Förvaring i transport.
Hej allihopa!! : )
Tänkte höra lite hur ni gör med alla saker som ni har med när ni åker i väg med hästarna.
Har ni någon smart lösning inne i transporten eller slänger ni in allt i bilen? Har ni med grep och andra sådana saker?
Berätta allt! Sitter och funderar på hur jag ska göra, har ett stort sadelskåp på hjul här hemma som jag kan köra in i transporten men den är sååå himla bökig. Funderar på andra lösningar..
Tips och idéer mottages gärna!!
vi har sadelkammare i transporten som man öppnar från utsidan. där finns två sadelhängare och två tränshängare. där förvarar jag (självklart) både träns och sadel och annan utrusning till hästen, extra hö, foderburkar, longeringslina och spö. min egna utrustning får åka i baksätet på bilen.
innan hade vi en mindre transport och då öppnade man sadelkammaren innifrån, framför hästarna. livsfarligt eftersom hästarna hur lätt som helst kan sparka upp låset och fastna om man inte stängde ordentligt. vi hade den därför alltid stängd och låst och förvarade allt i bagagen på bilen.
kör man bara en häst är det många jag känner som använder sadel/tävlingsskåp. det spänner dom fast på ena sidan om mittväggen så står hästen på andra sidan.
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Antingen kör man en häst och då är andra sidan av mellanväggen ledig till grejjor =) Annars har man en bil med stort bagage (som jag har) åsså får allt plats där.
Medarbetare på westernridning.ifokus

När vi kör ridhäst så dumpar vi all utrustningen i bilen. Om vi barakör Fiona så hänger jag upp selen på den andra bommen, där hänger den fast pordentligt! Hon åker ju med sulkyn på andra sidan också.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Har sadelkammare i min transport, som man öppnar på utsidan, och där har jag alla mina saker och hästens saker :)
Har även en liten grep, som ligger på andra sidan mellanväggen..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Kan tilllägga att jag har en värmlandsvagn, och kör en häst. Vilket leder till att den andra sidan är helt tom.
Hjälp mig att komma på hur jag ska göra!! Det blir så himla skitigt i bilen när man slänger in där..
Jag har alltid med mig:
*Sadel
*Träns
*Flecetäcke
*Ländtäcke
*Borste + hovkrats
*Hjälm
*Sporrar + spö
*Longerlina
TIPS!!
lägg täcken, borstar och longerlinan i en ikeakasse =) då blir det smutsigt i den och inte i bilen. träns, sporrar och hlälm kan ligga i en till kasse och sadeln lös. luta den bara mot något och spänn fast den.
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
har en sadelkammare i min transport som jag precis köpt..som man öppnar inne i transporten. Plats t 2 sadlar, träns o spannar samt grep o sopkvast i den…kanonbra..innan hade jag allt i bilen..:-(

NÄr jag tävlar packar jag i stora kassar (som IKEA-påsar fast Jula) har en kasse för min utrustning och en kasse för hästens utrustning, funkar bra

Jag har en transport som från början är gjord för två hästar, men jag har en 3/4 o en 1/4 bom bak o mellanväggen på sned. Har hållare för gödselplockare + "kratta till den" samt en sopborste på väggen på den sidan hästen inte står. Kommer även sätta upp en brevlåda i plast att förvara div mer eller mindre viktiga saker i. Funderar även på att sätta upp en sadelhängare, eller ha en lös sadelvagn på golvet (typ en sån på Hööks), inte kommit längre i planerna
Gör som en del andra. Har Ikeakassar med sakerna i bilen.
I transporten har vi en pisavakvast och en spångrep i barnmodell, så tar de inte så stor plats. De har vi satt fast med spännband, tillsammans med en kniv längst fram i transporten. ( kniven sitter så pass långt ner att de inte kan nå den).
Har man en häst slänger jag in det på andra sidan mellanväggen.
Har jag två hästar och ev ska på långfärd så brukar jag binda fast höbalar framför hästarna (och lägga lite ovanpå så de kan äta om de vill).
Annars är det bakluckan som gäller =) Skaffa sadelväska etc. om man är rädd om inredningen. Hö/halm-balar går aldeles utmärkt att lägga i sopsäckar modell större för att inte skräpa ner^^
Hakuna matata!

#9 har funderat att sätta upp hållare, men är rädd att grep och kvast trillar ner. vilken sort hållare har du?
nu när vi åkte till jakten så var alla grejorna i bilen (till två hästar. dvs sadel, träns, sele osv), plus kvast! lite trångt…

#11 Hur menar du "binda framför"?
Lite bilder kanske? : )
Tack för alla tips, mer mottages gärna!
Putt!
#13 Framför hästarna i transporten finns det ju platts men när hästarna väl är inne (detta rekomenderas väll främst om man ska åka långt/vara borta länge) så kan man lägga in en eller två höbalar framför. Binder fast dom behöver man ju inte göra jätte hårt såvida man inte har en häst man vet krafsar, men det brukar alltid sitta en ring längst fram eller så eller så kanske du har fönstergallret i fram du kan knyta fast i. Helt löst bör de kanske inte stå även om de inte glider bakåt när mittstolpen "står ivägen".
Hakuna matata!
PUTT!

Såhär ser det ut då Maijsan åker transport;
Hö-påse i transporten på andra sidan mellanväggen (den är fastbunden med balsnöre så den inte ska åka framåt). Även ett hönät längst fram i transporten.
Vi har inte med grep, däremot en sopborste och spade. De + annan utrustning (sadel, träns, borstar, foder osv.) har vi i bagaget på bilen.