Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 4879 ggr
kaningodis
0

Hur skydda öronen mot kyla?

Har ni några bra tips på vad man kan ha under hjälmen för att intre frysa sönder öronen när det är kallt ute?

Har alltid haft det problemet att pannbandet kanar ner framför ögonen och jag får inte plats med en mössa under hjälmen.

Det bästa vore om det fanns någon slags nät-mössa men med ett pannband för öronen, nätet gör så att inte pannbandet kanar ner över ögonen.

Det kanske redan finns sorts nätmössa med pannband? Eller har jag bara drömt det?

Kastanjegårdens Kaniner

Zaphix
0

Jag har en hjälmmössa, en tunn mössa som går ned till axlarna och är utskuren runt ansiktet. Men annars kan man ju använda såna där "ear bags".

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Nesslan]
0

Jag har en slags rånarluva. Fått från pollux tror jag, men är nog inte så svår att sy själv. Den har tunt tyg på huvudet, och fleece vid sidorna. Så hjälmen passar ändå, och så blir man varm om öronen :)

Moalinn
0

Jag har en sån hjälm mössa :D

" Går ner över nacke och hals. Nät på hjässan gör att den lätt får plats under hjälmen utan att det känns knöligt. Kardborreknäppning fram."

Kollade på hööks och där fanns det en sådan =) tog även texten därifrån :)

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=160069&deptid=1033

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Alex
0

Ear bags finns ju, som du bara knäpper fast runt öronen. Annars finns det också speciella hjälmmössor, extremt tunna (finns bl.a med när över huvudet) och med värmande lappar över öronen. Inga problem att få plats med under hjälmen, och värmer. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

kaningodis
0

Tack för förslagen!

#1 Vart köpte du den och hur mycket kostade den?

#2 Ja, det måste vara en sån jag menar! Hm, fast blir det inte lite svårt att sy en sån utan sy maskin? Har tyvärr ingen symaskin :P

Kastanjegårdens Kaniner

kaningodis
0

#3 Åh,tack så mycket, ska genast kolla!

#4 Vill ej använda ear bags, de känns lite opraktiskta, som om de lätt kan ramla av och att man då måste fixa till dem hela tiden.

Ska försöka få tag på en hyfsat billig hjälmmössa för det låter något som skulle passa mig bra! :)

Kastanjegårdens Kaniner

Alex
0

#6 Nä, de åker faktiskt inte av så lätt.

Men såna hjälmmössor bör du kunna hitta i sportbutiker som säljer skidkläder och liknande. Nu var det visserligen många år sen jag köpte min, men då fanns det både med och utan nät på huvudet (båda är dock tunna, är ju gjorda för att få plats under hjälm).

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

WinterPrince
0

Jag hade luddiga öronvärmare som man fäste i banden på hjälmen. De värmde jättebra! men var inte så praktiskt när man red lektion dock för alla ljud blev rejält dämpade och man hörde knappt var instruktören sa.

Annars brukar jag bli så varm att det sprider sig ända ut i öronen.

kaningodis
0

#7 Jaså, fast vill ändå prova en hjälmmössa.

Tack för tipset, ska åka och kolla efter en imorgon på både hästsportaffär och vanlig sportaffär. Förhoppningsvis så ska jag hitta någon bra som pasar mig! :)

Det värsta jag vet är när jag måste ta av mig mössan för att sätta på mig en kall hjälm där öronen ej får något skydd mot kylan…men nu ska det bli ändring på det! =)

Kastanjegårdens Kaniner

cordenia
0

jag änvänder den hjälmmössan de har på hööks, och den funkar jättebra =) är lite tunnare precis över huvudet så det är inte några problem att ha hjälmen på

Zaphix
0

5: Köpte min på Stadium, fanns den jag har i tunnt typ, bomull och nåt stretchigt tror jag och en i fleece. Tycker min är väldigt varm, räcker för mig. Den kostade typ 60-70 kr tror jag.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Alma-G
0

Jag blir också rejält varm runt hela mhuvudet när jag rider ;) Men det beror såklart på om man bara promenadrider osv.

kaningodis
0

Jo, jag blir också varm runt huvudet men mina öron blir inte lika varma och då kan det göra riktigt ont i dem.

#11 Tack!

Kastanjegårdens Kaniner

Rita-S
0

sen finns det ju muffar :) Både att fästa i bygeln på hjälmar till dom som har bygel/stroppar, och att bara stoppa på öronen direkt (Airbags som alex nämde)

Hööks har muffar med fäste till hjälm :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

WinterPrince
0

#14… det var sånna jag menade…