan komma tillbaka. Dels har den rotsystem som ibland kan vara svårt att få bort, men den får inte metastacer (växer vidare in i kroppen och sprider sig) men sedan tänker jag på att cancer kan triggas med olika virusformer, kanske även godartade tumörer kan triggas på liknande vis?
Hakuna matata!
Ja, så fattade jag det också, att det triggas av virus i ngn form inte påvisat ett enskilt specifikt virus vad jag kunde hitta i texten i a f. Helt säker är jag dock inte.