starta eget eller hur göra?
Hej
Jag har länge funderat på de här, min far bor på en gård, med stall och de där och jag har funderat länge på om jag ska bygga några till boxar och börja med helinackordering (allt ingår för den inhyrda). De va farsan som gav mej iden från början, han tycker att jag ska göra de.
Jag skulle få in en månadslön på de. Men jag undrar hur jag ska göra? Svarta pengar, eller ska jag starta företag? De här är någonting som jag skulle leva på eftersom jag är arbetslös.
Mvh Sandra
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
Det är alltid riskabelt att jobba svart, så om du kan bör du starta eget, när du tänker dig så stor omfattning. Akta dig bara för att göra en glädjekalkyl! Det är inte så säkert att du får platserna uthyrda till det pris du har tänkt dig. Det är också en massa regler att tänka på, som du måste kolla upp först.
Är du arbetslös tycker jag absolut du ska starta eget. Dels får du dokumenterad arbetslivserfarenhet, dels kan du få bidrag till företaget, i början. Sen är jag i princip emot allt svart då jag tycker att det är en lögn mot samhället och jag bara avskyr lögner
. Men det är en annan diskusion.
Det du måste tänka på om du startar eget är att du kan inte räkna inkomsterna till företaget som din lön. Man får räkna med att man har möjlighet att plocka ut ca 30-40% av företagets inkomst som sin egna lön. Det handlar om att man måste betala sociala avgifter, försäkringar, sjukpengar, skatt bla.
Sen finns det starta eget bidrag som man kan söka när man är arbetslös. Då får man lägga upp en kalkyl på hur det kommer gå runt och lämna in till arbetsförmedlingen. När man får den godkänd får man en lön på ca 10 000:-/mån i ca 6 mån, då räknar dom att man ska ha fått igång företaget.
Svarta pengar är svårt, det blir alltid problem förr eller senare. Tänk på att den du hyr ut till kanske jobbar på skatteverket, eller annan myndighet. Den du hyr ut till kanske inte vill betala svart utan frågar efter kvitto osv osv.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Ska du enbart ha det som inkomstkälla?
Då får du nog bygga en 20 boxar och rusta upp gården ordentligt med diverse ridhus/ridbana/skrittmaskin o.s.v, för att kunna ta ut en bra hyra, inte minst ska gården ligga på ett attraktivt ställe.
Jag skulle absolut inte försöka mig på det ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Skrittmaskin? verkligen?
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
För att få ut 10000 som egenföretagare måste du dra in 30000, grovt räknat. Det är alltså 30000 i vinst, EFTER att du betalat foder, reparationer och allt vad som kostar. Du måste alltså ha 20 hästägare som betalar 2000 var, eller 10 hästägare som betalar 4000 var, om man räknar med 10 000 i omkostnader, vilket är väldigt lågt räknat och inte ger utrymme för någonting oförutsett. Du måste alltså ha en stor och fin anläggning som ligger på ett väldigt attraktivt ställe.
Så antingen får du bygga en jätteanläggning som många vill betala mycket för, eller så får du ha några få boxplatser som en bisyssla, som i stort sett kan finansiera ditt eget hästägande, men inte mer.

#4 ju bättre service och bättre möjligehter det finns på ett ställe desto mer kan du ta ut i hyra.
jag skulle absolut själv kunna tänka mig att betala en högre hyra för att ha tillgång till dessa saker.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

om du bestämmer dig för att satsa på detta; glöm inte att kolla upp vilka tillstånd du behöver med länsstyrelsen. dessa brukar också kosta en liten summa, så det måste du ta med i beräkningen av uppstarten.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Har bekanta som har inakoderade hästar och jag ser hur de sliter med minus minus varje år. Boxarna är så nedslitna att de borde bytas ut, men eftersom det aldrig blir överskott så har de inget kapital kvar att renovera. Hagar/ stolparna är röttna, band / trådar / isolatorer borde bytas ut för l'nge sen.
Själva får de inte en spänn över till eget leverne. Ett par har lagt ner med skulderna kvar efter sig. Tre sliter vidare då det är deras män som får stå för deras personliga leverne samtidigt tvingas de höra på gnällande klagande hästägare som bara är missnöjda om en ena en andra.
Kan tilläggas att männen idag är ganska trötta på att leva efter dessa tjejers drömmar som inte blev annat än floppar.
Att bygga stallar och hålla de fräscha år ut och år in det kostar stora pengar.

att få starta eget bidrag är verkligen inte lätt. man ska övertyga arbetsförmedlingen om att man har en bra affärsidé. sedan är det en revisor hos dem som avgör om man får bidrag eller ej.
bidraget baseras på vad man har i akassa.
detta vet jag eftersom min man nyss gått igenom allt när han starta firma.
kolla om det finns nyföretagarcentrum i närheten av dig! det är gratis att få hjälp av dem!

Jag skulle råda dig att starta litet och vitt i början så kommer allt gå jämt upp och du kan dra av allt som du får in = ingen lön. Man får om man bygger upp något räkna med en massa hund-år men bättre det än att börja stort och sen sluta i KK.
Jag har varit egen företagare och vet oxå hur slitsamt det är.
Skulle oxå rekomendera att börja smått och öka eftersom du ser att allt går bra. Ska man starta med så stort som du beskriver så bör man ha som de andra skriver,typ en paddock iaf.De är de små sakerna som gör att kostnaderna drar iväg. Men hör dig som sagt för så du har en ordentlig kalkyl att gå efter.Bär det sig då så är det ju helt underbart!
Lycka till!
Om jag vore dig skulle jag starta detta som en hobbyverksamhet.
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar