Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 444 ggr
tessa
0

vad tror ni om..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

… en foderstat till min travarYrla som denna:

Morgon:

• 3 dl betfor (torr)
  • 1 kg lusern hackad strå
  • 1,4 l kornkross (ca. 0,7 kg tror jag)
  • två nävar hel havre.
  • mineraler och foderjäst samt skivade morötter/äpple =)

Kväll: Samma som morgon plus ca 7-8 kg hö. Tillräckligt så att det finns lite kvar i boxen efter att hon gått ut nästa morgon = fri tillgång mao.

"Fri" tillgång till hösilage i hagen under dagen. Ingen höanalys.

har läst inlägg i andra fodertrådar och funderar… Ger jag för mycket kraft? Yrla är en vbl.travare och hobbyrids ca 5-6 dagar i veckan, blandat. Hon är relativt svårfödd och är sedan en tid igångsatt efter en skada (hovböld) så nu rids hon "som vanligt".

Tacksam för kommenterar och råd.

Mvh Tessan

Luthien89
0

utan analys på grovfodret är det svårt att säga..

tessa
0

Givetvis men nu är det ju som det är med den saken. Tänkte bara se om ni tyckte att det verkar vettigt eller om något ser galet ut?

Luthien89
0

Det ser väl bra ut det tycker jag… Om hon är svårfödd också..

Mangis
0

Jag håller med. Men jag tror att du skulle tjäna på en analys om hon är svårfödd… Då är det lättare att räkna ut vad hon behöver.

emsems
0

tycker det låter väl helt ok. bara så här om en som eg inte kan något.. =) får dom äta fri tillgång på grovfoder så är det ju rätt lugnt ofta

Rita-S
0

jag kan inte se nåt fel på foderstaten om hon blir tunn snabbt oavsett kvalitet på hö värkar det lagom. Men jag har för mig att hel havre inte gjör all världen, att det oftast kommer lika helt ut igjen och hästen inte fått nån nyttja ut av den. Inte att jag vet det stämmer, men kan kanske få krossat havre i stället?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

gejsa
0

Om din häst ser bra ut i hull efter att ätit så i ca 4 månader och hästen har varit jämn i humöret och lika bra att rida så är det nog ok.

tessa
0

Tack för era kommentarer! Tyvärr har jag ju fått experimentera lite med Yrlas foderstat, efter betet fick hon ju t.ex groov125 mm. Jag har ävent estat lusernpellets, vilket inte alls var populärt. Så Gejsa, fyra månader har hon inte stått på denna foderstat men en liknande iaf. För att krångla till det har hon ju dessutom gått väldigt lite under hösten pga. skada. Det gör ju inte foderstats-skapandet lättare direkt. Nu vill jag att hon ska bygga muskler och kondition så att vi kan köra på lite =)

Yrla är jämn och fin i sitt "ridtemperament" men hon är väldigt stingslig och känslig mot andra hästar och människor i stallet. Hon NH-tränas en del och är väldigt lyhörd och känslig, men verkar lite väl känslig för sitt eget bästa. eller vårt bästa, kanske jag ska säga. Kan detta ha med foderstaten att göra? Hon får ju trots allt korn som brukar ge ett jämnt humör..

tessa
0

#6: Jag har ju bara haft Yrla sedan i somras så jag håller ju på att lära mig hur hennes hull "fungerar". Jag hörde av en tjej i stallet om en häst som är rätt stingslig under vintern men sedan blir en annan häst under sommaren, då hon är lugnare och mer harmonisk. Kanske är Yrla likadan, det återstår kanske att se..

Det råder väl delade meningar om hela sädesslag och hästens förmåga att tillgodose sig dessa men jag brukar stöpa (hälla kokande vatten över) så att skalen mjuknar. Kornkrossat dammar rejält tycker jag men tyvärr har vi ingen kross så jag måste köpa färdigkrossat. När det gäller havren (som ingår i stallhyran, alltså inget som jag köper in) så får hon såpass lite så att det inte spelar någon större roll, känns det som =)

tessa
0

#1 och #4: Jag håller med er och jag hoppas att vi kan göra en analys till hösten.. det tror jag skulle hjälpa oss på många sätt!

gejsa
0

#9# Det kan bero på fel foderstat. Ang hästen du berättade om att den var lugnare på sommaren. För då äter den sig mätt och får höga värden i gräset.

Har ju själv gobban att titta på. Hade ingen aning när han kom till mig vad han behövde i foderstat. Men eftersom han är fullblod/halvblod så behövde han höga värden för att må bra. En kvot på 7-8 helst. Trodde att han skulle bli jättejobbig att hantera eftersom han var det då. Men vareftersom jag höjde kvoten desto mer lugnare blev han. Han kan nu stå i flera dagar utan att bli skitjobbig. Det kunde han inte förut. Allt var foderstaten.

tessa
0

Intressant gejsa!! men hur skulle jag kunna påverka foderstaten för att kunna ta reda på detta? "vågar" jag detta" och hur gör jag det egentligen på bästa sätt?