Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 5852 ggr
Cilla89a
1

kan hästar ha huvudvärk?

frågar man inget får man inget veta ;)

ja har länge funderat på om hästar kan ha huvudvärk? såg en bild på bilddagboken häromdagen där en häst gick med ett pannband som satt fast på grimman utav magneter för hästen skulle tydligen ha huvudvärk, och det skulle väl hjälpa då.
men om nu hästen kan ha huvudvärk, hur vet man det? ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

BeatriceHolmberg
0

bra fråga :)

lisette
0

känns ju väldigt långsökt…

halludu
0

Klurigt värre ; )

Keno
0

varför skulle inte andra däggdjur kunna ha huvudvärk när vi kan?

Cilla89a
0

#4 fast bara för dem är däggdjur som vi så fungerar vi ju inte likadant för det, hästar kan ju t.ex. inte kräka som andra däggdjur kan.

fast, ja, risken är väl stor att dem kan ha huvudvärk, men då kan man ju fråga sig hur man märker det eftersom denna tjejen påstod att hennes häst hade huvudvärk och därför gick med magnetpannband.

Zabbio
0

Jag är rätt säker på att de kan ha huvudvärk, eller magont eller känna sig lite slöa. Precis som vi ;)

Hur man vet det? Ingen aning.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

lennartsdotter
0

Jag tror nog att dom kan ha det :)

sus-sharon
0

#5 att hästar inte kan kräkas beror på den fysiologiska uppbyggnaden av esofagus. så vitt jag vet är det också i regel endast omnivora och carnivora djur som är uppbyggda så att de kan kräkas, vilket borde ligga grund i födopreferenserna.

att jämföra detta med huvudvärk är väl kanske lite att ta i, kan jag tycka. har dock aldrig hört talas om huvudvärk på det vis som människan får huvudvärk hos andra djur.

jag skulle kunna tänka mig att synproblem skulle kunna leda till huvudvärk hos andra djur också, eftersom det innebär en ganska rejäl ansträngning.

i övrigt skulle jag nog mest tro att detta fall är ett förmänskligande av hästen, och att magnetpannbandet varken gör från eller till.

detta är trots allt ett av de absolut vanligaste "felen" vi djurägare gör - vi tillskriver våra djur känslor och egenskaper som egentligen bottnar i oss själva.

medarbetare på djurskydd.ifokus

CelsiusT
0

Jag tror absolut att djur kan ha huvudvärk. Varför skulle dom inte ha huvudvärk när dom kan ha ont på andra ställen i kroppen?

Min förra häst hade otroligt spänd atlaskota och när människor har det så har man lätt att få huvudvärk. Min kiropraktor (som jag hade till båda mig själv och till hästen) trodde absolut att han hade problem med huvudvärk, kanske till och från (så som människor med spänningar). Kan man vara säker på det? Nej, antagligen inte. Men man kan ju misstänka det.

Jag ser det inte som att tillskriva djuren mänskliga känslor, varken när jag ser att hästen har ont i magen, en muskel eller misstänker att han kanske har ont i huvudet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elshira
0

Jag tror absolut de kan få huvudverk, och vad det gäller pannband ser jag t.ex till att de aldrig sitter för tight och "spänner". Ni vet ju själva hur det känns efter att ha haft på er t.ex en hjälm som varit för liten…? Eller tänk er när ni suttit och tittat på tv för länge eller på något annat ställe och fått nackont och sedan huvudverk? Jag får det i.af jätte lätt, och när vi rider hästarna i form kan jag säkert tänka mig att endel får spänningshuvudverk om de går lite fel och blir spända.

Hästar kan ju precis som oss få högt blodtryck, som någon sade synfel och många andra faktorer som för oss ger huvudverk. Jag har inte läst från några stidier, men när saker som orsakar våran huvudverk finns hos hästarna så borde väll även de kunna få huvudverk? Hjärnan är det ju ingen större skillnad på bortsett från storleken.

Men vad det gäller magnetpannbanden tycker jag hellre att man skulle försöka utreda vart huvudverken kommer ifrån - för ingen har ju huvudverk utan anledning, eller hur…?

Hakuna matata!

Gronstedt
0

Spänningar i ligamenten i hals, nacke och skalle kan definitivt göra ont, så spänningsvärk kan de ha. Om de kan få huvudvärk av migräntyp, där det gör ont så att säga inne i huvudet, vet jag inte. Men en hjärntumör måste ju till exempel göra ont även på en häst.

Lindbygarden
0

samt vätskebrist borde väl också kunna ge värk?

Jätte bra fråga Cilla89!

Pia-Lena
0

# 8 Att dra paralleller mellan människa och djur behöver inte alltid betyda att man förmänskligar. Att förmänskliga betyder ju att man använder människan som någon sorts mall som man sedan försöker applicera på andra arter. Det utesluter inte att många symptom är likartade för flera arter.

Hade en gång en tacka som verkade hängig, öronen hängde, hon såg vissen ut och knep med ögonen  i det starka solljuset. Hon såg ut som jag känner mig när jag har migrän. Vets. provtagning visade att hon hade listerios, en åkomma som leder till svullnad av hjärnan, så nog hade hon huvudvärk alltid.

Cilla89a
0

Haha, nu har jag blivit helt nojjig, tänk om Brimad och Japp har huvudvärk Förvånad
Tänk vad HEMSKT det skulle vara att gå med huvudvärk jämt och ständigt och inte kunna säga något Tyst
Man vet ju själv hur hemskt det är att ta sig igenom en dag med huvudvärk.

Nitro
0

En av mina har enligt kiropraktor haft huvudvärk eftersom en nackkota låg alldeles tokigt. Han blev en gladare häst efter behandling så jag tror på de :)

JenniferH
0

Jag brukar få höra att anledningen till att man ska rätta till manen och luggen under nackstycket på tränset är för att annars kan hästen få huvudvärk om det ligger nånting där under och trycker Tungan ute

Min förra storhäst gjorde illa sig för några år sedan, dom som ägde honom då försökte ställa honom i en spilta, men han slängde sig ut och slog i huvudet i väggen på nånting så han fick en djup "grop" eller "innåt-bucktning" i pannan. DET måste han ha fått huvudvärk utav!

Elshira
0

#16 Huvudverk och huvudverk, lär väll mer varit skadan som gjorde ont (som när vi slår i huvudet), men med en fraktur i skallbenet lär det itne heller varit särskillt skönt… Jag hade åkt raka vägen in till akuten om mina hästar råkat ut för det :S

Hakuna matata!