Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettislandshästar
Läst 2108 ggr
may-britt
0

JAG UNDRAR

jag undrar lite over når man ser film av tevlingsryttere i tölten har de sine hender lit opp och  når hästen skal stoppa sin tölt tar de hendene ned.

jag har hendene nede i  tölten men hva er rett

jag snakkar om topp tevlingsfolk

CelsiusT
0

Jag har fått lära mig att höja handen en aning (inte jättemkt men mer än när man skrittar) när jag gick på islandsridskola när jag var liten. Jag gör så för att tydligt visa min travare att det verkligen är skillnad på tölt och trav, jag sitter ner djupt i sadeln med tyngdpunkten längre bak, höjer handen en aning och lägger skänkeln en aning längre fram. Ingen aning om det är "rätt" men så har jag fått lära mig och jag har inga som helst problem att få hästen till tölt (varken islandshästar eller min travare).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Alex
0

Nja, man ska inte höja handen, man ska ha samma sits och allt som i andra gångarter. Anledningen till att tävlingryttare höjer händerna lite lätt är väl främst för att underarmen ska vara i en linje med tygeln, till hästens mun, och om då hästen höjer huvudet i tölt så krävs det ju att armens vinkel ändras lite för att följa tygeln rätt.

Så det handlar inte om att höja händerna i tölt, utan om att hästen höjer huvudet och för att följa tyglarna behöver ryttaren ändra armvinkeln. Och resultatet av det blir att händerna höjs lite lätt.

Har hästen samma placering av huvudet i tölt som i skritt så ska alltså även händerna befinna sig på samma ställe.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

may-britt
0

ok da fatter jag sen jag kan höyne mine heder lite på  Eldfari  men inte på  filma

CelsiusT
0

#3 Ah, ja det kan jag tänka mig. På mitt varmblod så blir det ganska mkt höjning faktiskt, kanke beror på att man automatiskt vill ha en rätare linje. Man vill ju inte dra ner hästens huvud för mkt heller. Men känner mig faktiskt lite osäker på formen och hur man ska jobba fram den, han har börjat slappna av mer i tölten nu. Men man vill ju inte ha ner huvudet (då blir det trav) utan man vill väl ha bara att nacken slappnar av så huvudet inte är uppdraget, men fortfarande i ganska höjt läge (så halsen är som uppåt liksom, men inte för mkt)?

may-britt
0

det skal vell inte väre for högt och  inte for lavet jag har hört av trener at  en is i tölt skal gå  som en av de beste dressyr häster

och  det menes jo  at  den skal jobbe på  bettet myk i  nakken och  inte heve upp  hue och  inte trekke det for lang ned

vanskleig och  forklare men jag selv etter och ha riden dressyr i  mange år kjenner fölesen i mine hender uten en gang och  ta i  tyglene.

så  jag vet hvordan det skal föles och  hvordan de skal gå  men tror jag tar som tid och  komme ditt

noen sa det var skadelig och  ride for mycke dressyr mes is siden de kunne bli  slö så folk har sine konstige meninger du

CelsiusT
0

Ja, det finns många idéer om saker och ting. Jag håller ju på med western, och där är det låg form som gäller. Självklart känner jag ju när han höjer ryggen och slappnar av, men frågan är vilken form man vill sträva efter, hur högt man ska "tillåta" honom att gå. Han vill ju gärna ha huvudet så högt det bara går, i alla gångarter och i dom andra gångarterna tränar vi ju på att gå så lågt med huvudet som möjligt =) Men känner mig lite osäker när vi kommer till tölten. Har ju fått lite beskrivet av dom i stallet (stå i ett isis-stall), men känner endå lite osäkerhet. Han går ju med huvudet så högt det går just nu, men har börjat att slappna av i nacken och spänner sig inte lika mkt, han har även börjat "vippa ner" huvudet (så inte mulen är lika högt som ögonen), det kom väl iof med att han slappnat av.

Alex
0

Vart hästen har huvudet är en extremt oviktig sak, precis som vart man håller händerna. Det är också en bi-sak av det hela.

En häst i bra tölt går samlad, bär sig själv med bakbenen och är avslappnad och mjuk, även i hals och nacke. När hästen är avslappnad hamnar huvudet i en bra position, bär sig hästen korrekt spelar det ingen roll om den "går på tygeln" eller håller huvudet i en naturlig, avslappnad form. Är hästen däremot spänd eller stel i kroppen, spänns även hals och nacke, huvudet dras oftast upp och hästen får underhals.

Sen är huvudets exakta position mindre viktig. Koncentrera dig på att hästen jobbar rätt samt är avslappnad och mjuk.

Några exempel på olika former:

Lägre, avslappnad form

Högre, avslappnad form

Lägre, spänd form

Högre, spänd form

Observera att dessa är ögonblicksbilder, och ingenting som säger något om ryttarna eller hästarna i allmänhet!

Mvh Alex
Värd för Ridsport

may-britt
0

så  her vill jag ha min Lägre, avslappnad form skal jobba lite for och  komme der tror jag.

CelsiusT
0

Ja jag skulle ju säga att vi är bra nära "högre, avslappnad form". Alltså vi är inte helt och hållet där på ett sådant sätt att jag kan säga att vi alltid har en bärig och avslappnad tölt, men vi börjar få det oftare och oftare och då är det som länk nummer 2 av Alex länkar.

Alex
0

#10 Jo, det är ju oftast den som funkar bäst. Att få till den lägre, avslappnade formen krävs det ett himla jobb för, både för häst och ryttare. Det är inget man gör till en början om man säger så… Tungan ute Att hästen är avslappnad är ju det absolut viktigaste, mjuk och avslappnad och bär sig själv. Sen kommer formen i sista hand.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

may-britt
0

på kurset i  dag lärte jag at hendene skulle väre lavt men det er forskjell fra häst til häst