min is trenger mere enerski
hej
hva skal jag gi Eldfari utenom hö siden han trenger enerski.
han er inte fet eller for tynn han er passe men jag kan merke på han at han trenger noe som gir han mere enerski.
jag gir musli men det er inte mycke.
jag kjöpte et musli som det sro at 350kg häst skulle ha 2 kg av er inte det mycke
bet for kansje?
Havre?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
nei inte havre det er ikke bra.
på forder sekken til kraft fodret står det at han skal ha 2 kg er inte det mycke foder

Om hullet är OK är det kanske inte kraftfoder som behövs? Du tror inte att det är årstiden, mörkret och pälssättningen som gör att han verkar lite energifattig? Att sätta en tjock vinterpäls tar mycket på krafterna och även psyket, hästen kan bli trött och håglös. En eventuell vitamin - och/eller mineralbrist kan också spela in. Har faktiskt nyss skickat in tagel från min islänning för analys av mineralstatus, ska ringa och få svar på tisdag, lite spännande.
Jag tänker samma som Pia-Lena, antingen så är det päls, väder osv som gör det, alternativt vitamin eller mineralbrist.
Och du ska absolut inte ge så mycket kraftfoder som det står på säcken, det är ett mått anpassat för hästar vana vid kraftfoder antagligen, inte islandshästar.
De är såpass lättfödda och kan ta till sig energin ändå.
Jag har ärligt talat aldrig varit med om en islandshäst som behövt kraftfoder pga för lite energi, energi brukar de ha ändå… De som behöver kraftfoder brukar snarare vara de som har lite svårt att hålla hullet. Och det brukar inte krävas värst mycket då heller.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jag håller med #4 och #5, men undrar vad du menar med att havre inte är bra? varför är det sämre än andra kraftfoder?
medarbetare på djurskydd.ifokus
jag har kjöpt krafft vitamin pellets kansje prova gi lite av det
ja det kan väre rett Alex med pelsen skal jag la dem vile lite eller kansje bare rida och ta det lungt.
noen sa jag bure klippa dem sen når de svettar tar det mycke enerski av hästen stemmer det?
Om de svettas mycket är det klart det blir jobbigare för dem, men har du möjlighet att ta det lugnare istället ser jag det som bättre.
#6 Havre är inte det bästa kraftfodret för islandshästar. De flesta andra hästar har vant sig vid det för att de utfodrats med det under så många år, men islandshästar får inte havre på Island och därmed är inte deras magar vana vid det och det kan ge förändringar i tarmfloran som i sin tur kan ge upphov till eksem, fång osv. Så havre är inte det bästa kraftfodret för islandshästar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jeg holder en knapp på Alex her, tenk deg selv å gymme med thermodress? Det kan være så enkelt som mye pels. Prøv å gi han fri en dag eller to, og tren mykt og forsiktig et par dager og se om energinivået kommer litt opp?
Jeg tror neppe det er kraftfor som behøves sånn sett, islendinger er svært nøysomme og jeg har vel enda ikke møtt en islenning som faktisk behøver kraftfor tror jeg, uten at jeg er en islands-expert av den grunn. Selvklart finnes det viss mulighet for mangler, har du analyse på grovforet? Det hjelper mye for å bedømme om problemet ligger i maten eller andre saker.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
ok jag tar det lungt forover med han han har vilt nu sen lördag så jag gir han 1 dag til och så får jag ta det lungt ved ridning.
han svettar mest på halsen och bogen men har inte lyst til och klippe sen jag vet at i januar kan det bli jätte kalt her och da trenger han sin pels sen jag vill inte ha en is som moste stå inne på grunn av kylan.
han fikk lite vitaminer pellets av meg och lite korn en neve och sitt hö.
men i dag var han litt mere kvikk da jag ledet han fra stallen til haven sen han fikk komme inn noen timer det regnet så jag ville sette på hans tecken.
jag tror som Alex han går for hart.
nu moste jag lära meg och ride han i 30 min annan vär dag så han inte blir for trött och svetti.
jag skal löse hoppa han lite det syntes han var så kul.
Det blir nok bedre når det blir kaldere så all pelsen ikke er like overflødig :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
ja kansje det så slipper jag och klippe
de moste gå med tecken nu siden det regner och regner så de rekker inte och törke inn för de går ut igjen