Hur ser er dag ut?
Hejsan
Har lite tråkigt så tänkte ställa en liten fråga ;d
Hur ser eran vardag ut eller helg ut?
(ni får välja själva vilken sorts dag ni vill skriva om, någon dag ni kanske göra något speciellt?)
Skriv om t.ex: Tiderna ni fodrar, vad ni fodrar, ut och intag av hästar, ridning osv..
T.ex: "Min Lördagsmorgon börjar såhär.. Jag går ner till stallet vid klockan sju och går in och gosar med min häst sedan ger jag alla hästarna i stallet hö och fyller på vatten. Sedan ryktar jag igenom min häst, efter det vid ca klockan nio är det utsläpp med alla hästar …bla, bla.. ^^! "
Lite nyfiken hur era dagar ser ut :)
Skriv gärna åldern och ras på era hästar 
btw; kollar på Horse show på tv
På kanal 2.
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se

06.00 går jag ut i stallet (bor på gård),
Brimad får 1/4 kg krafft groov och en näve betfor (torr mängd),
Japp får 2 nävar betfor (torr mängd)
Byter täcke på Brimad medans hästarna äter, (Japp går naken) och därefter tar jag hästarna i varsin hand och hösilage-påsen och går ut i hagen och lägger ut 2 högar med hösilage.
Vid 11-12, är det dags för lunch hösilage i hagen.
Vid 16-17 är det dags för intag, där hösilage väntar i boxen, snabb rykt av Japp samt visitering och täckbyte på Brimad och visitering.
22.00 är det dags för kvällsfodring, Brimad får 3/4 kg krafft groov, 1 näve betfor (torr mängd), 1 dl krafft miner blå,
Japp får 2 nävar betfor (torr mängd), 1 dl krafft miner blå.
Och givetvis hösilage. Brukar även mocka upp skithögarna och fylla på vatten i spannarna. Och sedan släckdags.
När jag mockar beror på hur planerna för dagen ser ut, sker alltifrån direkt när hästarna kommer ut vid 06.00, eller så sent som 16.00, precis innan hästarna kommer in, beror lite på humör också och när jag har lust att mocka ;)
När ridningen sker beror på om det är t.ex, dressyrträning som då är på kvällen, annars brukar jag rida runt lunch.
Ska tilläggas att jag är arbetslös 
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Det beror på..
Går upp 05.15
Tar tåget 06.30
Börjar jobba 08.00
Tar tåget hem 17.20
Hemma igen ca 18.20
Byter om, kastar i mig en macka
Till stallet 18.40
Borstar och myser med Vimsie, går någon promenad mm
Hem igen ca 20.00
Då ska hundar ut och det ska duschas och städas och allt annat man oxå måste hinna med..
Vissa dagar jobbar jag 12-21 så då hinner jag med stallet på morgonen och ibland inte alls men som tur är så sköts allt av stallägaren och eftersom jag har unghäst så behöver jag inte vara i stallet varje dag.. Jag ska hitta ett jobb närmare hemmet oxå för dom timmarna jag sitter på ett tåg och har extremt tråkigt kan jag spendera i stallet istället..
#1: Okej, låter bra ;d :)
#2: Ja, hoppar du hittar ett jobb som är närmare!:)
Får man fråga vad ni har för raser ? ;d
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se

En vanlig vardag:
Går upp vid 05.30-06.00 och sätter på Dodde (arabvalack på 14 år) ett täcke
Åker till skolan 06.50
Kommer hem från skolan 16.20
Går ut till stallet och kör Fiona (shettissto på 11 år) en liten sväng på ca en halv timma. Vill inte ge mig ut på de trafikerade vägarna när det är mörkt så därför snirkar jag runt på grusvägarna hemma.
När jag har kört klart henne gör jag iordning stallet till mina två, mockar & fodrar. Dodde får 2,5 L lusern (mätt i torrt tillståd) och en höbal så han har att äta hela natten. Fiona får några kg hösilage men inget kraftfoder. Ibland mockar & fodrar jag även till de andra hästarna i stallet. När jag är klar så tar jag in Dodde och tar av honom täcket.
Kommer in igen mellan 18-20
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

#3 Japp är en korsningsponny, mer än så vet vi inte, men troligen lite arab.
Brimad är svenskt halvblod.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag åker bara till stallet 1 gång/dag normalt sett (ibland blir det ju fler gånger, men oftast 1 gång/dag). Jag har vbl-travare 12 år valack, vbl-travare 3 år sto.
När jag kommer till stallet gå jag först in och blandar till kraftfoder (müsli, lucern, mineraler och vitaminer, kalk + vatten) så får det stå och dra sig medan jag fixar med annat. Sedan går jag upp till hagen (genom lösdrifts-stallet) och ligger det skit inne så tar jag grepen och slänger ut det. Sedan går jag ut till foderhäcken och kollar om det finns mat, oftast får jag fylla på.
Sedan tar jag ut den häst som jag ska jobba med och gör det som är tänkt att göra. När jag är klar släpper jag ut denne i hagen igen och ev tar ut den andra. Ibland får ju båda följa med ut samtidigt såklart.
När båda fått vara ute och gjort sitt och är tillbaka i hagen igen går jag vägen förbi vattenkaret och kollar det, är det inte vatten på så sätter jag på. Går och hämtar kraftfodret som jag först skät ner morätter i (om dom inte fått det vid bindbommen redan). Medan hästarna äter går jag och stänger av vattnet. Sedan ställer ja gin spännerna och åker hem.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#3 Tack :) Jag har en welshponny av cobtyp -08

#7 Vilken läcker färg & teckning 
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Det är roligt att läsa om hur era dagar "rullar"
vad ni gör osv :d
Tack för allas inlägg,
fler får gärna skriva :)
#7: riktigt söt polle ;d Blir nog sötare genom åren som kommer
om de ens går :d
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se

en vanlig vardag åker jag till stallet efter skolan, ca 17-18 nån gång. går alltid en sväng till Blacky längst ner i hörnet först och kollar läget, sen går jag och kompisen till ridhuset och kollar läget med träningar och sånt. beroende på om det ska vara fler träningar eller ej så har vi olika bråttom ner för att göra iordning kusarna.
brukar alltid mocka innan vi rider och eftersom Blackys är så lätt så hjälper jag kompisen med hennes liiite mindre lätta box. sen rider vi ca 1 h och efter så åker täcket på igen och så får han sin lusern sen drar vi hem. eller ja vi putsar ju aaalltid utrustningen innan vi åker hem också *host*
har inga insläpp/utsläpp eller fodringar eller nåt sånt
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#8 #9 Tack så mycket, han är min stjärna :)
Jag kommer till stallet runt 18.00 på kvällen, då tar jag reflexgrimman och går ut och försöker leta upp James i kolsvartet. Pysslar med honom eller kör vad jag nu har tänkt fodrar med hö när jag är färdig.
På fredagar är det annorlunda då jag slutar tidigare och kommer till stallet vid 13.00. Då tar jag och 4 åriga Ida in James och gör i ordning honom för en liten ridtur. Vart vi går sedan är Idas val.
På helgerna kommer jag dit när det är ljust, har jag varit där mycket i veckan är jag eventuellt hemma på söndagen för att vila upp mig och städa lite hemma. Slutar ändå tidigare på måndagar så då är jag där igen. :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
Min vardag tre dagar i veckan, jobbdagarna alltså ser ut följande: Jag går upp vid 05.15, sedan cyklar jag till mitt jobb som är på ridskola som morgonstalltjänst.
Morgonfodring kl 06.00 till 20 hästar/ponnyer, privata och ridskolans.
Utsläpp 07.30, sedan mockning till föreningens hästar.
Hemma igen vid 09.45-10.00, frukost och en stund vid datorn.
De dagar vi åker ut till hästen också så blir det vid 15.30 tiden om det är vardag. Lediga dagar eller helg är vi hos hästen när det passar oss. Tack och lov har man inget krav att åka dit varje dag utan kan välja när det passar med allt annat.