barnen i stallet=stress???
är det bara jag som har ett smärre problem med att ha småttingarna med i stallet?
Min yngsta är ifs bara 15 månader och hur gnölig som helst när hon är med,blä.
Hon gillar verkligen hästarna men bara i 5 min och har nyss börjat knalla så sitta i vagnen,nej tack men hon skriker när hon blir nersatt på stallgolvet me??
Den äldre är 5 år o en gosse han är bara nöjd om polarn är hemma annars kan jag inte ha honom med då SKRIKER han att han ska hem.
Rätt stressad situation inte bra om man ska jålla på med ett litet föl,då nerverna bör vara innanför kroppen.
Nån som känner igen sig,nån som har råd eller bara kan lungt säga "det går över"
suck….tacksam för råd
Alexandra
Mina småbrorsor är exakt likadana. Jag behöver också ett gott råd om de här…
Vet inte riktigt vad man ska säga, risken är stor att de tycker att hästar är pina om man tvingar dem att vara med..Arbetar du med ditt föl när barnen är med eller mockar du bara och fixar foder? Om man pysslar bara så kan man låta dem vara med och pula.. Min lilla är 10 månader och hon älskar att tulta runt i halmen..En liten sked att röra runt med i kraftfodret, hjälpa till att hälla etc… Alla tycker det är roligt att få hjälpa lite.. Hon får dock inte vara med när jag hanterar hästarna då jag anser att det är för riskabelt.. Min pojk är nu nio år och inte ens han fick hålla på med vår unghingst.. det är ett ögonblicks verk….usch!
Lycka till!

Våra barn är vana sedan de var ett par veckor att hänga i babybjörn i ridhuset,sova på läcktaren medan vi far på löshoppning med unghästarna.
-Vi bäddade ner dem i halmhögen och lade en babyvakt bredvid och kunde göra rätt mkt utan att känna stress.
Vi får jätte mkt beröm för att våra barn är så trygga i sig själva och duktiga med djuren.
Nää låt barnen få vara med men se till att du även får en egen tid ibland.
mvh Linda

Min fyra åriga flicka brukar följa med ibland. Hon är ganska nöjd med att vara i stallet. hon matar hästarna med smö hötussar. Fyller på krubborna med mat och lägger in hö. Sedan hjälper hon till att ta in hästen. Hon blir så stolt då hon får hålla grimskaftet själv. (Jag bromsar upp i grimman då hon inte ser). Hon blandar och blötlägger maten inför morgondagen. Sedan får hon borsta lite och kramas med pållen innan det är dags att åka hem.
Låt barnen få hjälpa till med lite småsaker så lessnar de kanske inte lika fort. Ta med en morotspåse som de kan dela ut till hästarna.
Kära Alexandra
Har du inte en liten box där ditt barn kan ha med sig något leksak , än att komma nära dina stora djur .
j
Jag var lantbrukare på 70 talet och hade då stora köttdjur . Min son var trygg i kalvkätten utan kalv . Jo man måste idag arbeta ensam med sina djur och dina föräldrar eller svärföräldrar kanske är så unga att de själva är på jobb .
Var rädd om dina barn , djur kan gå på dina kära arvingar utan att de rår för det !
Lycka till med barn och hästar i kombination .
Ps min son är idag pappa till 3 små barn 5 , 3 och 1 år
Jo de måste vara med i arbetet annars står lantbruksföretaget still . Djur fordrar dygnetrunt arbete såväl som barn Gott Nytt Hästår från farmor Barbro skåneland