Bocka och Sparka bakut.
Vad är skillnaden på det, vad är vad?t? Min kompis säger att sparka bakut är när frambenen står i marken medans den lyfter baken och att bocka är när hästen skjuter upp ryggen med alla hovar luften.
Själv har jag fått lära mig tvärtom.
Din kompis har rättast
.
man lär sig något varge dag trodde att det var nästan samma haha;P
Men även i bockningen kan ju hästen ta bak benen, men inte så mycket som i en bakut, för den har ju fortfarande frambenen i luften.
Jag ser det såhär:
Sparka bak ut = Huvudet normalt och bakbenen sparkar
Bocka = Huvudet ner i marken och bakbenen sparkar (ev att hela hästen tar ett skutt men just att de kör ner huvudet och man därför ramlar framåt väldigt lätt).
Hakuna matata!

Jag har lärt mig att bocka betyder att hästen skjuter rygg och drar ner huvudet mellan frambenen, men den behöver inte sparka med bakbenen samtidigt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

din kompis har rätt:D

Din kompis har helt rätt =)
Bockning: Hästen skjuter rygg (och har då alltså huvudet mellan frambenen, eller iaf neråt). Detta kan innefatta eller avslutas med en lite kick med bakbenen, men behöver absolut inte göra det. Det är själva ryggskjutet som är bockningen.
Sparka bakut: Hästen har kvar frambenen i backen och sparkar med båda bakbenen. Kan se väldigt olika ut, men har hästen frambenen i backen hela tiden så är det bara sparka bakut =)
Medarbetare på westernridning.ifokus

#9 Så tycker jag också att man bäst förklarar det.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

fridak - Är bara lite nyfiken på vart bilderna är tagna , kan det vara i Vassmolösa ? :)

#11 japp det är det, hur visste du det? :)

#12 Min pojkvän bor alldeles bredvid :)

#13 i lägenheterna bredvid verkstan? :)

#14 Ja precis :)