höutfodring i boxen?
funderar på att be gubben snickra ihop något att ha höet i. just nu har jag höpåse till ponnyn och hönät till hästen. blir alltid nervös när jag hänger upp hönätet, har dåliga erfarenheter av stolar och hönät.
har sett att det finns olika lösningar för hö i boxar. kan inte ge höet på golvet. ponnyn bäddar med höet och hästen vägrar äta det om det ligger på torven. :S
har ni några smarta lösningar i era boxar?
bilder!

min tanke är att slå upp brädor i en hörna av boxen, alltså göra en stor "krubba". sedan järn uppepå så hästarna inte kan tugga i brädorna.

Ta av ett hörn i boxen med en skiva.

#2 ja det är ju så jag tänkt. =)
frågan är hur högt. tänker på spill, säkerhet osv.

#3 om du ser på tiden skrev vi samtidigt 

jamen se där. D:
Säg 40 cm, det är tillräckligt lågt för att om hästen får in ett ben kunna lyfta ur benet igen, samt att det håller det mesta höet på plats.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
finns ju hö häckar till hästar, typ sånna man har till kaniner fast i BIG size…
Hästarna ska äta från från marken eller åtminstånde väldigt lågt för att inte få spänningar i nacken osv. Visst kan man ha hö häck, men då ska den vara i marknivå och med ett starkt galler som hästen inte kan fastna i och tillräckligt lågt för att komma ur från. Det bästa är att göra någon form av krubba i trä, antingen i ett hörn eller längst en kortsida om man vill det.
Och som ts skriver så blir man orolig av hönät. Själv har jag alltid höpåse med ett hål i istället för nät samt med ett ordentligt stort hål i när jag åker transport. Den vanliga utfodringen sker på golvet i boxen. Ger man dem inte mer än de äter upp så brukar det vara rent till nästa utfodring här i.af. Är bara gammelhingsten med lite dåliga tänder som "bollar runt" med det i boxen.
Hakuna matata!

Jag har höhäckar, funkar jättebra, tar lite längre tid för dom att plilla ut det sista.
Höhäckar finns att köpa på granngården för en liten peng !

#9 När hästarna äter ur höhäckar är det risk att de får hösmulor i ögonen och de blir spända i nacken av att äta med huvudet högt upp plus att tänderna inte naler fodret lika bra när de har huvudet uppåt.
Skynda långsamt så går det fortare.

Mina höhäckar sitter inte högt, sitter i krubbhöjd…så dom får inga hösmulor i ögonen, och blir inte spända i nacken.

#11 Ok höhäckar brukar ju sitta ganska högt upp.
Skynda långsamt så går det fortare.
smart och enkelt att bara sätta en skiva sådär!
jag såg vid ett besök utomlands att dom hade skurit av ett hörn med en plastvägg. Plastväggen gick ända från golvet upp till ungefär bogen på hästen.
Visst kunde hästen få i ett ben där, men inte annat än att få ut det igen utan större fara.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#8 problemet med höpåse är ju att det inte ryms så mycket i dem. jag ger ca 8-10 kg hö i hönätet nu. det ryms aldrig i en påse. därför jag behöver ha något annat.
jag är inte främmad för att använda höhäck, men då måste den vara långt ner och helt plötsligt så finns risken att hästen fastnar. känns obehagligt med höhäck långt ner.
#14 har sett varianter som är sååå smarta. det är ungefär samma sak som du beskriver. men de kostar runt 2000:- st.
det får nog bli ca 40 cm högt till hästen som lina föreslår. känns ganska lagom.

#15 Små brago fötter kanske kan fastna men mina hästar har ju stora fötter och har inte en chans att komma fast.
Men man kan kanske sätta tvärslanor så det blir som små fyrkanter han får pilla ut höet ifrån !

#16 nej det är iofs sant. du har inte haft höhäckar innan va?

#17 jo jag har haft höhäckar ett bra tag, just nu är det ifs bara Oden som har det, kan se om jag kan fota den imorgon så du ser hur den ser ut.

Varför inte andvända kompostgaller? små rutor och billig pen.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

#19 det är för klent och om något händer kan det bli farligt för hästen

#19 har ju skivor över sen jag gjorde vid transporten. ännu billigare. :D
Vi satte två brädor i varje box :) Lite luft under = lätt att sopa ut gammalt hö om det inte blir uppätet. I Crowsbox ligger även en plyfa-skiva ca 1dm över golvet. Visst den lär gå sönder om han skulle trapma på den men ser inte hur det kan skada honom, så… Anledningen är att just den hörnan kommer det in regnvatten underifrån på nåt sätt och när han kissar rinner det gärna dit också..inte mysigt att ha i höet.. :/ Men med plattan kommer det upp säkert från det.
Resten av boxen är torr och fin.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#19 Det var precis det jag skulle gå in och säga till dig nu 
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Vad ni än gör så använd inte spånskivor. Har varit med om en bekant som hade använt sig av detta i boxen och hästen sparkat på den, men då spån inte har fiber som trä och går av så gick hoven rakt igenom utan att knäcka skivan. När hästen försökte dra ur benet så satt fortfarande alla bitar av spånskivan kvar och "knep åt" så fort hästen försökte dra tillbaka benet vilket gjorde att benet låstes fast i skivan helt enkelt.
Lyckligtvis fick inte hennes häst panik utan väntade snällt på att någon skulle komma och rädda henne. Någon anna häst som kanske hade ryckt och sparkat för gladda livet hade det nog inte sett vackert ut för…
Hakuna matata!