Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettannonstorget
Läst 2124 ggr
FijaahM
0

Shetlandsponny sökes!

Jag söker en billig shettis!
(max pris: 5000kr)

Färg och ålder spelar ingen roll!
Den behöver inte vara riden, fast det är väl bara ett plus ifall den är det.

Fråga om du vill fråga något (;
Länka gärna sidor där det finns hästar tillsalu! :)

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

NovaRoll
0

Har läst dina trådar ang "sällskapshäst" och "vad kostar det….". Du verkar inte veta eller ha koll på läget, så jag tror inte att du vet vad du vill då inget verkar ordnat för en ev. ponny. Ett tips är att fixa och ordna för den ev. nya först. Sök, låna/köp sedan efter att alla måsten så som foder, stallplats, hagar mm. är i hamn så går det nog lättare. Mvh

FijaahM
0

Vet att jag ställer massa frågor och sånt ,men är så inne på att köpa en ponny.
Men jag ska prata med Lena och mina föräldrar först, men jag tycker det är lättare att om man har kollat allt om ponnyn och sånt innan.

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

NovaRoll
0

Är inte tillvaron för djuret i fråga ordad så finns det nog väldigt få som nappar och dom som gör det, är dom seriösa? JAG skulle aldrig varken låna ut, sätta på foder eller sälja om inte det mest elementära är ordnat + att kunskap ska finnas….en sak till, du som omyndig (15 år), får inte skriva kontrakt, där kommer vårdnadshavaren in. Mvh

FijaahM
0

Jag köper ingen ponny själv!
Jag vet att jag är för liten, men jag undrar bara om det finns några
ponnysar som man kan åka och kolla på!

Jag köper ingen ponny förns allting är klart med stall och plats!
Plus att det blir nog mina föräldrar som betalar hästen, jag kan ju inte köpa någon ponny förns mina föräldrar har sagt ja, och förns vi har skaffat plats och det till ponnyn! Det förstår jag väl.

Men jag som sagt kollar bara runt!
Ingenting är bestämt än!

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

NovaRoll
0

#2 Ta inte illa upp, ta det som ett råd

FijaahM
0

#5: Nej då.
Vet att ni bara vill hjälpa mig, men de verkar som jag är väldigt otydlig på att skriva vad jag ska göra och så o så..
Förstår om ni blir osäkra!
Jag ska prata med mina föräldrar! jag bestämmer ingenting själv.

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

NovaRoll
0

#6 Vad bra att du tar det tillsammans och med dina föräldrar och tänker igenom ett åtagande. Ha det bra och lycka till i ditt sökande. Mvh

Ahnna
0

Jag tycker att det är väldigt tråkigt att du sätter 5000:- som maxpris, eftersom du troligen inte kommer att få napp från någon seriös shetlandsponnyägare på det sättet. En vuxen, utbildad, välstammad, frisk och kry shettis kostar mer än så, även om det finns vissa undantag nu när marknaden är så låg. Av dina tidigare trådar att döma så låter det inte som att du bör köpa en unghäst, så i ditt läge hade jag sparat ihop mer pengar och köpt en vuxen ponny den dagen allt är ordnat och föräldrarna är med på karusellen.

Glöm inte att se till att ponnyn har pass i SSS (Sveriges Shetlandssällskap) vilket är det enda beviset för att det verkligen är en shetlandsponny och inte en korsningsponny med okänd stam. Har den inte pass i SSS så är det ingen shetlandsponny oavsett vad säljaren säger och då kan du inte vara med på tävlingar inom SSS och andra föreningar som bara är öppna för renrasiga shetlandsponnyer. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

FijaahM
0

#8: Jag har hittat en del annonser under 5000kr och nästan alla har pass! Alla förutom en!
Ponnysarna är blandade åldrar.
Men det skulle vara spännande med att få ta hand om en ungponny, men jag kanske inte har riktigt tiden till en ungponny, dom behöver ju lite mer gullande och tid till andra saker, självklart behöver vilken häst som helt gullande osv men unghästar behöver nog lite mer av sånt.

Vi får se hur allting blir!

Tack för allas svar !:)

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

missLilja
0

du får tänka på att du får det du betalar för, 

men är man 15 har man inte så fett me pengar d kan jag förstå.

Tänk bara på att besiktiga hästen du tänkt köpa annars kan det bli väldigt dyrt i det stora hela.

Det är bra med drömmar och mål. jag är oxå en som kollar upp saker och möjligheter innan jag fullföljer mitt mål.

Lycka till med hästerierna….

Ahnna
0

#9 Men vilken sorts pass? Alla hästar ska ha pass, det är det lag på, men alla som ser ut som shettisar har inte pass i SSS.

Unghästar behöver inte mer gullande än andra hästar, men de behöver en kunnig ägare som vet hur man tränar hästar och som har råd att ta hjälp av instruktörer. Jag köpte min första häst när jag var 15 och hade redan då mycket etrfarenhet av olika grenar för min ålder, men gjorde ändå misstag som hade kunnat undvikas om jag hade haft mer hjälp. Jag hade också en otroligt snäll häst som inte tog så mycket "skada" av min okunnighet, men alla har inte en sån tur.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Fiona
0

#9 Det är mer än bara "gullande" som en unghäst kräver! Den ska uppfostars och en himla massa mer samt kanske både köras- och ridas in. Så om du inte har tidigare erfarenheter av unghästar eller ska ha den i ett stall med någon med erfarenhet av unghästar som kan hjälpa dig så tycker jag att du bör köpa en äldre ponny.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

FijaahM
0

Men menar ju inte att jag bara kommer GULLA, förstår väl att jag måste uppfostra den och sånt, men måste jag skriva varje minsta lilla detalj, förlåt men blir trött, känns som alla måste hitta alla fel och negativa saker.. enligt mig finns det en del posetiva saker med..

tack för allas svar!

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Fiona
0

#13 Jag försöker inte hitta en massa fel och sånt utan försöker bara att upplysa dig då det inte verkar som att du hade koll på sånt när du uttryckte dig "dom behöver ju lite mer gullande" :P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

FijaahM
0

Ja, jag vet att man kanske missuppfattar de jag skriver men man förstår väl själv att jag inte bara gullar.

förlåt är på dåligt humör, vill inte ta ut det på er. men men,
:/ <3

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Fiona
0

#15 Svårt att veta när man inte vet hur mycket kunskap du bestitter om unghästar. Aja skit samma slut på den disskussionen!

Jenny