Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3023 ggr
FijaahM
0

Sällskapshäst?

Hejhej^^'

Jag är skötare åt två hästar "Torras och Teunke"
Jag rider bara på Torras, för Teunke är inte inriden..

Men ifall, när jag rider ut på Torras, då blir Teunke ensam i stallet och hon gillar inte de x'd, hon gnäggar ,blir orolig och rör sig mkt i boxen har jag märkt..

Men skulle det hjälpa om man köper in en shettis, som är sällskap till henne, vad tror ni?

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

missLilja
0

vilken hästras som helst passar som sällskapshäst.

varför just en shettis

CelsiusT
0

Jag tycker faktiskti nte det är så käckt med shettis som sällskapshäst. Många som skaffar olika kallblodsraser och har som sällskap, problemet är att dom klarar inte av samma förhållandne som dom flesta ridhästar är vana vid. Bla en sådan sak som sommarbete och hagar över lag. Man får vara nogrann med fodringar och det är lätt att hästen blir överviktig. Bara för att det är en kallblodshäst så mår dom inte bättre av att göra ingenting än en varmblods-häst gör. Visst, det finns många ridhäst-individer som aldrig hade klarat att bara "gå och skrota" som sällskap, men det det finns många som klarar det och det är samma när man kollar på kallblodssidan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
0

Utöver det som #2 skriver är shettisar smarta, envisa och bra på att ta sig ut ur hagar och boxar, så det är inte alltid man tar dem där man sätter dem. De är också känsliga för fång och eksem - man kan inte bara släppa ut dem i sommarhagen med de andra. En pensionerad varmblodshäst av någon sort är nog lättare att låta gå och drälla.

Fiona
0

Om det bara är när du rider den andra blir orolig så ser jag ingen vits med att köpa en sällskapshäst! Dessutom så brukar dom lugna sig när dom lär sig att den andra alltid kommer tillbaka.

Och en shettis behöver lika mycket stimulans och omvårdnad som en stor häst. Bara för att dem är små gillar dom inte att bara gå och skrota utan behöver också motion osv.

Och sen är det ju inte bara "att köpa in en shettis" utan det medföljer ju mycket andra saker, omvårdnad, motion, foder osv osv

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

FijaahM
0

Det är klart att shettisen inte bara ska stå inne och skrota och ha tråkigt, den kommer få gå promenader långa och så kan man göra massor annat skoj med den.

Jag tycker det skulle vara väligt roligt att få ta hand om en liten ponny, att få gå och promenera med den och gå en sväng i skogen kanske springa med den över hinder osv..
Finns ju så mycket man kan göra med dom, men lixom om vi/jag köper den så kan den ju också vara sällskap till Teunke när jag är ute och rider på Torras, tanken var ju inte att den bara skulle vara sällskaps häst.

Vet att shettisar får lätt fång! Men Lena(ägaren till Torras och Teunke) hon har ju hagar som det inte är så mycket gräs i, och så har hon hagar med gräs!
Man kan ju ha vad heter dom nu igen, sån där som man har runt mulen så dom inte kan äta så mycket när dom är i hagen och så kan man skifta mellan hagarna, så den inte får för mycket gräs i sig!

#1:  varför jag vill ha en shettis,
Jag är väligt sugen på att köpa en shettis.
Jag gillar dom!
--
Jag vet hur shettisar är, envisa och även om dom är små så är dom starka och har fortfarande egen vilja. Dom är som vilken häst som helst!
Jag tycker shettisar är en behändig storlek, och priset på dom
är oftast billiga när man ska köpa dom eftersom dom är små, dom stora hästarna är ju oftast dyrare!
Jag behöver inte en stor häst (jag har ju Torras)
så jag tycker det räcker med en liten shettis!

Skriv gärna mer!
Något jag kanske måste tänka på osv.
<3

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Fiona
0

Visst att dom ofta är billiga i inköpspris men det blir ju fortfarande avgifter för foder, hovslagare, veterinär osv :P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

FijaahM
0

#6: Jag vet ;)

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Gronstedt
0

Förlåt, då missförstod jag - om du vill ha en shettis att jobba med är det ju en helt annan sak. Det kan vara väldigt givande och kul. Lycka till!

FijaahM
0

#8: Det är lungt, jag hade ju inte skrivit i att jag skulle göra mer än ha den som sällskap.
Tack:)

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se