Hjälp med påhitt
Hej!
Jag rider på en privatponny på tisdagar.
Jag rider då dressyr.
Jag gör massor av saker som att rida en massa olika vägar, tempoväxlingar, skänkelvikningar, öppna och sluta, framdelsvändnigar, bakdelsvändningar m.m.
Har någon några bra tips på inte så jättesvåra saker och lite roliga saker (annars tröttnar min medryttarponny)?
Är det något särskilt som ni brukar göra som är bra träning och roligt?
Behöver alla tips jag kan få. Annars blir det inte så roligt att rida.
Tack så mycket :)

Det är lätt hänt att man rider runt och inte har någon plan.
Jag lägger upp passet innan jag rider, och bestämmer vad vi ska göra under passet, träna på och har ett mål med passet.
Ha ett långsiktigt mål, mitt är att tävla LA:3-LA:6 under nästa år, och därför tränar jag många moment ur programmen när jag tränar.
Och viktigt är, träna på sånt ni behöver träna på, sitt inte och nöt på sådant som redan funkar och är bra.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Okej tack för tipset :)

Lär dig ett dressyrprogram och rid sedan det.

Eller gör ett alldeles eget dressyrprogram som du kan rida.
Ett litet skutt eller några bommar ibland piggar upp och gymnastiserar.
Jag tycker det är roligt att bygga upp en liten bana med koner, bommar och sådär för att träna smidighet bland annat. Ex kan du ha koner längst ena långsidan att rida slalom mellan, snett igenom kan du ha bommar att rida över, andra långsidan kan du ha två bommar bredvid varandra som du ska göra halt mellan och sen en kon du ska göra en volt runt. Kolla min snabbritade bana i paint, en av ridsgrupperna på jobb red just denna banan.
Det går att variera på en massa olika sätt och är ett kul avbrott mot vanliga dressyrpass, det går att bygga dessa banorna på hur många sätt som helst och kan varieras att passa alla gångarter. Tränar bland annat smidighet.
Tack så jättemycket :) imorn ska jag träna lite på lätt b:1 :)