Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5974 ggr
Repoort
0

Sårtvätt

Hovslagaren råkade skära lite för mycket i strålen på min häst igår så han började blöda. 10 timmar senare så blödde det fortfarande så jag skickade ett meddelande till henne om det var normalt. Hon pratade med en annan hovslagare som sa att det kunde blöda länge och att jag skulle tvätta med jodopax på kvällen.

Vet inte varför men jag gillar inte jodopax. Har ni något bra tips på annan sårtvätt.
igår tvättade jag med vatten och kletade på helosan

halludu
0

Helosan är ju inte så där bra att tvätta med ; ) Men jodopax är det bästa tycker jag!

Zaphix
0

Jodopax tar ju verkligwen bort alla bakterier och sånt. Jag skulle användet det en gång och sedan vanlig alsollösning.
Men så länge det blöder så blöder ju alla dåliga saker ur..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Repoort
0

självklart tror jag ju inte att helosansalva ärnågot man tvättar sår med. Jag använder det för att hålla bekterier borta och området mjukt.

Gronstedt
0

Fast under hoven är knappast Helosanet så bra, där ska inte vara mjukt och salvan gör att smuts från underlaget klibbar fast, så frågan är om det gör mest nytta eller mest skada. Om du inte vill använda Jodopax (som jag tror är det bästa), så använd saltlösning. Kan du sätta på ett bandage som håller kisset från underlaget ute så är det ännu bättre.

Kimpa
0

Jag hade nog hellre tagit, hm, vad heter det nu!? Blå vätska i en liten flaska till hovar/strålen som är bakteriedödande,  istället för jodopax.
Var med min hovslagare i förrgår på en annan häst än min som hade en djup, djup skåra i strålen och hovis menade på att  jodopaxen etsar så länge det är gult vilket resulterar i att det tar längre tid för speciellt sår/kanter att läka. Han sa att man skulle trycka upp bomull i sprickan med detta bakteriedödande medel istället.
Men nu vet jag ju inte hur din hov ser ut …

lisette
0

i hoven? där hade jag nog tagit jodopax faktiskt. tänk på alla bakterierna i hästskiten.

Kimpa
0

Ja just det! Det blåa medlet, vad det nu heter är bakteriedödande just för hov och stråle.

CelsiusT
0

Ja jodopax är jättebra, men annars skulle du ju kunna använda klorhexidin. Finns även en annan vätska som är jättebra som jag har i stallet. Det riktigt fräter bort smuts och bakterier, hmm, vad heter det då, köper det på apoteket iaf, jättebra för att få undan smuts och bakterier när man har sår och hålväggar m.m.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
0

#8: Väteperoxid? Det svider som f*n när man använder det på sig själv, fast hästar verkar konstigt nog inte bry sig. Svider det inte på dem Flört?

halludu
0

Även om man tvättar tycker jag det ska läggas om!

Men vill även tilllägga till blödande hovar, finns ett speciellt pulver till det. Kan även användas till hundar där man klippt på pulpan..

CelsiusT
0

#9 Just det =) så heter det.. Ja, jag fattar inte heller, men dom verkar inte bry sig alls.

#10 Ja blodstopp-pulver prukar vara väldigt effektivt, går att köpa på apoteket tror jag. Fanns till människor också förr, men dom fick tydligtn inte fortsätta sälja det, men till djur finns det =)

Håller med om att det bör läggas om, annars är ju all rengöring i onödan direkt du släpper ner benet igen.

Molla
0

Jag skulle passa mig för att lägga om hoven, jag tror snarare att det då gror bakterier under förbandet! Jag skulle kanske pensla över med tjära, eller bara tvätta varannan dag med jod el tvål och vatten för att se att det går åt rätt håll. (för det är väl inget stort sår?!)

halludu
0

#12 man måste byta förband varje dag.. vi hade en häst med hovböld där fick det tvättas hela tiden och läggas om minst en gång om dagen!

Molla
0

#13 men hovböld går ju djupare än ett mindre skärsår i strålen

Alex
0

#12 Men om man lägger ett jodopaxomslag t.ex  och byter det två gånger om dagen så får ju bakterierna lite svårt att sätta sig. Flört Dock skulle jag nog låte hästen gå utan omslag ute i alla fall, sen tvätta och ev. lägga omslag över natten inne i boxen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

CelsiusT
0

Jag skulle nog inte låta hästen gå ute, utan stå inne med omslag tills läkningen kommit igång ordentligt.

Turfaren
0

#11 Det är alunpulver som används som blodstoppare. Det finns också som lösning med namnet DSB ("Det stannar blodet"). Förr fanns det normalt att köpa i herrfriseringar. Det kan svida ganska ordentligt, när man använder det.

DSB fick inte säljas en tid, men är nu tillbaka:

http://www.halsans.se/?contentpage=showproduct&kategori=29&id=486

lillsandra
0

jag skulle tvätta med jodopax eller köra en blandning på 1/10 äppelcidevinäger och 9/10 vatten. om hästen ska gå ute så kan du ta en bit bomull över såret med äppelciderblandningen och sen bandage runt om. för att bandaget inte skall bli blött ta silvertejp så att det bildar en fyrkant, sen gör ett packet. ta bort det när hästen går in så det får lufta.