Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 827 ggr
Alexandra
0

barnen i stallet=stress???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

är det bara jag som har ett smärre problem med att ha småttingarna med i stallet?

Min yngsta är ifs bara 15 månader och hur gnölig som helst när hon är med,blä.

Hon gillar verkligen hästarna men bara i 5 min och har nyss börjat knalla så sitta i vagnen,nej tack men hon skriker när hon blir nersatt på stallgolvet me??

Den äldre är 5 år o en gosse han är bara nöjd om polarn är hemma annars kan jag inte ha honom med då SKRIKER han att han ska hem.

Rätt stressad situation inte bra om man ska jålla på med ett litet föl,då nerverna bör vara innanför kroppen.

Nån som känner igen sig,nån som har råd eller bara kan lungt säga "det går över"

suck….tacksam för råd

Alexandra

Mandysan
0

Mina småbrorsor är exakt likadana. Jag behöver också ett gott råd om de här…

Wanilj
0

Vet inte riktigt vad man ska säga, risken är stor att de tycker att hästar är pina om man tvingar dem att vara med..Arbetar du med ditt föl när barnen är med eller mockar du bara och fixar foder? Om man pysslar bara så kan man låta dem vara med och pula.. Min lilla är 10 månader och hon älskar att tulta runt i halmen..En liten sked att röra runt med i kraftfodret, hjälpa till att hälla etc… Alla tycker det är roligt att få hjälpa lite.. Hon får dock inte vara med när jag hanterar hästarna då jag anser att det är för riskabelt.. Min pojk är nu nio år och inte ens han fick hålla på med vår unghingst.. det är ett ögonblicks verk….usch!

Lycka till!

Linda
0

Våra barn är vana sedan de var ett par veckor att hänga i babybjörn i ridhuset,sova på läcktaren medan vi far på löshoppning med unghästarna.

-Vi bäddade ner dem i halmhögen och lade en babyvakt bredvid och kunde göra rätt mkt utan att känna stress.

Vi får jätte mkt beröm för att våra barn är så trygga i sig själva och duktiga med djuren.

Nää låt barnen få vara med men se till att du även får en egen tid ibland.

mvh Linda

reddie
0

Min fyra åriga flicka brukar följa med ibland. Hon är ganska nöjd med att vara i stallet. hon matar hästarna med smö hötussar. Fyller på krubborna med mat och lägger in hö. Sedan hjälper hon till att ta in hästen. Hon blir så stolt då hon får hålla grimskaftet själv. (Jag bromsar upp i grimman då hon inte ser). Hon blandar och blötlägger maten inför morgondagen. Sedan får hon borsta lite och kramas med pållen innan det är dags att åka hem.

Låt barnen få hjälpa till med lite småsaker så lessnar de kanske inte lika fort. Ta med en morotspåse som de kan dela ut till hästarna.

Barbro
0

GladKära    Alexandra

Har  du  inte  en  liten  box   där ditt  barn  kan  ha  med   sig   något  leksak  , än  att  komma  nära  dina  stora  djur  . 

j

Jag  var  lantbrukare  på  70  talet  och  hade  då  stora   köttdjur   .   Min  son  var   trygg  i  kalvkätten  utan  kalv   .    Jo  man  måste  idag   arbeta  ensam  med  sina   djur   och   dina  föräldrar  eller   svärföräldrar  kanske  är  så  unga  att  de  själva  är  på  jobb .

Var  rädd  om  dina   barn  , djur  kan  gå  på  dina   kära  arvingar    utan  att  de  rår  för  det  !

Lycka  till  med   barn  och  hästar  i  kombination  . 

Ps  min  son   är  idag  pappa  till   3  små  barn   5 , 3  och  1  år 

Jo  de  måste  vara  med  i  arbetet   annars  står   lantbruksföretaget  still  .   Djur  fordrar   dygnetrunt  arbete   såväl som  barn      Gott  Nytt  Hästår  från  farmor  Barbro   skåneland