bomlös sadel
har bestämt mig för att köpa en bomlös sadel till mitt kallblod "vet att det inte är så bra "men ska bara ha den i ca 2 månader sedan kan jag frhoppningsvis börja leta en med bom iaf ni som rider med bomlös kan man ha schabrak under själa padden ? för och nackdelar med det tack :D
hvorfor er inte bomlös sadel så bra?
jag har rid inn begge mine unge hästar med bomlös och det har gått supert.
man kan och tevla med bomlös viss man önskear.
jag har en tempur under min bomlösa sadel det er ul og inni er det tempur'
enligt sadelprovaren så låser man sin sits och att den inte fördelar trycket som bommen gör i en vanlig sadel
Jag har vanligt schabrak under för att skydda padden mot hår smuts och annat då den inte går in i tvättmaskinen.
nackdel:
- Inte så stabil, man som ryttare måste ha bra balans.
- Går inte att sitta upp från marken då den ofta snurrar/glider.
- De är gärna litet platta o breda (iaf de billigare varianterna som h**ks och b*rjes mfl tillhandahåller, ska du ha en riktigt bra bomlös så måste du upp i 6-15.000kr klassen)
- en del väger onödigt mycket
- Inga stigläderkrampor men olika från modell till modell, de billigare brukar inte ha det. finns säkert undantag.
Fördel:
- Inte så stabil, man som ryttare FÅR bra balans
- Man känner hästen på annat sätt under sadeln än när man rider i bomsadel.
- Det är en bra allroundsadel som går att hoppa i.
- Det är ofta mindre underhåll på en sådan sadel då de inte ofta görs i läder (iaf inte de billigare modellerna) en fuktad trasa med mild tvål räcker långt.
- Man kan ha den till flera olika hästar eller så kan man skifta mellan den och bomsadeln.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
:) tackar ska bara ha den tills hon har byggt upp muskler har ridit barbacka sen i början av augusti börjar va riktigt less på det specielt efter att jag flög av och inte kunde rida på 4 veckor pga bruten bäckenvinge:S får egentligen inte rida nu ska egentligen vänta 2-3 veckor till men jag kan inte låta bli :)
TS:
Välj en bra bomlös iställeet. Soffkuddemodellerna kan lätt låsa sitsen (och inte fördela tryck, sitta osäkert m.m.) men det finns bomlösa som sitter väldigt bra, som känns som vanliga sadlar. Prova min, bättre sits än den ger får du leta efter ;) Den har riktiga paneler undertill så den behöver inga specialpaddar m.m.
Men för allt i världen undvik de billiga, tex hööks. De är livsfarliga, fördelar inget tryck alls och soitter inte bra/stabilt. Rid hellre barbacka, det är säkrare och bra för hästryggen.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
ska köpa en piffin som sakt så ska jag endast ha den max 2 månader och endast rida i den vid dressyr pass och uteritter om jag ska galoppera
därför väljer jag en billigare , Men om jag tex skulle ha den jämt och inte bara för stunden så skulle jag ha valt den bättre modellen
#6 Det är ditt liv du riskerar med en bomlös som inte sitter som den ska. Hästen klarar nog två månader, men är du säker på att du klarar en fem sekunders avramling om du hamnar fel?
Nu vet jag imnte hur piffin är IRL eftersom jag inte provat den.
#7 det är ju sant :) fast har ganska bra balans efter några månaders barbacka ridning och om jag sitter barbacka flyger jag nog av om hon tex hoppar på sidan :P
#8 Det är säkrare att trilla av barbacka.. har du rätt balans då trillar du inte av, och du blir inte frestad att trampa ner i en stigbygel som sen får hela sadeln att glida med dig… Jag är ganska säker på att om jag ridit barbacka ''den gången'' så hade jag inte haft ett drygt decimeterlångt ärr på handleden. Man kan ju aldrig veta, men.. Jag sätter mig hellre barbacka än med en sådan typ av bomlös som jag hade då. :3 Har ridit ett antal månader barbacka efter att min andra (bra) bomlösa gått sönder i sadelgjordsfästet, och tills den blev lagad.
http://www.elftown.com/stuff/withoutthebandagezab.jpg
Men dukan ju ha större tur än jag. Crow är rätt snäll med att hitta passande sadlar, men den bomlösa passade tydligen inte.. Den du vill ha passar förhoppningsvis bättre på din häst. Har som sagt inte provat den. :)
9# tack för tipsen köpte iaf en piffin idag kunde hoppa upp men nog glider den lite :P
det är inte att jag är snål men jag köper heldre den här som jag ska max 2 månader och lägger pengarna på en riktig ba dressyrsadel när vi kan testa ut en bomsadel :)
#10 Var försiktig…. det där ''glida lite'' är inte bra.
Du hade sparat mer på att rida barbacka den lilla tiden ;) Eller köpt en riktigt bra bomlös dressyrsadel från början.
Men lyccka till i varje fall.
#14 kan inte rida barbacka sedan jag flög av och bröt bäcken vingen :P sitter bara och spänner mig och får jätte ont av att sitta i traven så det är därför :P

jag har en bomlös på mitt varmblod och är jättenöjd. det vart den lite dyrare varianten. men då Bazooka pendlar endel i vikt beroende på säsong så skulle det inte riktigt funka med en vanlig sadel utan då hade jag behövt 2.