Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 6564 ggr
Cilla89a
0

Oförutsedda veterinärkostnader.

Nu vill jag veta, hur många av er hästägare eller fodervärar här på ridsport.ifokus, har någon gång blivit drabbade av oförutsedda veterinärkostnader då er(a) häst(ar) blivit sjuka/skadade.
Hade ju varit kul och veta hur stor andel som alltid varit friska, och hur stor andel som är eller har varit skadedrabbade och vilken skada som är vanligast. 

Japp, som jagän så länge haft i 10 år, har varit skadad en gång, muskelskada i ben, 4000 kr.

Schess, som jag hade under 2 år, nu såld, skadad en gång, fick liten kotledsinflammation, 8.000 kr.

Schrek (systers häst), som hon hade under 2 år, nu såld, ingen skada, röntgade dock haserna innan försäljning då han hade en galla på ena hasen, 2500 kr.

Schamilia (systers ponny), som hon hade under 1 år, bytades mot Schek, ingen skada. 

Brimad, som jag än så länge har haft i 1 år, ingen skada.

Skadedrabbade 2Friska **3

**Muskelskada **1
**Kotledsinflammation *1*

Medarbetare på Dressyr.ifokus

sus-sharon
0

Sharon har varit i min ägo i ganska precis tre år, har kostat dragning av vargtand (ca 1000 kr), gaskolik (ca 3000 kr), ännu en gaskolik + resa och vistelse på ultuna (ca 10000 när försäkringsbolaget betalat "sitt").

Totalt har Sharon kostat ca 14000 kr i veterinärvård.

Putte & Hampus har jag haft ca 2,5 år.

Hampus har kostat en tandundersökning samt hälsoundersökning (hittade mugg) (=ca 1000 kr) totalt.

Putte var i princip döende när han kom, har kostat (fångbehandlingar, tandundersökningar, muggbehandling) ca 5000 kr.

Nova har funnits här ca 2 år och har inte varit skadad eller sjuk alls = 0 kr i veterinärvård.

Skadedrabbade/Sjuka: 3
Friska: 1

Tandproblem: 2
Fång: 1
Kolik: **1
**Mugg: 2

Total veterinärvårdskostnad (3 år): ca 20000 kr.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Cilla89a
0

Lägger till, så det är lättare att få en överblick.. :)

Skadedrabbade/Sjuka: 5
Friska: 4

**Mugg: 2Kotledsinflammation: **1
**Muskelskada: **1

**

Medarbetare på Dressyr.ifokus

lisette
0

haft hästar sedan 2006 och har faktiskt bara haft en grej på mina hästar.

sårskada: 1

kostnad 600:-

Alex
0

Sylgja blev halt efter att jag haft henne hemma i drygt ett halvår. Riktigt vad det var eller vart det satt är det ingen som vet säkert, men det blev tre klinikbesök som gick på knappt 5'000 kr för min del. Än så länge är det det enda som hänt och nu har jag haft henne hemma i två år (på dagen faktiskt).

Skadedrabbade: 1

Hälta (antagligen någonstans uppe i bakknät): 1

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lorita
0

Jag får gå från -98 då jag har koll och kommer ihåg utgifterna

1 häst med blodförgiftning (av mugg) kostnad 500:- veterinären ringde in ett recept på sulfa.

Det var Athena = 1

Friska har May Day, Ametist, Kiara, Karisma, Kahlúa varit = 5

---------------------------------------------------------------------------

Skadedrabbade/Sjuka: **6
**Friska: 9

**Mugg: 3Kotledsinflammation: **1
**Muskelskada: **1
**

Lägger någon till #3 och #4

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

jag just det. friska hästar med.

Skadedrabbade/Sjuka: 8
Friska: 13

Kolik: 1
Mugg: 3
Kotledsinflammation: 1
Muskelskada: 1
Hälta: 1
Sårskada: 1

WinterPrince
0

Har bara haft två hästar. Nuvarande skadefri än så länge.

Min ponny hade en vargtand, erlichia. Skadade sig och det visade senare på en överbelastning av framkotorna.

Skadedrabbade/Sjuka: 1Friska: 1

Tandproblem: 1
Erlicia: 1
Kotledsinflammation: **1
**Sårskada: **1
**

lisette
0

Skadedrabbade/Sjuka: 9
Friska: 14

Tandproblem: 3
Kotledsinflammation: 2

Sårskada: 2
Erlicha: 1

[LoveNasse]
0

En häst jag tog hand om förut blev 30 år och åkte in till vetrinären en gång under de åren och det var när han skulle avlivas :(

Lorita
0

#9 det är ju så det ska vara Skrattande

[LoveNasse]
0

#10 Jaa det är klart, härligt att han hade ett så lång och friskt liv men det var tråkigt att han behövde avlivas, men han var ju så gammal såå ..

Lorita
0

#11 alltid jobbigt när dom måste vandra till dom gröna ängarna.

Linnea
0

Har en med COPD, vet ej hur mycket han kostat men inga större summor, 4-5000 kanske och så har jag en frisk.

Skadedrabbade/Sjuka: 10
Friska: 15

Sårskada: 2
Erlicha: 1                                                                                                   

COPD: 1

Skynda långsamt så går det fortare.

Elshira
0

Alla våra hästar har varit i kontakt med veterinär en eller flera gånger av både mindre och större anledningar.

Men en hingst jag haft har varit inne för både magsäcksöverfyllnad (väldigt akut, hade han kommit in till akuten 30 min senare hade han dörr på platts) vilket utan operationer (dvs endast vård) gick på ca 30 000 kr (var dock försäkrad) samt cancer som gick på drygt 55 000 kr.

Kolik har hänt många gånger, både gaskolik och förstoppning.

Lagning av småsår och andra förseelser som krävt veterinärundersökning är vardag när man har flertalet hästar.

Förutom vaccinationer och annan liknande behandling så har vi nog kontakt med veterinär ca 3-5 ggr/år (nu kanske något mindre då vi har färre hästar) som är helt "oförberett"

Hakuna matata!

isabelle_
0

Min shettis har haft fång ett antal gånger och där har väl några hundralappar flygit iväg för både medicin och undersökning. Sedan när han ramlade förra vintern och slog i bogen rejält så blev det medicin och vetrinärundersökning. Vi köpte honom för femtusen och vi har nog lagt ut säkert 10.000 på vetrinär och medicinkostnader.

[LoveNasse]
0

#15 Oj oj det är ju aldrig roligt ! :(

AusaBausa
0

-Ludde: ägt honom i 8år

skärsår på benen efter omkullridning i vattnet. vet ej kostnad. Allergireaktion efter bistick(tror vi) ingen kostnad.

-Krabat, ägde honom i 3.6 år 37 år gammal(problem m magen pga höensilage, gav honom proviva sen frisk igen)

-Kelda: ägt henne i  2,6 år inga skadekostnader. Sjuk en gång, feber men ingen kostnad.

-Keso ägt honom i 1.6 år inga skadekostnader

-Kefir ägt henne i snart 3 år o inga skadekostnader

-Störtbäckens Lucky: ägde henne i 2-3 år x antal antibiotikakurer pga bakterier i slidan, igensydd livmoder pga läckage. Klassad som pissemärr.

-Zaffran ägde henne i 1 år sen avlivades hon efter

x antal behandlingar mot fång.

Har haft friska hästar helt enkelt.

HannaT
0

Kalle åkte på en hovbensfrakturen i januari -08. Stackaten fick 2 månaders boxvila och jag tror att hela kalaset, ca 4 veterinärbesök, kostade oss ~10 000 kr. Fast ja, jag betalade bara 2500 i självrisk och resten gick på försäkringen.

Hovbensfraktur: 1

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Peppe
0

finns ju ett mörkertal vid sånna här undersökningar, endel åker in på kontroll för minsta lilla (eller bara för att kolla läget) och andra låter hästen vila några dagar när den är halt och kör sen på igen. den sistnämnda behöver ju inte vara friskare bara för att sjukdomarna/skadorna inte finns på papper…

orkar inte tänka igenom vad vi betalat men har varit inne på klinik några gånger för att kolla för säkerhetsskull och det kostar ju det med

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gotlandsruss
0

rönkades i en bakhas en gång och behandlades där och i en framkota komme rinte ihåg vad det gick på men runt 2000kr jag brukar kolla upp han efter tävlingssäsong och innan han ska börja träna när han haft vintervila(travare) och det kostar inget för mej

may-britt
0

kolik 3000kr

jeter sting på nosan 1100kr (stakkars Eldfari nosan ble dobbel så  stor)

mugg på  bak ben 1000kr

muskel, ledd skade i  nakken mange behandlinger 6000kr

tann sjekk+ massör husker inte prisen.

NovaRoll
0

Semin 14,000

Zahara
0

Den gamle damen fick en stor ven avsparkad för tre år sen kostade mig 10 000 den sommaren sen året efter sick hon erlichias en kostade mig lika mycket tyvärr var båda tillfällena söndag eftermidagar och det kostade 3000 bara att få ut vetten här :(

Friska 1

Sjuka/skadade1

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

liljegren
0

Under alla mina "häst år" kan jag bara minnas att jag tagit ut vetrinärn akut en gång och det var för två-tre veckor sen då min connemara fick en allergisk chock och svullnade upp så att hon hade en mule i storlek att jämföra med en fotboll. det fick på 800, så jag tycker jag kom undan relativt billigt.

LinneaG
0

Haft endast två större skador och en mindre.

Senaste var att distriktsveterinären kom ut och höll på i 4,5 h. Men 3 h efter det blev det akut och vi fick åka in till strömsholm. Det slutade på 19.000kr.

Innan dess var det unghästen som hade hoppat över boxdörren och ätit 15kg krafft groov 125. Då kom distriktsvet ut. Men det slutade på 3-4.000kr.

Och båda har hänt senaste 6mån…

Alex
0

#22 Fast semin är väl inte direkt någon oförutsedd kostnad? Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Angel88]
0

Hälta 7000kr,

ryggproblem 3000kr.. (bra nu)

ännu är vi antagligen inte klara…