Vad har ni för galler?
Ämnet har kommit upp på annat forum och det har visat sig att tom färdigboxar har galler som ej är godkända!
Galler gjorda av vanliga armeringsjärn är påtok för klena för att ha i hästboxar samt liggande galler klassas som ngt säkrare än ståendes.
Vad har ni för lösning i era stallar?

#1 - godkänd enligt tidigare regler kanske… Dessa kommer stramas åt till sommaren och många av tillverkarna säljer galler som inte kommer vara godkända. Gallren måste kunna stå emot en ordentlig hästspark och det blir nu upp till stallägaren att bevisa att det är tillräckligt hållbart.

#3 fast jag tror inte våra galler är någon säkerhetsrisk, sen om dem inte kommer vara godkända efter sommaren får vara så, kommer ju inte direkt byta ut boxarna bara för det.
det finns ingen chans att hästen får in en hov eller skulle fastna med mulen i gallret, jag får inte ens plats att sticka igenom min egna hand i gallret..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Vi använder svetsade galler (typ som armeringsjärn) med 7 cm mellanrum (tillräckligt stort för att föl ska kunna lostna och tillräckligt litet för att stora hästar inte kan fastna) på 2 boxar. På de 4 andra boxarna har vi gunnebonät.
De med järngallret sitter så högt upp att ingen häst skulle kunna sparka upp där hur som helst, dessutom har vi ändå bara små ponnyer numera. Gunneboet sitter något lägre (på de maxade D-ponnyerna slutar de hela trädörrarna en bit ovanför bogen, dvs halsen börjar nedanför. Har aldrig haft någon som sparkat där heller men däremot har hingstar rest sig och "hängt" mot nätet utan att något hänt så jag känner mig inte särskillt orolig. Då går nog träribborna som gallret sitter på sönder innan. Men nätet "studsar" ju tillbaka så det kanske dämpar en ev. spark med? Vad vet jag.
Har aldrig sett några galler som setty så ynkliga ut att jag trott en häst skulle sparka ner det utan problem. Men visst ett stort halvblod eller ett kallblod på 190, ja då är det väll inte en omöjlighet… Men en häst som sparkar vildt i boxen är väll inte helt normalt (möjligtvis att de slår med frambenen).
Men om man sälv svetsar galler - då menar du att man ska behöva lämna in galler för att "testsparkas" innan de är godkända…? nej jag tror inte det kommer bli så strängt med det bortsett från att de kanske testar företag. De säljer ju trots allt till många kunder. Men å andra sidan - hur ska de bevisa att det inte håller då? De pengar lägger de itne heller ner =)
Hakuna matata!
#4 - vet du hur stora krafter det är med rejäla hästsparkar? En hov som får in en fullträff kan kröka gallret ordentligt så att hoven kan fastna där. Det är ingen rolig historia att hitta en häst hängande fast i ett boxgaller, jag lovar. Det är fler än en hästägare som har varit med om det, trots att de haft godkända galler.
Men man måste väl inte ha galler mellan boxarna?
#7 Nej, men har man det bör de ju hålla. 
Sylgja går på lösdrift, så där finns det inga galler. Och även boxarna i stallet är gallerlösa, med undantag från hingstboxarna.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Inga här.

Vanliga armeringsjärn i små rutor för fönstren, 12mm rättuppstående mellan boxarna.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Vi har satt upp galler i det nya stallet nu men vet dock inte vad det är för något, kan ta reda på det!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
#10 - armeringsjärn är ett material som anses vara för klent för att stå emot en rejäl hästspark. (enligt en djurskyddsinspektör med koll på läget - i den diskussion på annat forum som trådskaparen syftar på) Kan ju vara bra att ha i bakhuvudet…

#6 nu har vi fått vårt stall godkänt av inspektör när vi byggde det 2005, och jag tänker absolut inte byta ut boxarna om det skulle vara så att dem ändrar på regelverket, någon måtta får det vara. nu har vi byggt ett stall efter konstens alla regler och fått det godkänt.
olyckor kan alltid hända hur säkert det än skulle vara.
#13 - varför hänga budbäraren? Det är inte jag som har ändrat regelverket…
Till de stora hästarna har vi galler mellan boxarna, men inget utåt stallgången.
Till shettisarna är det inga galler alls.
Och i hinststallet är det galler runt om.
Alla galler är stående godkända järngaller ( de har varit ut och godkänt stallet ).

#14 jag hänger inte ut dig, jag säger bara att jag inte tänker byta ut några boxar om mot för modan våra boxar helt plötsligt inte skulle vara godkända mer, men jag tror faktiskt dem kommer fortsätta att vara godkända.
#16 - det ÄR så att flera av de boxar som säljs på marknaden idag inte har tillräckligt kraftiga galler för att kunna vara godkända. Jag vet inte vilken tillverkare du har köpt av, men det är FÅ om ens någon som använder tillräckligt kraftigt material.

#17 cityboxen står det i #1 ;)
och enligt dem ska boxarna vara testade och godkända enligt djurskyddsverket, och kan man ju inte annat än tro på det.
vi är i alla fall nöjda :)
det känns ju i alla fall tryggare att köpa boxar av någon som byggt och utvecklat boxar i 20 år än att prova på något eget hemmabygge, dessa vet ju vad som krävs av en hästbox.
#18 - enligt de gamla kriterierna ja. De nya regler som kommer är betydligt strängare.
Det kan vara värt att veta att många färdigköpta boxgaller inte kommer vara godkända, för att det är alldeles för klent material i dem, alldeles för lätta att kröka med en välriktad hästspark.

jag vill läsa dessa nya kriterier. och den tråd ni pratar om!
vi har armeringsjärn i fönsterna och sedan inget mellan boxarna.
men vilka är godkända då?

#21 jag hade också gärna velat läsa specifikt, men jag kan inte hitta detta angående gallret?
#22 - i inlägg #27 i den tråden står följande:
"I dag ska skaderisken minimeras.
Dock så kommer de flesta boxgaller inte att bli godkända när den nya lagstiftningen träder ikraft den 1 augusti 2010. I denna står att alla boxgaller ska tåla en hästspark. Använder man sig av stående eller liggande galler så är det väldigt tuffa doningar som ska till för att klara en hästspark som träffar med full kraft, de flesta boxtillverkare tillverkar i dag inte godkända sådana."
Sen är det bara att fortsätta till trådens slut.
Det finns inga klara regler för hur det "ska vara", bara vad som inte får hända. Och det finns idag - om jag fattar saken rätt - i princip inga boxtillverkare vars galler kommer vara godkända efter augusti -10.
Jag står själv i begrepp att bygga om mitt stall och även om jag är frustrerad över att inte veta vad jag ska använda för galler så är jag ändå glad att jag inte precis har byggt klart och fått veta detta i efterhand.

#23 känns ganska lulligt förklarat faktiskt, det ska tåla en hästspark, men det får man väl se den dagen hästen isåfall sparkar för hur ska man annars veta det det tåler en hästspark eller inte?
Jag trodde iofs denna regeln varit självklar sedan innan, att gallret ska tåla sparkar, pappa var ju väldigt noga med detta när vi byggde stallet att det skulle vara tåligt material som tål sparkar från hästarna, inte bara gallret med även boxväggar o.s.v.
Nu har vi eller har aldrig haft några stökiga hästar som sparkar i väggar o.s.v.
#24 - det skrivs ju också att de har efterlyst tydligare riktlinjer från Jordbruksverket just för att det är så otydligt. Men med tanke på att det inte är helt sällsynt med hästar som sparkar i gallret, som ger vika så att hoven lyckas klämmas in mellan gallerpinnarna och sen blir hängande där, så stämmer det nog bra att många galler inte är tillräckligt kraftiga.
Jag tror ärligt talat att ekonomin har styrt både från tillverkarnas och boxköparnas håll, så att det därför blivit för klent material.

tack anna!
liggande galler på 27 mm tjocka rör mao. mycket ljus det kommer in genom fönsterna då. om man inte väljer att ha ett rutnätsgaller om 5x5 cm och 5 mm tjockt….snacka om fängelse.
Jag talade med länsstyrelsen så sent som i förra veckan och man får ej använda armeringsjärn samt de förordar rejält nät före galler.

Hörde med pappa nu och han mumlade något om att vi hade satt upp fyrkantigt järn 20x20. Vad det nu betyder, det var inte armeringsjärn i alla fall. Kan ta ett kort och ladda upp
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Vi har inget galler och med tanke på hur denna diskussion gått ser jag ingen anledning att sätta upp något heller.
Den nya innebär att det ställs ännu högre krav på oss hästägare och det är ju inte lätt att veta vad som är tillräckligt starkt.
Har sett bilder fårn stall med nät men det är typ sånt nät som bara är snäppet kraftigare än hönsnät och det fungerar ju givetvis inte.

Vi har köpta boxar, ombyggt, men kontrollerna har varit här och mätt och dragit i våra galler både för fönster och mellan boxar = godkänt 
#31 - som jag nämnt tidigare så kan det vara så illa att det som var godkänt i våras inte kommer vara godkänt med de nya reglerna.

#32 mina galler är rejäla, dom låg inte på marginalen, utan jag är helt övertygad om att dom går igenom vid en ny inspektion.
Hjälpe oss hästägare med dessa difusa regler.
I vårt stall har vi dagisgaller/nät, litet tjockare än vanligt hönsnät. Enda anledningen till att det sitteruppe är att hindra hästarna från att vara på varandra hela tiden. Skulle en häst sparka så sitter nätet antingen kvar eller lossnar utåt. Sen så ska ju hästarna kicka i en höjd över 155 också.
Här är kortsidan av en box, man ser det bakom harry, Han är ca 165 i mankhöjd nu, så då kan ni själva räkna ut hur högt hästarna måste kicka för att komma upp i nätet.
inte mitt stall, inte jag som satt upp näten eller något alls. Jag kan bara påpeka detta för stallägaren sen är det upp till henne att åtgärda.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

men vad är det för galler för fönsterna? det är ju där det är som farligast med för tunna galler med tanke på glaset.
#36 inga galler alls i våra fönster, förutom de två som är i hörnboxarna längst till vänster i bild här (syns inte men tänk er 3 boxar bort åt vänster) där sitter det samma nät men fönstrena är så pass djupa (20cm) att nätet tar smällen långt innan fönstret krasar. och såhär har det tydligen sett ut de senaste 10 åren sedan stallet byggdes om till häststall.
Fönstrena i stallgångarna sitter det inte något nät för alls.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Har stående armeringsjärn för mina fönster… fönstrena sitter dock så pass högt upp så dem kan ej komma åt att sparka där uppe:-D

Sådant här galler. Vad det är vet jag inte riktigt… men det känns robust.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Vi har inga galler..
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Inga galler alls.

Jag skulle inte våga ha liggande galler, om hästen skulle lyckas få in en hov där så får den svårt att komma loss igen, den klarar det bättre med stående galler.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

#42 jag hade samma tanke när jag mockade idag
#42 - fast liggande galler anses vara svårare att fastna i än stående. (fråga mig inte hur och varför bara, för det vet jag inte…)

Våra galler sitter relativt högt upp och hästarna håller sig lugna i stallet, så att de ska sparka och fastna med en hov är jag inte så rädd för.
Har dock varit med om en obehaglig olycka av den typen. I stallet där Kalle stod innan hade hingsten i stallet blivit otålig och kickat, fastnat med benet och låg ner i boxen med benet i fast gallret när stallägaren kom för att kvällfodra. Det tog många månader innan han blev återställd, och det var tur att han ens blev det. Hela benet var uppskuret och han hade skurit sig farligt nära senan. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
När det gäller liggande kontra stående så var det nog som så att om hästen slår eller stegrar mot ett stående galler så ger det efter mer uppe i mitten.
Sen blir det oftast så till slut som HannaT beskriver att de lägger sig, benet kilas fast längst ner vid gallerbasen och där är det som starkast därför kommer hästen inte loss igen samt svårare att lossa.

Jag har inget galler i mitt stall hemma.
På klubben tror jag inte att dom är lagliga… fast jag vet inte… vet iaf att spiltväggarna inte är tillräkligt höga på vissa ställen.