Motivation - hur hitta den?
Just nu är jag inne i en svacka, allt känns bara så hopplöst.
Jag har ingen motivation alls att åka till stallet, känns som om träningen med hästarna står helt still.
Brorsan (vbl-travare 12 år): Vi håller ju på att jobba på med form/bärighet i alla gångarter (skritt, tölt, trav, galopp) men det känns just nu som om allt står still, eller till och med går bakåt i träningen. Jag vet ju att det tar tid, speciellt när han varit helt outbildad, men jag hittar inte motivationen att ta oss vidare i träningen just nu.
Exy (vbl-travare 3 år): Hade ju tänkt börja konditionsträna henne, tömköra henne, och börja rida ut på henne. Så har hon ju fått en hålvägg nu och är öm så kan inte göra mkt alls med henne. Känns lite segt, men visst sånt är livet.
Finns det någon som har tips på övningar som gör att jag kan få se lite framsteg ganska snabbt, så motivationen kommer tillbaka? Eller någon som har andra tips på hur motivationen kan lockas tillbaka?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ett tips är bara ut i skogen o lulla. det har hjälpt mig många gånger. Rid zickzack mellan träd, gär volter i 4-vägskorsningar i skogen osv…. utnyttja din omgivning om möjligt.
Jag är själv inne i en svacka, har ridit min häst 3ggr på 3 veckor nu…. känns väldigt B om jag får säga det själv… men så idag fick jag tummen ur och red ut en av våra litet snabbare rundor. den tar knappt en timme. Det kändes bra faktiskt.
Sen kan man ju alltid trickträna eller köra litet NH-övningar. sånt är alltid bra för att bryta sina egna tankemönster.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Egentligen så för min del är det som funkar bäst att göra något nytt med hästen eller göra något vi har lite svårt för när motivationen brister. Att bryta det där med vad man borde göra just den dagen eller det man ofta gör.
Om jag vet att jag borde jobba med konditionen på hästen men inte är motiverad byter jag helt enkelt bana och låter det vara så länge, och kanske jobbar med lite övningar från marken. Om det dessutom är något hästen brukar ha lite svårt för blir jag tvingad att fokusera och koncentrera mig. När det då går bra blir man ju lite peppad att jobba vidare.
I vissa perioder är det dock bara att vänta ut det. Inte ställa några krav på sig eller hästen och bara göra saker som uteridning eller övningar från marken. Det bästa med att vara medryttare är att såna svackor oftast inte spelar någon större roll eftersom man inte har hästen varje dag.

I det vädret som är nu så är det inte konstigt att man tappar motivationen, jag ger mina lite ledigt också renovera vi hemma eller så fixar jag till det i stallet, jag gör alltid annat om släpar efter lite några veckor och sen brukar kraften komma tillbaka igen.
Ofta så svara hästarna bra på vilan också och man går ganska snabbt framåt efter en kortare vila, nu har jag mina på lösdrift så dom rör på sig ganska mycket ändå så det behöver jag inte ha dåligt samvete för.

Jag tar ledigt från hästarna och laddar batterierna när jag känner att det inte är kul. Alltså då mockarr jag bara och fixar det nödvändigaste.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Det känns så skönt att höra att andra med tappar lusten när man känner sig lite seg.
Jag tror att #2 passar mig bra, alltså att göra något lite svårare så jag får fokusera och kanske bara ser ett litet framsteg, men bättre det än att nöta på med det långsiktiga projektet.
Idag var det fint väder vilket verkligen gjorde susen!! Vi hade Karolinerträning i paddocken hos mig idag. Det gick verkligen jättebra! Efteråt så tränade jag traven lite och herregud!! han travade lugnt och fint 2 varv längs fyrkanten i rund och samlad form!!! Kändes så underbart!!
När jag kom upp till stallet så skulle några tjejer rida ut på isisarna så jag hängde på för dom skulle inte vara ute så jättelänge. Så red med dom en vända på ca 1-1½ timme och mest lufsade i skogen och lite tölt blev det med, vilket gick jättebra.
Jag tror att jag behöver lite utmaning och verkligen ta tag i träningen för att komma ur mina svackor =) Men vi får se om orken och lusten håller i sig nåt. Var bara så glad efter idag!!
Medarbetare på westernridning.ifokus