Passar din sadel?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hittade en väldigt lärorik video på youtube om hur en sadel ska passa så den inte trycker på nerver och ligger iägen för muskler! Jag visste ingenting om nerven som ligger vid "the shoulder muscle". Se och lär ^^
smart
Väldigt intressant! Speciellt den där nerven och att hingstarna biter just där av en anledning.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
det där var intressant, särskillt eftersom jag har noll koll på sadlar. Tyvärr har vi en westernsadel, så jag skulle vilja se henne passa ut en sådan.
intressant video, bara hem och kika igen om den verkligen passar
Fast vad gör man om hästen är ojämn? Det går ju inte att köpa en ojämn sadel..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#5 Det är då man använder en sadelmakare som kan stoppa om sadeln så den passar. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#6 Blir inte det lite märkligt? Kan hästen muskla sig jämnt ändå?
Fast ska nog försöka få bak den bomlösa lite till.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#5-7 Om man har en kunnig och välutbildad sadelmakare så ska h*n kunna stoppa om sadeln på ett sådant sätt att hästens ojämnheter inte gör att sadeln ligger illa, så att sadelns passning "hjälper till" (eller kanske öppnar möjligheten) för hästen att muskla sig jämnare, och att "motverka"/väga upp ryttarens ojämnheter (många har ett lite längre ben, är ojämnt musklade, har någon skada osv osv och rätt stoppning, och vad man nu gör, kan hjälpa även ryttaren att arbeta rätt och därmed muskla sig rätt osv). Pappa håller mkt på att modellera med detta. Det är därför viktigt att sadelmakaren ser hästen utan sadel, hästen med sadel, hästen med sadel och ryttare i sadeln, häst + sadel + ryttare rida runt gärna i flera gångarter och även i vissa fall få reda på om ryttaren har speciella problem i ridningen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Perfekt film! Jag ska leta reda på den där nerven på min pålla och kolla om sadeln riskerar att påverka den. Hon tenderar att köra upp huvudet mer när andra rider, och jag vet att jag lägger sadeln längre bak än många andra.
Man måste ju också aktivt motverka snedheten med träning. Många hästar häver över ryttare och sadel åt ena hållet, då måste man jobba hårt på att inte acceptera det utan sitta rätt, fast det känns snett. Men det är ju inte onormalt att stoppa om sadeln eller skaffa byta allt eftersom hästen utvecklas.

Super!!
#3, Det ska finnas en uppföljare av denna video där hon passar till en westernsadel, men jag kan inte hitta den. Jag skulle gärna vilja se den då jag ska köpa westernsadel. 
Lite OT men kom bara att tänka på det… Jag är inte utbildad dommare men jag har ett öga för många detaljer som en vanlig uppfödare eller vem som helst kanske inte tänker på. Och en sådan sak är sadelläget. Många tittar på att hästarna ska vara korekta, fina gångarter och se bra ut för rasen - men tyvärr så tittar inte alla efter hästens brukbarheter även om de flesta med seriös avel självklart gör så gott de kan och har mycket mer kunkap än många andra.
Men en sak som ofta blir bortglömd är "bra sadelläge", att de inte bara har en bred bog utan är ordentligt benade och musklade kring manken. Allt för många hästar idag (enligt min mening) har väldigt svårt att hitta sadlar som passar och lösningen blir många gånger svanskappa eller brösta. Att ha en häst som har bra längd, bredd och vinkel förenklar både att utrustning passar och hjälper hästen att bättre tåla att ha vikt på ryggen.
och för att komma tillbaka till själva ämnet, visst är hästar ojämna, alla har en "bra" och en "dålig" sida, men är vi ryttare bara medvetna så kan man göra mycket åt det genom att träna lite extra lösgöring etc. för att räta upp det något. Det görs självklart i första hand och som komplement kan sadeln passas till hästen med sadelmakare =)
Hakuna matata!