Vad kostar det, tror du.
Ni kanske har läst mina andra inlägg.
Jag funderar på att köpa en shettis.
Jag kommer då ha den installad hos Lena (ägaren till mina sköthästar)
Vad tror ni på ett ungefär jag får betala för att ha hästen där?
Foder/hö/stallplats.
Vet inte om jag behöver betala något, eftersom jag hjälper henne med hennes hästar..
Jag vet inte ens vad hon säger om att jag får ha en häst hos henne, men jag tänkte jag rider hennes häst och sköter om dom när hon åker bort osv.
**Jag kan tänka mig att hon säger ja.
**Hästar är ju flockdjur så desto fler hästar är väl bara egentligen bra!
Jag har egna åkrar hemma (hö.)
Då får jag hö därifrån lite.. fast de är på sommrarna.
Havre har jag hur mycket som helst! -gratis.
Min brorshas tjej är hovslagare.
Min syster är vetrinär assisten.
Kan få en del halm också -gratis.
Skriv gärna!
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se

Är det inte lättare att kanske fråga denna Lena vad det kommer att kosta i hyra? ;) Det är ju svårt för oss att sitta här och gissa vad det kommer att kosta.
Överlag är ju shettisar billiga i drift, dem är ju små så dem äter ju inte så mycket, behöver oftast inget krafftfoder, klarar sig ofta barfota och behöver bara verkas.
Men sen tillkommer försäkring, utrustning, tandläkare, vaccination, avmasking och inte minst en buffert för oförutsedda veterinärkostnader.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Ja, tänkte mer på vad fodret kostar osv, vad man kan ge för det ^^'
Men ja, jag får väl prata med henne! :)
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se

#2 Beror på var du bor, allt från 1.50-3 kr kilo grovfoder.
Krafftfoder tvivlar jag på att shettisen behöver, ev miniraler.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#3: Jag bor nära Lena, på sommrarna tar jag cykeln, med bil tar det 5min.
Så de är inte alls långt. :)
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se

#4 men var bor lena då? cilla menar vart i landet du bor.
priserna i stockholm är annorlunda än de i södra sverige tex-
södermanland^^
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se
#4 Cilla menar att det beror på var i landet du finns, i vissa delar av landet så kostar hö runt kronan och i andra delar av landet kostar hö runt 3-4:-/kg. Det kan även vara olika olika år beroende på hur bra skörd det blir.
Som sagt, det enklaste är att du pratar med Lena om det hela, och dina föräldrar.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#7: Ja, jag ska göra det!
Tack för allas svar! :)
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se
En liten undran. Såg att du är 15 år.Har du pratat med dina föräldrar om att köpa en ponny? Är allt ok från familjens sida så är det nog en bra idé att skriva ut det då det är målsman som har ansvar för köpet.
Mvh/PillanN
Bara undra på..
Ja, jag är 15.
Nej, jag har inte pratat med mina föräldrar eller Lena!
Men som sagt jag tycker det är så roligt att ställa massor av frågor innan köp osv..
Jag ska prata med mina föräldrar och sedan Lena!
Lena är ju häst van (hon har haft häst stor del av sitt liv)
Jag har hållt på med hästar sedan jag var liten.
Är skötare och har gått på ridläger och fodrat osv.
Vi får se hur allting går.
Skriver väldigt lite och kanske en aning så man missuppfattar men ja, ställ frågor.
Men det är inte heller säkert att jag får ha en ponny!
Dom flesta frågorna ställer jag OM jag får en ponny.
frågar man inget, får man inget veta.
mvhfrida.
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se

Kul att du har valt shetland! En underbar ras! 
Om shettisen du vill köpa behöver kraftfoder eller inte beror inte på rasen, utan på höets innehåll, hästens ålder och mängden motion den får. Jag har i dagsläget 5 shettisar hemma och samtliga äter tillskott av lusernpellets utöver hösilaget, för att hösilaget jag har köpt har så låga proteinvärden. Ponnyerna är mellan 1½ och 5½ år gamla och motioneras antingen inte alls eller 3-4 dagar per vecka medelhårt.
Samma med skor, en del shettisar behöver det och en del inte, det vet man inte förrän man har tränat den ett tag och ser hur den sliter på hovarna eller om den är ömfotad.
Jag tror att du får allra bäst svar om du börjar med att prata med dina föräldrar. Eftersom du inte är myndig så kan bara dina föräldrar bestämma om de har några tusenlappar över varje månad att lägga på en ponny. Även om du kan få skoning/verkning och stallhyra till ett rabatterat pris (kanske?) så kostar det en hel del pengar att ha häst! Eftersom du är 15 år så antar jag att du inte kan rida en shettis utan ska köra den istället (eller nåt annat liknande) och då behöver du vagn, sele, tömmar m.m. och det kommer att kosta rätt många tusenlappar innan du har allt. Jag försöker inte avskräcka dig, bara förvarna att det inte bara handlar om att ha pengar till inköpet och stallhyran. Du behöver också helst ha en summa pengar undanstoppade, för en dag kanske olyckan är framme och då kan det bli väldigt dyrt. Och även om hästen skadade sig förra månaden så finns det ingen garanti för att den inte skadar sig igen nu i eftermiddag! 
Så börja med att prata med dina föräldrar och se om det ens är möjligt att ha en ponny, för foderkostnaden är inte det du behöver vara orolig för. Men en sak är säker; ditt studiebidrag (eller vad det heter nuförtiden) kommer INTE att räcka till alla kostnader, så du bör kanske vänta tills du kan jobba och tjäna egna pengar för att dina föräldrar ska slippa betala allt.
Lycka till!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#11: Tack för dina tips! (uppskattande)
Ja, jag ska prata med mina föräldrar!
När jag får svar, skriver jag ner det i något av mina inlägg eller gör ett nytt inlägg. Men det är ju inte bara mina föräldrar jag ska prata med, det är ju också Lena! (hon jag ska ha "min" ponny hos.
Om det nu är så att mina föräldrar säger ja! och Lena säger ja!
Så är det ju inte bara ringa efter någon häst,
jag vill ha allting färdigt innan!
boxen ska vara skrubbad och ren sen ska halmen in ,höet ska in, alla hinkar ska stå på plats, grimma,grimmskaft ska finnas på plats det är ju en del småprylar som finns!
Men allting sånt ska vara färdigt innan ponnyn flyttar in så ägaren vet att den får det bra i sitt nya hem.
Ponnyn måste ju trivas med Torras och Teunke med,
jag tror inte Torras och Teunke har något emot ponnyn för dom har haft andra hästar i sitt stall och i hagen, det har fungerat bra!
Men det kommer väl antingen fungera, att dom accepterar varandra, eller så tar det väl lite längre tid innan dom vänjer sig vid varandra och blir kompisar! Det blir ju som en liten främling flyttar in.. Men främlig kan bli en vän också !
Skriv gärna mer
Tack igen för allas svar! 
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se