Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2638 ggr
FijaahM
0

Vilka färger kan shettisar ha?

Hejhejj ^^
(det verkar lite dött på shetlands iFokus så skriver det här inlägget hät också)
--------------
Jag vet inte vad som är sant men shettisar kan vara Alla kända färger utom tigrerade (prickig).
Stämmer det?

Jag vet en prickig "shettis" MEN jag vet inte om den är renrasig, troligtvis inte!

Lite nyfiken bara på om vad som är sant,
kan renrasga vara prickiga?

mvh Frida Skrattande

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Maja
0

En shetlandsponny kan inte på något sätt vara prickig (tigrerad). Om den är tigrerad så är det en korsning med en annan ras.

Annars så får shetlandsponnyn ha andra färger (vad jag vet).

FijaahM
0

#1: Okejj, då vet jag :)

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Aribigga
0

Kan du inte lägga upp en bild, prickiga A ponnyer är ju så söta :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Lorita
0

Det finns prickiga A-ponny raser, Amerikansk miniatyr, Engelsk sportponny och sen finns det en hel drös knabstrupper också men som sagt inga tigrerade shetlandsponnys

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

FijaahM
0

#3 har ingen bild:/

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Elshira
0

Vi födde upp en renrasig arab som hade tigrerade ben (född brun med mörka ben som gick ut i ränder) när han födder. Är numera flugskimmel, men ändock. Så på något viss borde det väll i extrema fall kunna förekomma tigrerade ibland även om det inte "ska finnas".

Prickiga känns väll lite svårare, men några Welsh Mountains här hemma har flera fläckar (typ födelsemärken som vi har), både en skimmel med ljusare fläckar (inte vita) och 2 fuxar med mörkfux/svartaktiga fläckar =)

Men är det en prickig shettis så är det troligtvis som #4 säger, en korsning eller en liknande ras =)

Hakuna matata!

Lorita
0

#6 randiga ben är inte tigrering, det är olika prickiga varianter som är tigrerin.

Dom prickar som kan förkoma på welsh är inte heller tigrering om man nu inte har PB som jag Flört 

tigrering är en dominat färggen som inte förkommer hos shetlandsponnyn eller welsh då stämmer inte stamtavlan.

Elshira
0

Nej att de inte är tigrering som förekommer på welsh sidan vet jag, men jag tänkte mer tanken - vad händer om jag fortsätter att avla endast med djur som har dessa fläckar, borde det inte bli fler och fler då? ;)

Förlåt att jag tänkte tigrerig och prickigt som olika, självklart är det samma. Är lite morgontrött :P Men ville bara påpeka att jag haft en renrasig arab som haft randiga ben som föl, så några gener ligger väll latent och kan i "extrema" fall slå igenom från morfars morfars morfars~ osv

Hakuna matata!

Lorita
1

Zebra ränder är ganska vanligt.

Min Ametist har något som heter kanelfläckar, förutom dom svart prickarna har han några buna och detta går tydligen att spåra bak till en speciel hingst, vist skulle man tex kunna rena avla tex detta och få det tydligare om man vill, men inte med Ametist för han är kastrerad Flört

Elshira
0

Är det? :o Visst jag är väll inte ute och "rör" på mig så jätte mycket, man jag har faktiskt aldrig sett någon häst med randiga ben osv förutom raser så som knabstruper etc.

Hakuna matata!

Ahnna
0

Jodå, zebraränder förekommer hos flera raser, men framförallt på blacka hästar och ponnyer, eftersom det hör till blackfärgen. (Samma med randen över manken, som kallas för grepp, det är också nåt som hör till blackfärgen även om inte alla blacka hästar har ett så tydligt grepp.)

#0 Jag tycker att du fick ett bra svar inne på Shetlandsponny iFokus; är ponnyn prickig så är det definitivt ingen shetlandsponny. Men shettisar får ha alla andra färger förutom tigrerad.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se