Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 7994 ggr
Maja
0

Godis till hästen?

Om du vill ge din häst en "godisbit" som belöning eller någonting annat - vad får den då? Är det morot? Äpple? Hästgodis? Annat?

Maja
0

Förr var det morot eller hästgodis, men efter att ha varit på föreläsning hos en hästtandläkare så har det enbart blivit morötter nu. ;)

lisette
1

äpplen när det finns. annars brukar mina hästar få bullar eller bröd när vi har gammalt.

Repoort
0

Äpple eller morot.

Ger aldrig hästgodis

Rita-S
0

jag köper hästgodis med örtsmak som Gejsa får en gong i mellan. Inte varje gong vi har gjort nåt men en och annan gong. Hon får gjärna morot och äpple i krubban när vi har jobbat klart, som tack för insatsen.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

ebba93
0

#2 de är doping….. ger bara morötter och äplen i bland:)

Lorita
0

just nu nötter eller marie kex

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Cilla89a
0

morötter, äpple eller krafft :P

Medarbetare på Dressyr.ifokus

lisette
0

#5 doping?

Lorita
0

#8 vallmofrön är doping

lisette
0

vem har sagt det finns vallmofrön på våra bullar? =)

Gronstedt
0

Under arbete bara hand och röst som belöning. Morötter, äpple, päron (när det är säsong på sådana i trädgården) i krubban efter arbetspasset eller bara i fodret, samt för att stretcha.

ebba93
0

#10 de fins en sak i bullar som inte är bra för hästar så att de sväller upp  i magen och upp mot halsen så de kan bli svårt och andas för dom…och så fins de en sak i bullarna som är doping de behöver inte bara vallmofrön som orsakar doping!

Rita-S
0

man kanske skulle kolla upp vad denna "ena saken" är då, så man kan ta reda på om det finns i alla sorter bullar och bröd då kanske..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

BeatriceHolmberg
0

Oftast blir belöningen lite Krafft . Finns alltid i ridbyxorna . Ibland blir det morötter och äpplen från äppelträden här hemma :)

WinterPrince
0

Min får aldrig aldrig godis! Vill inte ha en odåga till hingst som nafsar så fort han kommer åt.

lisette
0

#12 hade ju varit intressant att veta vad det är för sak som skulle vara dålig.

sedan undrar jag inte om det är mängder med vallmo som räknas som doping.. men det är kanske en annan tråd.

Lorita
0

#16 en skiva form franska med vallmor ger utslag på travhästar, något annat har jag inte hört talas om, så tänker du inte tävla närmaste veckan så vist ge dom bröd och bullar. Jag brukar torka det lätt i ugnen dom brödkanter som annars skulle slängas i familjen Flört

jackiejohn
0

Morott ibland äpple försökte med potatisskal men dom hästarna jag har nu rynkar bara på näsan åt de! Aldrig vart med om förr Förvånad

Hästgodis är strängt förbjudet!

Zabbio
0

Godis eller morot. Det blir nån bit efter ridning men han får aldrig om han tigger (vilket han inte gör…) Godisset är säkert inte nyttigt men jag äter ju människogodis och det är inte heller bra :P Nån bit ibland är nog ingen fara.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Tusen
0

Undrar också vad i bullar som kan vara farligt för hästar. Inte för att jag vet hur ni bakar era bullar men mina innehåller  socker , jäst, vetemöl och lite matfett. Inget av detta är varken doping eller farligt för hästarna.

Då det gäller vallmofrön kan även en liten mängd ge utslag som doping. Tyvärr. Vet dck inte varför det skulle kunna uppfattas som doping. Någon som vet? Är det smärstillande, antiinflammatoriskt, uppiggande eller vad?

lennartsdotter
0

Mest morötter. Men ibland äpplen, banan, apelsin osv.

Monstret är tokig i apelsin, han håller nästan på att sparka sej ut ur boxen om han ser någon skala en sån…

sus-sharon
0

morötter och äpplen ges som godis i vårt stall.

#15 varför skulle hästen bli nafsig av belöning?

jag belönar alltid med ätbart, men har inga nafsiga, bitiga eller tiggiga hästar, inte hingsten hellerFlört. är det en motiverad belöning så skapar det i regel inga problem, såtillvida det är motiverat och "på rätt ställe" (i tid, alltså).

medarbetare på djurskydd.ifokus

WinterPrince
0

#22… jag har träffat på allt för många nafsiga hingstar så jag tar inte risken… han får belöning med kli bakom öronen istället…

CelsiusT
0

Jag ger morötter, ibland äpplen, väldigt ofta av müsli (deras kraftfoder). Ofta torkar jag mina äpplen från trädet i trädgården så har jag torkat äpple hela vintern som hästgodis =) Dom verkar älska torkad frukt mer än färsk =)

Jag är inte orolig för att mina hästar skulle bli nafsiga. Många hästar blir det och då är det enbart den som ger godiset som bär skulden. Det handlar bara om att aldrig ge hästen då den ens antyder om att tigga/vilja ha, och det gäller att se dom små signalerna redan första gången dom uppstår. Självklart går det även att lära en häst som redan har börjat tigga att sluta med detta, men det är svårare och det är större risk med detta.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

#20 vallmon är släkt med opium

Aribigga
0

Jag får gratis äpplen från mitt jobb så det är äpplen som gäller här. :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Elshira
0

Jag ger sällan mina godis mer än när de tränas i unga år vid inridning elller träning för utställning. Då är det oftast en speciell sort äppelgodisar jag brukar ha. Vill ha något som är lite hårt och inte "tar slut" på engång och som inte kladdar i fickan bara :P

I ärlighetns namn vet jag inte vem som äter mest av det. Hästarna eller jag…? xD Är mest torkade äpplen och lite vetemjöl samt grovkrossat vete och korn tror jag. Visst är dom söta (annars skulle inte jag ätit så mycket av dem ;) men det är bara vid just träning som jag har det. Men de som redan är ordentligt hanterade osv beröms tillräkligt med rösten osv. Men som #1 säger så är det inte bra för tänderna…

Men till vardags annars så är det morötter (eller bara beröm), vilket de också får dagligen i krubban istället för annat kraftfoder.

Hakuna matata!

ebba93
0

#23 holler med dig !!! vi har hingst och vi brukar inte ge den saker inte ofta, dom blir nafsiga och jobbiga …

BeatriceHolmberg
0

Tur man har en hingst som inte blir nafsig och jobbig för att han får godis , och då är det minishettisen jag pratar om :)

Taktur
0

Handmatar aldrig  med något. Efter ett ridpass får han något gott i en bunke i boxen, äpple, morötter,uppblött betfor,hårtbröd o mineral, Pytsar över lite linfröolja. Smaskens

lisette
0

#20 googleade lite på det igår. ur vissa vallmo kan man utvinna opium.

Elshira
0

Valmo visar sig som doping preparat. Denna "myt" testades på mythbusters och försökspersonen fick äta en frukostfralla med valmofrön på vilket sedan gav utslag på blodprovet.

Hakuna matata!

BeatriceHolmberg
0

Jo , opium finns ju tydligen i morfin ..

Gronstedt
0

#33: Man gör morfin, heroin med mera (så kallade opiater) av opium, som utvinns ur opiumvallmo, Papaver somniferum. Liknande ämnen, fast i mycket mindre koncentration, finns i andra vallmosorter.

Men varför blir det doping av bröd som inte innehåller vallmo? Man kan ju få utslag på alkotest om man äter pinfärskt bröd, där inte all jästen är död, men det är väl inte det det är fråga om här?

Cezanne
0

Ger extremt sällan godis ur handen, min häst får det bara när hon tempas eller jag klämmer på juvret (är avelssto) och då får hon morötter. Skulle aldrig falla mig in att ge socker eller köpt hästgodis.

BeatriceHolmberg
0

#34 Läste det också på en sida .

HannaT
0

Knäckebröd, morot eller äpple är vad Kalle får. Och apelsin, det älskar han!

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Alex
0

Knäckebröd, morötter eller äpplen brukar det bli. Har använt hösilage som belöning vid löshoppning, fungerade utmärkt det med. Tungan ute Hon är inte så kräsen min häst… Eller ja, hundmaten spottade hon faktiskt ut när hon fick det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Angel88]
0

Granda får sjögårdens häst godis för det är utan socker, med äpplen oc morötter, eller så köper jag ekologiskt hästgodis. annars är det äpplen och morötter som gäller

Animal-3
0

Morot, äpple, betforvatten eller blåbärsoppa brukar de få :) Tuffis uppskattar blåbärsoppan mest och Peewee äpplerna, synd för dom blir det oftare morot då det är billigare Oskyldig
På sommaren kan jag riva någon näve gräs, några blad eller en kvist, det är uppskattat också:P

Rafflan
0

Morot eller äpple oftas, ibland lite krafft om han vart extra duktig eller jobbat extra hårt om ja inte har nåt annat att belöna med.

Dock om någon kompis e med å dem har hästgodis kan han gå en en bit. Men det e sällan han får nåt extra gott ;)