Rinniga ögon!
Nu står vi med ett helt stall fullt med hästar med ögon som ständigt rinner och veterinären bara hänvisar till att vi ska avvakta samt under tiden tvätta med "ögonbad". Nu har detta pågått i två månader och ingenting verkar hjälpa, de får dessutom irriterad, nästan sårig hud under ögonen p g a att det rinner konstant.
Det är inget gult eller tjockt var utan helt färglös vätska, inga svullna ögon eller röda ögon. Jag har kollat av så att det inte är ngt drag i stallet.
Vad gör man när veterinären inte anser att det ska skrivas ut ngt och hästarna har det såhär? Finns det ngt receptfritt men ändå effektivt? Ska tillägga att ingen av hästarna har några andra symptom som näsflöde eller annat.
Tips någon?
Rinnande ögon är symtom till det mesta som kan vara fel för hästen. Min tanke är ju att något är fel på hästarna eller stallmiljön. Något fel på foder eller miljö? Hur ser erat grovfoder ut? finns det något i stallmiljön som är annorlunda? Är det dammigt i stallet? Dålig ventilation? Vilka föremål finns där, något som kan göra det torrt eller fuktigt? osv osv. Sedan ska man fundera över hur hästarna mår i övrigt, finns någon infektion i kroppen? Smärtor? Understimulering, överstimulering? osv osv
Hoppas ni hittar orsaken så ni kan åtgärda det!!
Medarbetare på westernridning.ifokus
Hur menar du att över/understimulering skulle kunna resultera i rinniga ögon?? Eller ev smärta ( förutom i ögonregionen då )? Det får du gärna utveckla lite mer.
Ventilation och foder däremot är ju sånt som jag själv också skulle kunna misstänka men detta är väl kontrollerat och vi har inte kunnat finna något där. Stallet är också genomgånget och kontrollerat för inte så länge sedan och fick då bl a beröm för god miljö/luftkvalitet. Det jag har kontrollerat där nyligen är om det kan ha uppstått ngn form av drag eftersom de har fått ögonproblemen för ett par månader sedan och vi inte har ändrat på något eller infört ngt nytt i miljön medvetet.
Det är hästar av olika ras och ålder, en del arbetar så gott som dagligen och en del (unghästar och gammelhäst) går mest i hagarna plus den vanliga skötseln förstås.
Det jag grunnar på är ströet - de står på spån ( har i o f sig gjort så hela tiden ) och om detta spånet kan ha behandlats med ngt de inte tål. Jag köper spån i balar och det är en stor leverantör av hästspån så det är kanske lite otroligt att detta skulle vara orsaken.
Jag tycker att det är märkligt att det är så långdraget och inte går att bli av med, man har ju haft hästar förr med någon enstaka period av rinnande ögon men det har varit lätt åtgärdat med spolning och tvätt.
Kan hästar få samma typ av ögoninflammationer som oss människor tro? Såna där infektioner som smittar extremt mycket och som man måste behandla med receptbelagd salva. Någon som vet?
Ögonen är själens spegel skulle man kunna säga. Om något gör att hästen inte mår riktigt bra, att det är obalans i kropp och/eller själ så kan detta synas i ögonen. Att hästens ögon rinner är, som sagt, ett symptom som kan visa sig till det mesta som kan vara fel.
Nu säger jag absolut inte att det är så i ert fall. Men det kan ju vara något som gör att hästarna i stallet inte mår riktigt bra, någon infektion, eller något psykiskt.
Tänkte också på strömedlet, kan u vara något som dom inte tål eller så, kan ju vara något som dammar mer än ni haft innan, kan vara tillverkaren som gjort fel.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Låter mer som en överkänslighetsreaktion än en infektion. Det är möjligen inte så att besvären uppstod i samband med installningen? Ingen ny inredning i stallet, t ex spånskivor, nytt virke, något nymålat? Är stallet kanske desinficerat inför installningen? Nya täcken eller sadlar behandlade med antimögelmedel? Det kan finnas hur mycket föremål som helst som kan avge ämnen irriterande för slemhinnor, jag tror att orsaken är att finna där. Så fortsätt att leta, den som söker han skall finna, bibelordspråk, kan komma väl tillpass ibland
Spån av gran o tall innehåller terpentin. Det kan irritera slemhinnorna. Det är bättre med spån av lövträd

Spånströ ger många hästar rinniga ögon, så ni kanske kan prova att byta ut det mot torv eller bra halm som inte yr runt lika mycket som spån? Prova i några veckor och se om det hjälper?
Det finns också en smittsam liten mask (ja, det är säkert!) som bor i tårkanalerna. Den kan spolas bort, men återkommer oftast. Den ger lite irritation och rinniga ögon, men är inte farlig.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#6 Ja ögonmask eller nåt sånt.. Äckligt. När vi haft riniga ögon har vi behandlat med kallt te. Men eftersom alla hästar är drabbade är det nog någon större orsak.
Skynda långsamt så går det fortare.
Många bra tips o råd - tack för dem!
Jag ska kolla lite dels på spånbalarna och dess innehåll + kolla med färgaffären ang den färg vi målade väggplattorna denna gång, det var faktiskt en ny färgsort och kulör.
Den där läbbiga masken låter ju hemsk, om än ofarlig! Ska det medicineras på ngt sätt om det inte hjälper att spola ur som jag har gjort redan?
är alla hästar i stallet drabbade?

#8 Nej, den masken kan bara spolas bort enligt min veterinär. Och som sagt, den kommer ofta tillbaka. (Man måste anlita en veterinär till att spola hela tårkanalen.) Den smittar mellan hästar också, men jag vet inte exakt hur.
www.stuteriprecious.se
#9; ja, alla är drabbade, lite varierande hur mycket dock. Jag har nu börjat att smörja på Vaselin under ögonen för att åtminstone skydda huden från vätskan och det verkar funka.
Trist bara att inte komma åt grundproblemet:(
BYT VETERINMÄR !!!!!
Inte helt lätt när man är nöjd f ö men jag ska nog ringa och vara lite envis nu i a f. De kan ju inte ha det så här i all evighet:(
#13 Har det pågått i som du skriver i 2 mån. ÄR det dax att ta tag i situationen, det är hästägarens ansvar att djuren får vård i rätt tid, av rätt veterinär då den ni har kontaktat kanske inte ser allvaret i problemet eller bara inte har kunskapen….dom (vet) kan inte vara bäst på allt. Mvh

#12 Tror knappast att det är ett veterinärt problem, tror fortfarande att hästarna reagerar på något i miljön och det är knappast veterinärens sak att vara miljödetektiv.
nu har jag inte läst igenom va alla har skrivit men… kan dom inte ha trånga tår kanaler då?? så ni måste skölja ur dom.
min ponnys ögon rinner det ständigt ur och de som hon har stämmer bra in på din beskrivning och på henne ska jag egentligen skölja tårkanalerna på men jag har ingen kundskap om hur man gör det så jag låter det få vara och pillar bara bort det som rinner ur istället och hon överlever.
#16 Förstår hur du menar - vi har faktiskt en ponny som har återkommande problem och som vi alltid får hålla extrakoll på, torka ögonen dagligen etc. Hon har enl veterinären trånga tårkanaler och de säger att det är rasbetingat, hon är minishetland men ngt över i mankhöjd.

#16 Det är veterinären som spolar ur tårkanalerna.
#17 Jag har också en minishetland och både hon och hennes mamma har rinniga ögon nästan jämnt. Det är troligen av samma anledning som t.ex. små hundraser har rinniga ögon, de är helt enkelt avlade för länge på för små individer. Det är ju inget de dör av, men jag inbillar mig att det säkert är lite irriterande för dem att alltid ha tårar i ögonvrån. 
www.stuteriprecious.se
Har hört att rinnande ögon kan vara tecken på mask hos hundar, kanske gäller samma sak hos hästar? :)

#19 Bara ögonmask, i så fall. 
www.stuteriprecious.se
#20 usch kan man få det :o
OT - Hur behandlar man det? (ger man vanlig avmaskningsmedel?)

#21 Läs högre upp i tråden.
www.stuteriprecious.se