Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 6957 ggr
Julia-Sirocco
1

Täcken och hästar på vintern

Hej, jag är bara lite nyfiken på vad ni tycker om att ha täcken på hästarna under vintern. Jag fattar ju att ni som har rakade hästar sätter på täcke, men ni andra då?

Jag kan berätta min syn på det!
Jag och min familj har inte täcke på hästarna under vintern. För varför ska man ha det? Det är ju ett tåligt djur som är gjord för att kunna klara av olika väder och ingen leksak eller en människa som inte tål något. Enda gången vi sätter på täcke på hästarna är när det är kylregn och blåst tillsammans (eller bara kylregn) sånt tränger ju in i pälsen och ryggen kan ta skada.
En som inte tänker som vi är våran granne. Dom sätter på täcke på hästarna till och med en varm sommardag då det duggar eller regnar lite.

Så vi alla tycker olika! Vad tycker ni? Ska man ömka med hästarna eller inte?
Som sagt är det nått annat om hästen är rakad. Då finns ju ingen päls som kan skydda den.

Gronstedt
0

Enda orsaken till att jag har täcke på min häst är att hon inte ska sätta så mycket päls att hon sedan inte kan jobba. Inte för att det skulle vara synd om henne annars.

kaka1234567
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag ingen häst men den jag hade tänkt skulle jag dusha.Och då försviner hästens fett som skyddar dem fråm kylla mm.

Men om jag en då inte hade gjort de (kanske inte ska göra de) skulle jag ha täcke .Kanske inget tjockt men minst ett rägn över gångs täcke.Och så klart några få ordenkliga vinter täcken men inte allt för tjocka.För de första är de för att den hästen har en väldigt tun vinter päls och står och fryseer.

Och kan även tycka de är snyggt.Skäms

(På bilden är de hans vinter päls)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Julia-Sirocco
0

Ja de tänkte jag inte på att det finns så många olika förklaringar till att använda täcke :)

#2 oj ä de vinterpälsen? INte som våra hästar som blir som bollar under vintern :D

Kimpa
0

Shettisarna och unghästarna har inga täcken. De stora stona har regntäcke vid regn under vintern, men är det torrt och kallt är de utan.
En av de stora däremot har täcke från sen höst. Han sätter knappt någon vinterpäls och fryser utan täcke. Han springer som en tok på kvällen och är jätte stökigt i boxen om han är utan. Blir en helt annan häst med täcke då han är lugn och fin och renlig i boxen.

Julia-Sirocco
0

#4 oj är de en sån skillnad på honom?

Vi hade en häst som förra ägarna tog tillbaka (vi frågade om dom ville ha honom tillbaka) och han var tvungen att ha täcke på sig för han hade så ont i ryggen efter att folk hade ridit honom fel, varit dum mot honom och haft en sadel som inte passade. Vi märkte jätte mycket att han blev bättre med täcke än dom förra åren som han hade gått utan.

HannaT
0

Kalle är helrakad så han har ju termotäcke på sig. Han hade även 300 gramstäcke under vintrarna när han inte var klippt, just för att han inte skulle sätta på tjock päls.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Julia-Sirocco
0

#6 ok! En fin häst du har :)

HannaT
0

#7 Tack Skrattande

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Kimpa
0

#5 ja, han är en riktig fryslort. Och det är inte för att han är felriden då han inte ens är inriden än, utan han hade nog trivts bättre i sitt hemland ( spanien) Flört

Julia-Sirocco
0

#9 haha så slipper han snön eller? Är han impoterad alltså?

Kimpa
0

#10 det är det som är det lustiga ! Han är en moderlivsimport bara, född i sverige.
Medan den jag har importerat, hon sätter päls så hon ser ut som en shettis!!!

Cilla89a
0

Min ena häst Brimad är helklippt och går med täcke, men han är också tävlingshäst och arbetas.
Och Japp är oklippt och går utan täcke, men han ser ju inte ut som en häst heller, han ser ut som en hårboll med 4 ben, men förhoppningsvis framåt våren ser han ut som en häst han med ;) Och han är pensionär.

Jag tycker det hänger mycket på hästen hurvida den ska gå täckad eller ej. Vissa hästar svettas väldigt mycket under arbete och för att förhindra det så måste man antingen börja täcka tidigt så pälsen håller sig kort, eller klippa.
Andra hästar är känsliga i ryggen, och därav behöver gå täckad.
Det är individer.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Julia-Sirocco
0

#12 Ja vi hade ju en häst som hade ont i ryggen. Han fick gå med täcke.

Alex
0

Visst är hästar gjorda för att gå ute och klara av tåligt väder, men våran avel har förändrat många av dem. De ädlare hästarna, fullbloden och så, får ju oftast ingen ordentlig vinterpäls så de klarar av kylan eller kyla kombinerat med nederbörd framför allt. Så dels spelar ju rasen in, och sen även individer…

Själv har jag en orakad islandshäst, så där är det inget täcke på ens om det är snöstorm och 20 grader kallt, det fixar hon utan problem. Glad Men så har jag en kompis som också har en orakad islandshäst som behöver täcke vid kyla och nederbörd, för att hon får problem med ryggen annars. Så det är ju omöjligt att säga att hästar ska vara utan täcke eller hästar ska gå med täcke eftersom både hästarna och förhållandena är olika.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

kaka1234567
0

#3.Japp de är hans vinter päls.Och de täcket du såg till höger är hans täcke.Han är en ridskole häst men de säger inget.Han har värdens sämsta över gång täcke eller vad ridlärarna och ägaren säger.För de första är de et rägn täcken för de anndra så tål i alla fall inte hans täcke vatten.Så när han kommer in är han plask blöt.Och står och skakar.

_Mvh kaka
_

Gronstedt
0

#15: De borde kosta på honom en flaska impregneringssprej i alla fall! Fy för att behöva frysa.

kaka1234567
0

#16.Jag had e sagt till men fick svaret jag ska kolla upp de.Eller oj jag glömde.Jag fråga morsan om jag fick köpa ett täcke till ham men hon sa.Du kan få de men de handlar inte om pengarna utan omm att de ska lägga ned pängar på han själva.

Så vare sig jag eller dem värkar kunna hjälpa han.

_Mvh kaka
_

marinelady
0

Beror helt på häst och förhållanden… hade två hästar på bete i somras, den ena killen fick vi täcka när regnet öste ner för rädda hans rygg, men så är det hästar är individer.

Zabbio
0

Crow har täcke på sig så fort det regnar och är minsta kallt..imorron får han täcke plus fleecetäcke eftersom han frös ordentligt idag trots regntäcke. Han fryser så fort han blir minsta blöt.. helst vill jag inte täcka då han lätt får skav.

Annars an han stå med snö upp till magen utan att frysa, bara han inte blir blöt. Är islandsklippt (typ) men fryser lika mycker oklippt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lorita
0

Inga täcken på mina som går på lösdrift, dom får sätta den päls som dom behöver.

Pälsen har den fördelen att som själva kan reglera värmen efter vädret. jag har heller inga problem med att dom svettas skulle dom göra det så får dom stå inne en sund efter att vi tränat och då med flis-täcke på för att torka  snabbt

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Rita-S
0

Jag tycker man får se till individen. fryser hästen måste den faktisk få täcke.

Gejsa får regntäcke om det regnar/snöar på vintern, håller hon sig torr så håller hon sig varm anser jag. Hon är ingen fryslort som nån så fint kallade sin häst här uppe Tungan ute

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

LinneaG
0

Jag har täcke på mitt sto för att hon annars får ont i ryggen, då hon har ks. Och så svettas hon otoligt mycket med tjock päls.

Unghästen har jag tänke på för att han fryser. Utan täcke så står han och skakar. Och det var innan jag började med täcke. Men här kan jag erkänna att jag är nog lite överbeskyddande, men ser hellre att han står och sover i hagen än att han står och skakar.

imsuchadiva
0

Min arab går med täcken på vintern och/eller när det kylregnar & blåser ute.
annars så hittar man en frysande/skakande häst ute i hagen.

[chriistina]
0

Jag har täcke på Holly alla dagar nu fast hon egentligen skulle klara sig utan nu när det är så pass varmt. Men hon har täcke för att förhoppningsvis sätta lite mindre päls och jag ska slippa ha en brun häst ist för skimmel varje dag.
Men hon är lite äldre och stel också, så vill gärna inte hon ska bli kall i önödan.

Zaphix
0

Storis har täcke på sig, fleecefodrat regntäcke. Han är orakad och har fluffig vinterpäls. Men han faller ur under vintern, så i år testar vi att ha täcke på honom och se om det blir bättre. Han har fri tillgång på hösilage och får uträknad foderstat. men han använder energin till att hålla sig varm istället för att bygga muskler.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Thorsson
0

Jag börjar töcka Lord tidigt ned ett regntäcke, just för att han har en känslig rygg. Jag mesar inte för honom, just för att jag kan utan för att jag måste. Annars blir han total förstörd. Så han är inte tålig. Under sommaren får han klara sig utan täcke, men genast på hösten så får han på sig ett. Börjar i slutet av September med att täcka, sedan så får han på sig 2 täcken i oktober-november sedan vintertäcke i december.
Jag tror det är från häst till häst hur dom är. Jag rakar inte Lord, och tyck vad ni vill. Jag kan iten täcka honom vilket innebär en förstörd häst, han får ingen vinterpäls knappt när jag börjar täcka honom som jag gör och svettas inte under täckerna heller.

Birke
0

H'r finns det inga behov av täcken. Enligt mig ska man inte fjollamed hästar.

Repoort
0

Undviker att täcka så mycket som möjligt. Är det en kall dag så slänger jag i första hand in mer grovfoder (om de inte har en silagebal i hagen). Täckar då det börjar krypa ner mot -20, eller underkylt regn.

Klasselover
0

Bonzer (nordsvensk) med ofodrat regntäcke, dels för att han inte ska sätta för mkt päls, dels för att det tar ungefär 1 timme att borsta bort den värsta leran eftersom han rullar sig varje dag ;) Teddy (shettis) slänger vi på ett regntäcke på morgonen om han ska motioneras under dagen, då även han rullar sig varje dag..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Akerberg
0

"Min" häst har täcke dygnet runt nu. Dels för att hon inte tål regn, och dels för att hålla tillbaka pälsen lite. Dessutom är hon gammal och behöver energin för att hålla hullet

Julia-Sirocco
0

#14 Ja det beror ju på om hästen får tjock päls eller inte såklart. Men jag tänkte om man visste att ens häst fick tjock päls på vintern så den klarar sig.

#23 Ja, jag har hört ganska många som har araber att dom inte får så mycket päls på vintern, men det är ju olika.

#27 Nej, det tycker inte jag heller!

Men om hästen får mat väldigt ofta eller hela tiden så håller dom sig ju egentligen varma genom att äta. Så är det med andra växtätare iallafall….

Thorsson
0

#31. Lord går på lösdrift och har bal i hagen. Men han klarar sig inte ändån.

monsterblom
0

har min blivit svettig och det är dåligt väder ut så lägger jag på ett täcke. så får hon gå med det tills dagen efter. (hon går på lösdrfit)
annars så tycker ag att hästen ska tåla att gå utan täcke. de har fri tillgång på mat så de kan hålla värmen, se kan de gå in om de vill.

Julia-Sirocco
0

#33 Ja de ä ju inte så skönt kanske och gå ut när man är jätte svettig och det är väldigt kallt ute

CelsiusT
0

Inte orkat läsa igenom tråden, men tänkte svare endå =)

Min förra häst fick jag vintertid, han gick då utan täcke och hade tjock och fin vinterpäls som han klarade sig fint med, inga bekymmer där inte. Men på sommaren sen så hade han ju tunn sommarpäls och kom det då kalla dagar med helregn så stog han och skakade i hagen och då han var en äldre herre med sämre immunförsvar och lite krämpor så satte jag alltid på ett tunnt regntäcke för att han inte skulle bli blöt och börja frysa.

Min unghäst Exy har inget täcke på sig utan har tjock och fin vinterpäls, inga problem med det.

Brorsan sätter inte vinterpäls utan är fortfarande tunn i pälsen + att han har svårt att hålla hullet. Så honom har jag enklare täcke på (haft vanligt regntäcke tills för några veckor sedan då åkte det tunna vintertäcket på, 150g) så han inte behöver lägga den energi han stoppar i sig på att hålla värmen utan kan försöka lägga på sig istället.

Jag tycker inte om att ha täcke på hästar i onödan, men sen jag skaffade egen häst har jag insett att det finns tillfällen då man är i behov av det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Julia-Sirocco
0

#35 Ja såklart att ibland behövs täcke och på vissa hästar behövs de kanske lite oftare.

Nitro
0

Mitt varmblod som fortfarande tävlar på travet går ute dygnet runt. Nu är ju den jobbiga tidern, med +5 och hällregn!
Han är oklippt, får sätta den pälsen han behöver. Presterar han sämre pga pälsen så får han gärna göra det, hästliv går före tävlingsresultat.
Han har på sig ett fleecetäcke och ett regntäcke just nu. Dygnet runt.

Julia-Sirocco
0

#37 Gillar det du skriver att hästenlivet går före tävlingsresultatet. Finns ju några som bara tänker på tävlingar och att det måste gå bra på dom och sen struntar nästan i hur hästen mår.