argentinskt huvudlag?
Efter att ha kollat i ett gammalt ras-lexikon hittade jag en bild på en Criollohäst med ett huvudlag jag aldrig sett förut.
I boken stod en kort och väldigt luddig beskrivning "Typiskt argentiskt huvudlag. Nosremmen ger ryttaren kontroll."
Jag fattar inte om det är en grimma eller någon form av träns (utan bett). Hittade inget på nätet som var till nytta, kanske heter det något speciellt man måste googla efter. Någon som sett en sån här och kan förklara?
http://www.boblangrish.com/images/galleriesimages/pic23Criollo-Calico-.jpg
Nej, du får inte låna bilder så, länka gärna istället. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
ok, tack! Då misstänkte jag rätt! Ändrat i inlägget nu och länkat istället.
Länken funkar inte för mig.
Men jag vet inte riktigt vad huvudlaget heter, rova att söka på ..gaucho? Nånting..Nånting.. nån argentinsk cowboy typ..
Men det är ett träns, ett betlöst som fungerar genom tryck väldigt långt ner på nosen där nosbenet knappt finns. Kan/brukar användas med bett också.
http://www.usfriesianreferral.com/tack.html Finns att köpa här tex. Kanske ger info.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Aldrig sett förr. Men det ser ju ut som någon bosal-liknande sak, fast nosdelen sitter längre ner (konstigt långt ner).
Medarbetare på westernridning.ifokus
#3, tack för länken, som tyvärr inte innehöll någon info..
#4, jag tyckte också nosremmen sitter otroligt långt ner, funderar på hur det fungerar egentligen.. som sagt hittar jag dåligt med info…
Antagligen så trycker det väl nere på mulen, där hästarna är ganska känsliga… Därmed "Nosremmen ger ryttaren kontroll" för en häst har väl ganska svårt att sätta emot ett tryck där.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#6 Ser ju ut som en bosal och den sitter ju högre upp men gör hästen otroligt känslig. Så riktigt varför man skulle vilja sätta nosdelen såå långt ner förstår jag inte…
#7 För att få kontroll… 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
I länken som #3 skrev så är det ju en sådan som är längst ner, näst längst till höger, fast där med ett huvudlag med bett över. Men där sitter den ju lite mer normalt över nosen.
#5 Den gav iaf ett sökord: Gauchos
#8 Ja jo det fattar jag, men jag menar att det känns ju väldigt onödigt, man måste ju ha provat sig fram till det en gång och jag fattar inte att man vill ha såå "skarpt"
#11 Tyvärr är ju inte alla hästkulturer som våran, där vi vill det bästa för hästen… :/
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#11+#12 Som sagt är inte alla hästkulturer som våran där man ofta har konstant tygeltryck m.m.
De vill säkert också ha hållbara hästar - men dessutom har de hästar i jobbet och för säkerhets skull måste de kunna få ögonbliccklig lydnad och kunna ''väcka'' hästen om så behövs. Annars kan det ske en olycka. Och de sitter inte och tragglar dressyr med tygelpilleri heller är jag rätt säker på utan rider med långa tyglar 99% av tiden med säte och fokus.
Bara för att något är skarpt betyder det inte att hästen lider. Jag är ganska säker på att de hade klarat sig bra med en vanlig repgrimma om de inte haft annat, mcket bättre än många av vår ''snälla'' hästkultur hade gjort.
Känns väldigt respektlös att pga att se en bit utrustning dra slutsatsen att en hel ridkultur är ''dålig'' för hästen och inte bryr sig om sina hästar.
#13 Men om du jämför denna med en bosal så är det ju i princip samma sak, bara att denna sitter nere på mulen (=borde ju lättare kunna ramla av, frågan är om bilden säger "sanningen" som den var eller om den råkar vara för stor för hästen?). Jag har ridit med bosal och jag har arbetat mkt på kor och annat ranch-arbete och ser inte varför man skulle få för isg att ha nosdelen längre ner (antar att dom provat sig fram).
Jag vill bara förtydliga att jag absolut inte påstår att någon hästkultur är dålig!!
#14 Den är för det första enbra bit mjukare/böjligare än bosal.. och dessa människor rider inte western heller. De rider som de gör. Jag vet inte säkert hur de rider, men jag vet att mycket utrusting kan tyckas hemsk och skrämmande bara för att man inte vet hur den fungerar och används.
Det var inte min mening att påstå att en hel hästkultur är dålig heller, och framför allt inte Argentinas, för den vet jag inget om.
Min kommentar i #12 var främst riktad till sista biten i #11 "jag fattar inte att man vill ha så skarpt" och var mer generellt menat, att alla hästkulturer tänker inte alltid som vi, att göra det bästa för hästen för att hästen är en vän. I många kulturer är ju hästen enbart ett fordon och arbetsredskap, alternativt något att ha kul med, och deras välmående går inte alltid i första hand, utan ryttarens säkerhet, bekvämlighet eller nöje. Dock än en gång, inte riktat till Argentina, för deras hästkultur vet jag inget om.
Sen tycker jag bara, av bilden att döma, att det är onödigt att ha en "broms" (vilket jag av dina inlägg att döma antar att den främst används till?) som trycker på luftvägarna. Sen om de använder den lite är ju det självklart bra, men jag tycker fortfarande att det borde finnas bättre sätt, där hästens andning inte blir lidande.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#16 Jag vet inte heller hur den använder den, men misstänker att ett snabbt ryck är vad som gäller, segdra finns nog inte där. Så luftvägarna hinner väl knappt påverkas.. så långt ner unrar jag om den ens trycker på dem.
Min, helt okunniga, gissning är att nosremmen är en förstärkning som används att koprrigera. Som tex en del westernryttare gör med sina stångbett; be hästen stanna snällt, gör den inte det direkt så lär den sig att lyssna på de små signalerna nästa gång. För efter de små blir det stort.. Som sagt vet jag inte. Men jag skulle tro det. Sen kan man ju diskutera vilket som är bäst; att ta längre tid innan man får fram medellandet (för ärligt talat..hur stor procent av de som tänker på hästen i första hand har aldrig behövt säga ifrån minsta lilla eler har hästen fattat direkt utan upprepningar) men inte använda de skarpaste medlen, eller att ge en snabb, mycket skarp signal som inte kan ignoreras, en eller två gånger och sen sitter det. Det beror nog på vem man frågar. Jag tar inte ställning till det.
Det jag mest reagerar på är (och inte bara här) hur snabbt det går från ''det förstår jag inte'' till ''alla är inte lika nälla/bra som vi''.. för hur kan vi veta att just vårt sätt är bäst ör hästarna? :)
Jag förstår din tanke, absolut. Och jag är själv en sån som föredrar att ta till skarpare metoder om de "snällare" inte fungerar istället för att sitta och smånöta hela tiden, för med det kommer man ingenstans…
Och jag säger absolut inte att vårat sätt är bäst för hästarna, det jag menade och ville få fram var väl främst synen på dem, här ser vi ju hästarna som våra vänner och vi vill deras bästa, sen om vi lyckas är ju en annan sak…
Jämförelsen var mer för det och de som inte ser hästar som något värdefullt alls, eller som de känsliga djur de faktiskt är. Var mest så… Jag kanske borde gå och lägga mig nu för det känns inte som att jag får fram det jag vill riktigt.
Men jag säger i alla fall inte att vi behandlar hästarna bäst, för det kan allt diskuteras… 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#15 Hur vet du hur mjuk den är? Ser ju på bilden exakt ut som en bosal… Nej dom rider inte amerikansk westernridning men det är cowboys, fast i ett annat land, men med samma uppgifter. Om du inte vet hur dom rider eller använder utrustningen, hur vet du då om det är bra? Om man kan åstadkomma ett bra resultat redan genom att sätta nosdelen bra mkt högre, varför sätta den längre ner?, är min fundering, och den kvarstår. Det handlar inte om att jag fördummar dom, eller tycker att dom är elaka eller har dålig/fel/konstig hästhållning/kultur osv osv, utan jag är förbryllad över att man skulle tänka så. Jag är inte respektlös och drar verkligen inte alla över en kant.
#18 Jag förstår hur du menar :)
#19 Jag säger inte heller att det är bra, men jag blir lätt irriterad när det så fort man inte känner till något hävdar att det inte är lika bra som det man själv gör.
En bosal är stenhård. Kollar man på bilderna på den så är det läder, styvt troligtvis men böjligt. Har även sett andra bilder där det tydligt syns att de formar sig och inte är helt formfasta.
Tränsbett funkar oftast. Är det fel att använda stångbett för atyt det är skarpare?
Den här hästen, han är en argentinsk boskapshäst importerad för ett antal år sedan till sverige. Gick på samma sommarbete som Harry. Han vart hur go som helst om man fick komma nära.
I argentina så gör man inte som vi, dvs går in till hästen och hämtar den med grimskaft. I argentina går man ut i hästflocken, ser ut sin ridhäst för dagen och lasso-ar in den. Så inte konstigt att han stack sin väg när man kom för nära. Men efter en hel sommar hade jag tillräckligt med tillit från honom för att han skulle komma fram till mig. Mycket speciell häst, kommer dock inte håg vad han heter längre…
Den här typen av huvudlag har jag sett förr, men inte blivit klok på. Har väl sett den litet som arabernas toffsar och grejor de har på sina hästar i "hemlandet"
hitta en bild som visar ett huvudlag som sitter enligt mig bättre.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.