Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 919 ggr
PimTheGreat
0

märkligt beteende

Pim verkar ha fått en riktig knäpp. Känner inte igen honom. Igår när jag skulle ta in hästarna så fick jag inte tag på Pim och Fontane för att Pim har såna problem med att Fontane kommer 400 m i närheten av honom så han skulle bara jaga bort honom hela tiden vilket gjorde att jag inte kunde ta Pim heller. Då tar jag Shirley och Moye istället. När jag sen är nere i stallet så är helt plötsligt Pim bakom mig….då har han sprängt staketet! Inget ovanligt för honom iförsig innan, men NU har han varit lugn med det. Jag undrade varför inte Fontane kom….. gick upp i hagen. Där stod stackarn och hängde och tittade olyckligt på mig. Kallade på honom och då kom han och följde snällt med mig till stallet. När jag kommer in i stallet med Fontane blir Pim precis galen! Öronen bak och ska hugga Fontane över boxen, jag ger honom en J****l med grimskaftet rätt över mulen på honom. Han snurrar runt i boxen varv på varv och vet inte vad han ska göra. Stackars Fontane gör han ingenting, går bara snällt undan och ser ut att vilja sjunka genom marken.
Fontane kan stå i boxen och äta, gör ingeting, Moye tittar över Fontanes boxvägg ibland och ska ta mat ur munnen på honom….ja då blir Pim helt galen igen…och snurrar och snurrar…öronen bak….vad är det med honom??????? Vet att hans pappa vart galen typ…kallades Calpamknäppen….hans mor vet jag inte så mkt om mer än att hon också var knepig….varför avlar man på såna hästar isf???
Linda har också reagerat på hans beteende men minns inte allt hon sagt. Hon kanske fyller i här om hon läser detta. Jag vet inte vad jag ska göra med Pim längre!! Fontane går nu med Moye och Shirley. Pim går själv fr om idag tills Linda flyttar. Ni skulle sett Fontane idag när han "slapp" in i Pims hage….han blev överlyckligt och brallade loss…..min lilla osäkra goa pojk….. tycker så synd om honom. Vill ju alla så väl…. vad hade ni gjort med Pim? Vad tror ni detta kan vara?? Behöver hjälp!

PimTheGreat
0

avundsjuka tror jag inte det är då jag inte gjort något med nån av hästarna på ett tag då jag varit i en svacka. Mest Pim som varit igång isf….. detta verkar mer som raseriutbrott eller något. Har för mig Linda sa att gått mot anfall mot henne med när hon skulle ut med höet…. otäckt detta

reddie
0

Kanske han är understimulerad eller har ont. Han har väl inte motionerats som vanligt nu på ett tag.

PimTheGreat
0

han har förslitningsskador och kan inte gå som förrut. Så länge jag haft honom har han aldrig gått fullt ut så utan mer som promenadhäst

Rita-S
0

oi här vågar jag inte rikgit gissa va som är fel.. att han har nåt emot fontane tycker jag värkar logisk, kanske han vill va en enmannshäst? det finns ju dom hästar som trivs bäst ensam även om det är långt mellan dom..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

PimTheGreat
0

#4 Pim har alltid varit den hästen innan som tagit hand om andra hästar. Han vill inte gå själv. Alltid varit problem innan att ha honom själv ute när de andra tagit in sina för rida osv….enmanshäst är inte

Rita-S
0

nej det värkar ju inte som han varit det innan.. men vad som är fel nu….

altså han värkar ju klart agressiv.. frågan är varför.. jag kjänner ju inte honom och hans varda.. kanske han inte trivs med sina förslitningskador och minskat aktivitet…? Det är ju inte nåt du direkt bara kan ändra på…. trivdes han med att jobba mycket innan? Jobbade han mycket innan? va han mycket aktiv?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

PimTheGreat
0

han har inte varit jättemkt aktiv innan utan mest ut i skogen och trippat runt men visst har han energi och VILL springa men hans ben bär honom ju inte för det, tyvärr. Från sommaren fram till sept ungefär då gick han ganska mkt och tuffare men det var då alla symtom på skadorna kom fram. Han visade inga tecken på ovilja utan att han svullnade i ryggen och visade ovilja för sadeln….då kollade vi på klinik och då går han inte rent med benen pga förslitningsskadorna….. svårt och veta vad jag ska göra med honom. Han VILL arbeta det vet jag, men skadan då?????

gejsa
0

Han har inte blivit agressiv pga att han mer ont då?

PimTheGreat
0

#8 den tanken har med slagit mig och hur får man reda på det?? han visar inget utåt mer än detta beteendet isf…för springer och busar och ha sig det gör han ju…han gör ju inget sådant motstånd…..

elin
0

Kanske fontane väcker några minnen hos Pim?
Som gör han agressiv mot honom.. eller var han så mot flera?

/Elin

lisette
0

kanske han känner att han inte längre får all tid? känner sig åtsidosatt? förstår det som om ni inte har galler mellan boxarna. hade försökt fixa det först och främst.

gejsa
0

#9# Om hästen busar i hagen så har den kanske inte så ont iaf. Men då är det nog mer tristess. Han har tråkigt och hittar på en massa hyss.

Avundsjuk för att dom andra rids. Ja, jag vet att man inte ska förmänskliga hästarna men jag tycker mig se sånt på mina iaf. När jag höll på att rida in fille i somras så blev Gobban avundsjuk. Så fort jag släppte in fille efter ridningen så skulle gobban hoppa på honom och lekbitas och jaga honom. Han slutade komma när jag ropade på honom i protest. Har flera exempel men hinner inte skriva om det nu.

Rita-S
0

avundsjuka är ju inte enbart en männeskelig kjänsla, det kan nog hästar med bli, av olika skäl skulle jag tro..

gejsa
0

#13# Ja, på något sätt iaf. *ler* Sen vad man ska kalla det är ju en annan femma.

Ida_79
0

uch då sofie det var inte kul o höra,känner inte igen pim när du berättade om detta,fast en gång gick han mot attack mot flyan,utan att hon gjort ngt,öronen slickat bakåt o vidöppen mun,det pågick i ca 5 min sen  var det lungt igen som om inget hänt,men det var ända gången.. vet inte vad du ska göra om jag ska va ärlig,pim har  juh alltid varit världens snällaste innan du köpte han,aldrig vart ngr såna problem.. har du hittat ngn medryttare föresten än? jag hoppas vi snart kan koma o hälsa på er… kan ta reda på lite mer om pims mamma med,min sambos pappa hade juh henne tills hon dog!! Hon stegrade sej juh,o slog över o dog på direkten,precis neranför vårt hus,fast då bodde vi juh inte här.. ha det gott//Kramar till er

fisa-lisa
0

Ja, avundsjukan hos mammas Nalle är inte att leka med. När mamma klappar eller gör något annat med Isa så blir han jättearg och biter Isa! Det kallar jag svartsjuk eller avundsjuk. Idag var mamma o jag inne i Isas box o kollade henne lite, då vände sig nalle om, tittade på mamma och bet Isa i baken.

gejsa
0

#16# Hi, hi ja dom är roliga dom små liven.

PimTheGreat
0

#10 Pim har inte varit sådan mot någon annan mer än mot Fontane.

#11 vi har galler mellan boxarna men inte från boxen ut mot stallgången

#15 usch vad hemskt och läsa om Pims mamma…hade varit jättekul att få veta mera om dem, om det verkligen stämmer det som sägs om dem….
Ja Pim har alltid varit väldens snällaste här med och tagit hand om hästar innan som inte fått vara med i flocken…då har Pim tagit sig an de och blivit kompis…men Fontane blev han eld och lågor över….. ledsamt. Pim har fått mkt mer aktivitet än Fontane på sistone så svartsjuka borde det inte vara. Tyvärr har jag inte hittat någon medryttare än som jag tycker passa. Vill inte ha vem som helst på honom. Då tar jag hellre hand om honom själv än att någon kommer och inte t ex tar hans "benskador" på allvar och skadar honom mer…..

Ida_79
0

Att Pims mamma var sån vet vi juh eftersom jockes pappa ägde henne…

vet du varför han fått förslitnings skador? Beror det på hans övervikt han haft många gånger? För han har juh inte gått hårt i sitt liv,varken som ridhäst el travhäst,han är juh typ bara inkörd sen såldes han..  satt o tänkte o kom fram till at du är den 5:e ägaren…

PimTheGreat
0

de kunde inte säga varför han fått dem, bara att det är sån förslitningsskada som kommer med tiden….. han hade kanske känsliga ben…. Han har inte gått hårt hos mig heller….bara skogsridning och lite dressyr och hopp ibland emellanåt…..

PimTheGreat
0

kan kanske ha med hans övervikt att göra om han haft det ofta. hade han det?  Han har ju väldigt lätt att gå upp i vikt det är därför han inte får så mkt mat idag nu….nu är han jättefin i hullet…. men jag undrar om han e mätt stackaren…..Ledsen

gejsa
0

Har han dåliga knän kan det kanske bero på vävning. Har han gjort det?

shirley
0

nej

gejsa
0

Dålig foderstat när han var ung och då menar jag inte bara hö och kraftfoder utan mineraler och sånt. En växande häst behöver ju rätt så mycket av olika saker. Växer hästen fort så kan det ju bli skört skelett bla.

shirley
0

jo kanske de spekulera i olika saker e ju intressant

Ida_79
0

han har haft övervikt ett antal gånger så det kan nog vara en anledning!!!

PimTheGreat
0

#26 ok. Inte så duktig på det området men det kan nog vara så. Kliniken sa att han inte får bli överviktig nu, för det är inte bra för hans förslitningar….ganska logiskt egentligen. Skönt man hittat bra foderstat till honom nu iaf så jag vet hur jag håller honom i hull. Värre till sommaren men det får ju bli magert bete iaf.