3:e klippningen
Tog in Lyrik och lersanerade honom, hade roat sig i hagen rejällt. Spolade av blötleran på ben och hovar utanför och släppte in honom i boxen för att äta middag.
Såret (broddtramp hb) såg värre ut igen, så det blev tvätt och bandage av det. Lät det vara utan igår, men det var inte bra alls. Får ha en boots över bandaget för att skydda det lite. Bootsen passade precis, stl XL!
Måste leta efter större boots, men det finns väl knappats att få tag på.
Använder dem mest när han åker transport under transportskydden, då gör det inte så mkt om de är lite för små.
Klippte honom för 3:e gången den här säsongen, pälsen är nästan utväxt där han är klippt. Klippte denna gång en kortare model alá täckesklippning, blev bra. Nu kanske han blir mindre svettig när vi är ute och motionerar.
Min nya klippmaskin är inte lika bra att klippa med som med den gamla, iaf där det är "trångt" mellan fram och bakben, mage och hudveck. Ej heller bra på att klippa rakt. Den gamla är liten och lätt att klippa på smala ställen, men den orkar inte klippa så mkt åt gången.
Lär nog få klippa honom en vända till.

Gali är redan klippt 4 ggr under vintern, Jätten ska klippas till veckan, han har ju inte gått så hårt så de har inte behövts tidigare men nu e de dax.
Tråkigt med såret, hoppas det går bra coh att det läker fint!
Han får ha bandage+ boots nu ett tag tills det läker, men lär nog dröja ett tag, iaf tills det blir riktig vinter.
Vet ej jag ska rida eller låta honom vila tills det iaf ser bättre ut.

Oj, klipper ni de såhär sent? Egentligen ska man ju inte klippa de efter Lucia men jag gjorde det för det är så milt väder här nere i skåne, men aldrig att jag skulle klippa efter nyår! :O

Men Nina tänk på dom som har sår och måste klippas. Min Sorro tex som blev klippt så mycket förra veckan. För att han skulle ultraljudas. Det är ju klart att pälsen kommer ut ändå.
Lyrik har fått så konstig pälsfällning och sättning nu de senaste 3 åren, fäller tidigt redan vid jul en normal vinter. Men han är ju en gammal gubbe, även om han inte har insett det ännu =)
Fick klippa honom nu i maj-juni lite lätt för han hade så mkt päls. Stod och svettades när det var +20 ute =(
Så honom klipper jag nästan året runt, hans sommarpäls störs inte av det. Nu rids han oxå mer än vad vi har gjort innan, så han tycker nog det är skönt att bli av med pälsen och slippa stå svettigt länge efter våra ridturer.

#5# Men om du klipper honom sommartid med….hur går det då med knott och mygg och andra flygfän som irriterar hästarna?
#6 Jag klippte honom bara en gång, lite lätt (hals och bog). Inga problem med insekterna. Få se om det behövs i år.
en stallkamrat har tänkt klippa sin häst nu. hon är ej klippt tidigare i vinter. Men hon var orolig om det är för sent att klippa nu. (halvklippning)
vad tror ni?

Har ingen aning jen. Men vad tror ni ska hända då? Att dom inte ska få sin sommarpäls eller vad? Sorro är ju nyklippt under hela magen och upp till över halva ryggen. Nog tror jag att han kommer att få sin päls tillbaka.
Jag ska klippa min nästa vecka för 2:a gången.. Jag har hört att man inte ska klippa efter Feb..
#9 jag tror inte att det är nån fara( det är ju bara januari nu). Men hon var lite orolig om pälsen inte skulle bli bra tills sommaren.

Det är klart den kommer. Det växer ju ut snabbt. Det där är ju en gammal skröna bara. *ler*