Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettexteriör
Läst 12092 ggr
LinneaG
0

Hur stor blir han?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Växer hästar mycket efter 1,5 års ålder?

Min unghingst är 152 i manken nu, jag hade hoppats på att han skulle bli 165-170cm. Men det kan jag nog glömma.

Men finns det något som man kan räkna ut hur hög han blir. Eller vad tror ni? Erfarenheter?

/ Linnea

WinterPrince
0

Vad jag har hört växer hästar tills dom är 7-8år (är väl däromkring man slutmäter ponnys?). Men dom växer ju inte med samma fart.

Hade en ett och halvt åring förra hösten som sköt iväg med en rasande fart under vintern.

LinneaG
0

#1 - Då ska jag hålla tummarna! Han växte från 132 till 148 under sommaren, men han får gärna växa så en gång till!

Cilla89a
0

Hur hög är mamman och pappan?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Manda29
0

Han bör växa mer. Tösen var liten som ett-åring. Hon växte även som 5-åring. Hon är 160 i manken.

Så tror nog du kan va lugn för att han blir högre. Vet inte hur man mäter hur höga dom kan bli, men vet att jag har läst nånstans om att mäta nånting med benen, typ skenben eller nåt.
Förlåt att det blev luddigt  :( , men tror nån har svarat förut här på siten.

LinneaG
0

#3 - Mamman 160cm och pappan 165cm. Vet att morfarn är 170cm.

Cilla89a
0

Då bör han ju bli i alla fall 160.
Det är ju så olika det dära, vissa unghästar växer väldigt snabbt och andra dem växer långsamt.
Men sen beror det ju på om mamman och pappan lämnar stort eller litet med.
Se på Brimad, mamman är 163, pappan 170, en styck Brimad blev närmare 180 ;) Haha, fast nu är det ju känt att pappan lämnar stort.

Så du får vänta och se helt enkelt, fast jag tror inte du behöver vara så orolig, 160 blir han nog i alla fall. Du kanske kan kolla upp om mamman och pappan överlag lämnar stort?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Peppe
0

är han kastrerad? kastrerar man tidigt så kan dom väl bli större än som hingstar. eller så är det bara en myt Flört

med uppgifter om fler mankhöjder bakåt i leden så hade det varit lättare, men ska man gå på det vi vet nu (och anta att de närmaste 3-5 leden bakåt består av storhästar och inte ponnyer) så bör han ju bli 160 iaf.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

trex
0

Min ardenner 1.5 åring, 146 cm nu. Och han borde bli runt 160 när han är färdig,enl stam.

Lindbygarden
1

Man brukar räkna med att de har vuxit ungefär 90% av sin vuxenstorlek när de är ett år. Sen gäller de ju att de har fått det de ska ha att äta också annars stämmer det inte riktigt.

Var han 1.48 som ettåring som blir det i runda slängar 1.65!Glad

LinneaG
1

#9 - Det skulle vara en dröm om han blir 165!!