Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettislandshästar
Läst 1261 ggr
may-britt
0

problemer med galoppen

jag ri  filma i dag hun har blitt jett bra i tölten går på tyglen med och  traven er fin men fatte galopp der har jag problemer jag fattar galopp och  filma löper snappt i  trav.

det virker som hun inte fattar hva jag vill jag la spöet på  bogen for och  hjelpe til men nei går bare i  snappt trav.

noen ide hva kan jag gjöra

min sadel som jag har er en bommlös sadel så  mine ben er låst ved stygbyglene men i  morgen skal jag löse dem opp kansje det blir bettre.

hun kan fatta galopp men hun bare travar på.

det skal inte väre så  at jag moste jaga henne inn i  galoppen

jag vill med prova och legge inn galoppen i  bakken der hvor jag har trena eldfari men tar gjerne i  mot råd

det moste väre noe galt jag gjör siden hun fatter virkelig inte hva jag mener

men jag provar och  väre tydelig med mine hjelpare

det er det ene problemet jag har med henne

Alex
0

Det kan vara flera orsaker till att hon inte fattar galopp, antingen, som du själv säger, så förstår hon inte. Eller så orkar hon inte, det är ju enklare för dem att bara rusa iväg i trav än att fatta en bra galopp. Alternativt så både orkar hon och förstår vad du menar, men skiter i det och gör som hon vill ändå.

Det sista alternativet är ju dock det sista man ska göra något åt.

Testa att fatta galopp i lätt uppförslut. Då kan det oftast bli enklare för dem att galoppera än att trava. Gör även en halvhalt före galoppfattningen, att bara fortsätta driva i trav resulterar ofta i att de bara travar snabbare. Gör man en halvhalt så uppmärksammar man hästen på att nu kommer det nåt nytt, och man får även en lite högre grad av samling, vilket gör det enklare för hästen att komma in i galopp.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

may-britt
0

nu har jag ridet henne hun fattar galoppen men hun går fra skritt til trav och  når jag fattar så  går hun inn i tölt och  så  fattar hun galoppen.

men det samme gjör Eldfari på  banan han går fra tölt och inn i  galoppen, men han gjör inte det viss jag trenar i  bakken da tar han traven och  sen galopp.

men fikk i alle fall lite galopp på  henne i begge verv

det er rett Alex jag testa henne och  hun provar och  slippe inte noe annat galt.

så  jag kakka med spöet på henne och  da gikk hun inn i galoppen.

så  da får jag trene på  det med men tror at jag skal fatta galopp i bakken sen den lutar bare litt oppover så får vi  se om jag inte kan få  henne til och  fatta at når jag sier du  skal så  skal Filma det.

jag tycker inte synd om henne nu  for hun har hatt så  mange dager vile så  hun bare testar meg.

men jag red Eldfari med klokkar på hans ben och  han gikk 2 runder i  helt klokke ren tölt.

så  det hjalp  och  da vill jag sen trene hans trav och galopp uten noe på  hans ben så  går jag tilbake til tölten sen.

for och  se om den kan väre ren da uten klokker.