Tips på övningar?
Fick hem min foderhäst igår och är LYCKLIGAST =D=D=D
Men nu undrar jag om ni vet några bra övningar (från marken) som lär oss att känna varandra bättre och att han ser mig mer som en ledare?
Eftersom han är ny i stallet är han väldigt nervös. Några på tips på hur jag kan göra så han slappnar av mer?

Kika in på Horsemanship iFokus, där hittar du säkert en massa bra övningar =)
Roligt med en foderhäst förresten 
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Börja med att bara leda. Svänga, vända, stanna. Vänd honom mot dig och från dig, gå på höger och vänster sida omväxlande. Beröm massor när han gör rätt. Om han vill stanna och titta så låt honom göra det, medan du pratar med honom och lockar honom att fästa uppmärksamheten på dig i stället för på det han tycker är läskigt. Huta åt honom försiktigt om han blir stark, drar iväg eller inte lyder - bara precis så mycket som behövs.
Om han är nervös i stallet så fungerar mat bra - se till att han får så mycket grovfoder han vill ha, så det alltid finns något att pilla med. Gosa, smek, rykta, fläta manen och svansen - vad han än tycker är mysigt. Lugnt, tyst, kravlöst umgänge bara. Hästar berör varandra ofta när de vilar tillsammans, det ger dem lugn och gemenskap.
Som Gronstedt säger.
Och mitt tillägg: Det viktigaste är att allt du gör med honom görs på rätt sätt. Allt, precis allt är träning och visar på vem som är den lämpligaste ledaren. Bry dig inte så mycket om speciella övningar som om din känsla och attityd i allmänhet. Om du ska kratsa hovarna, gör det med rätt attityd. Ska du leda hoom, se till att han går där du ber honom och inte där han vill (det signalerar ju att det är inte så noga om han lyder eller inte. Min unghingst testar mig genom att vägra gå där jag ber honom - vid sidan. Antingen framför eller bakom men inte vid sidan, så då får jag med vändningar och händer få honom at gå vid sidan, sen ser han så nöjd och avspänd ut så när han kollat att jag har koll ;) Även Crow testade lite på det sättet när jag började arbeta med honom från marken. Fattade ingenting betedde han sig som och skulle gå överallt utom där jag bad honom. Har aldrig haft minsta problem att leda honom eller i övrigt och hade ingen aning om att han själv tyckte att han bestämde och att jag hade så dålig koll.) Naturligtvis anpassa efter situation, är hästen nära panik så är det viktiga snarare att du inte blir översprungen än att han går precis 53 cm till vänster om dig.
Men kom ihåg att allt du gör antingen visar att du är en stark, trygg person eller en svagare otryggare individ. Även om ni bara myser så behöver man ha rätt attityd, inga nervösa, alltför försiktiga fingrar och heller inte hårda, ovänliga händer.
Rätt attityd är ju olika.. men för mig är det en respektfull gentemot hästen, men ändå ''självklart är det jag som styr här'' säkerhet inom sig. Inte för försiktigt och nervöst, och inte för självsäkert och arrogant. Var en sån person som du själv hade velat bli ledd av, både om något är farligt eller om det bara är tråkigt eller rent av kul. Instinktivt är vi inte så olika våra kära hästar när det gäller hur vi vill bli ledda av någon. :) Vi vill väl alla ha en trygg person som vet vad de gör och sänder ut den attityden, eller hur? :P
Det går säkert bra!
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Vad är det för häst du lånar? :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus