fräter kalk?
var inne på granngården igår o skulle köpa kalk till bädden. oskar är en riktig pissenisse och jag behöver ny kalk till bädden.
det stod på påsen att kalket var frätande. blev lite fundersam på om det var så himla bra för hovarna då. vad tror ni?
hade inga pengar till stallosan, annars hade jag köpt det.

Det finns två sorter bränd och obränd och den ena fräter, du ska inte använda den du köpte det kan vara farligt framförallt om han får i sig det, aven små mänger genom hö från markan tex.

köpte ingen kalk igår då jag ville kolla med er först…
ni som har kalk till boxen - vilken använder ni?
Foderkalk.
Mina kompisar använder Stalosan, ett rosa pulver från GG. Funkar bra enligt dem, man strör ut lite över golvet 1 gg i veckan. Funderar på att skaffa hem ett paket av det till min gubbe. Men jag mockar ju inte (ingår i hyran).

grejen är den att oskar kissar ngt så enormt mkt varje dag. kommer att bli ruinerad om jag köper stalosan o strör på lite varje dag… :D

Jag brukar bottna bädden med två säckar kalk (den typen som inte fräter) och sen är det bra med det och sen på med torv. Jag gillade inte Stalosan men jag gillar inte att små pytsa utan rejäla tag ska det vara.
Foderkalk? Är billigare. Kan även funka att ha spån på kiss-stället varje dag. En spånbal räcker ju långt.
I ett stall blev vi tvungna att ha bädd den kalla tiden för att stallet var ett kallstall, vattnet frös annars.
Köpte då in en pall spånbalar (10 st för 400 kr med hemkörning, billigt på den tiden). La på ett tunt lager spån på Lyriks kiss-ställe och hade sedan ordentligt med halm ovanpå. Mockade ut skiten varje dag, tog bort det blötta när det kom upp till ytan. Fick "hyvla" av bädden då och då, den blev för tjock annars… En halmbal (20 kg balar) räckte då nästan 3 veckor till hans box (model stor, 12 kvm). Hade på spån då och då.

oskar kissar så mkt att det blir som gyttja. igår fastnade jag med min slipin sko där. det är bara på ett ställe med. så imorse när jag mockade så tog jag bort all torv på det stället o la på nytt.

#7 du kan binda torven med lite hö, på det stället så har du löst problemet.

ah, det ska jag prova… funderade på om det fanns ngt som band kisset bra. torven är ju perfekt för det, men det är jobbigt att ta ut det varje dag.

Stalosan är bra om man vet hur det fungerar. Det tar ju lite tid för att binda allt blött. Men när man väl förstått hur det fungerar så är det kanonbra. Har det allihop i stallet. MIndre kisslukt också.
#10 Är Stalosan dyr? Funderar på att köpa en sådan nästa gång jag åker till GG.
Funkar det att lägga in en gång i veckan? Jag brukar ju extramocka boxen varje dag när jag är ute i stallet, ibland är det lite slarvmockat =(

25 kg gick på 250:- tror jag.

Lisette….varför måste du ha torv då? Sågspån upplever jag suger upp kisset mkt bättre…

gillar inte spån. det ser tråkigt ut nrä det blir blött, svårt att bli av med då bönder inte gärna vill ha det…

torven suger upp kisset bra, men han kissar supermkt! :d

Stalosan är skitdyrt eg. Men det är väldigt bra när man väl har kommit igång i boxen med det. Köp den röda. Det finns i påsar och burkar. Men påsen blir ju billigare att köpa i längden. Det står på påsen hur man gör.
#16 Men kan det funka för mig? Jag mockar ju inte, bara extramockar varje dag jag är där. Brukar lägga upp halmen längs kanterna och sopa golvet, det är väldig snuskigt där =( De är lite slarviga med mockningen och lite snåla med halmen. Jag lägger in mera halm om det behövs, det får jag.

Du kan ju be dom att ströa med stalosan när dom mockar. En gång i veckan räcker när det är igång med bädden. OM du har bädd vill säga.
#18 Jag har ingen bädd, utan all skit och pink mockas ut varje dag. Bädd funkar inte till min gubbe, han river bara upp den.
Min kompis har Stalosan till sina 2 hästar. Kita står på spån, ej permamentbädd "heltid", utan hon skottar ut bädden när hon lägger in ny spånbal, ca 1 gg/veckan, har då in stalosan. Till Dunder har hon halm (skitgris), växelströbädd, strör på stalosan 1 gg/veckan.
Jag kan ju strö på stalosan 1 gg/veckan när jag har extramockat. Eller funkar det det med kalk?

Stalosan är ju klart bäst tycker jag iaf. Men som sagt det är dyrt. Och har man inte bädd så behöver man ju kalka varje dag. Iaf gjorde jag det när jag inte hade bädd. Så det är ju upp till dig vad du tycker.
#20 OK. Just nu är jag ju väldigt pank pga julen, hovis mm.
Det luktar inte illa om boxen, men det är ju "mockat" när jag kommer för det mesta.