Halt häst!
Min lilla häst började halta smått i förra vecka när jag red.
Hältan kom efter ett tag och självklart så hoppade jag av och kollade alla benen. Inget fel där inte.
Provade med att longera honom medans en vän kollade på.
Han haltade inte alls.
Dagen efter så provade jag på att rida igen, värmde upp som sist i skritt 15 - 20 min och sen ett par varv i trav och 2 varv i galopp, sen skulle jag byta varv och skritta av honom, då kom hältan igen. och sen blev det bara värre och värre.
Kände på alla benen, ingen ökad puls eller att han var svullen.
Sen fick han stå i 2 dagar, provade att longera honom.
Då visade han att han var lite halt bak.
Min väns far testade att börja bakbenen och sen skulle min häst få skritta runt igen. Han haltade inte mera för det. och han visade inte heller något tecken på att han hade ont.
Har någon haft liknande problem? Eller tips på vad det kan vara?
Nu har han fått gå i den vanliga hagen tillsammans med de andra hästarna sen i söndags. Ska prova att longera honom imorgon och se om det syns något.
Veterinär?

Kalle hade samma symptom när han hade en hovbensfraktur.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Jag hoppas att din väns far är veterinär eller liknande, för att böja ben vind för våg är inte bra!
Förövrigt så tänker jag på hovböld, eller att hästen fått in en liten sten mellan sko och hov, eller sten in i hoven.
Kom det bara pang från ingenstans? Snubblade hästen i samband med att den blev halt?
Jag skulle nog ringa hovis först och kolla om det är hovböld, om det inte är det så skulle jag ta av skon för att se så det inte kommit in någon sten, och om det inte är det så skulle jag åkt in till klinik och röntga, känns inte så lönt att ringa distrikt veterinären, om det varken syns eller känns något så kan dem ju inte göra något.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
jag ville få veterinären til och colla på hästen för jag prova ride eller noe annat.
jag ville aldri la noen annan enn en veterinär böye eller gjöre noe med min häst.

jag håller med #3. kan vara en hovböld eller spricka. min lillskrutt fick en spricka som jag håller på att behandla just nu. så vill du ha lite tips efter att hovslagaren varit ute så hör gärna av dig. fick några bra råd av Racoons uppfödare som även är väldigt goda vänner till mig.
Kolla även ryggen/korset eftersom det bara märks när du sitter på. Kläm o se hur den reagerar.
Kan även vara fyrabenshälta, mycket svårt att se för ett okunnigt öga.
Men säger som de andra, ta ut hovslagaren och be honom titta på hovarna. Kanske kan du även longera hästen för hovslagaren så får han säga vad han tror.
Om hästen inte är vrålhalt är mitt bästa tips att låta hästen vila i två veckor. Under dessa två veckor skrittar du hästen för hand en stund varje dag (förutsätter att hästen inte är halt i skritt!). Efter dessa två veckor provar du att rida lite lätt igen. Är hästen fortfarande halt så skulle jag kontakta veterinär för undersökning.
Att ta ut hovis som några föreslår är inte en dum idé! Med allt regn (beror lite på var i landet du bor) kan det absolut vara en början till hovböld som någon föreslog.
Är hästen halt i skritt rakt ut är hästen så pass halt att den ska veterinärundersökas direkt, alt om hästen är relativt nyskodd så kan den ha fått ett sömnstick och då gäller hovis.
Lycka till! Det är säkert inget allvarligt!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
#3 Nej han är inte utbildad vetrinär, men har vänner som är att, som har visat honom.
Bak har han inga skor, bara verkad (skodd fram) för ca 4 veckor sen.
Precis innan jag fick hem honom, så jag har ju inte haft honom så länge. Sen är han min första egna häst.
Sen hovböld lär det inte heller vara?! borde de inte vara vrålhalta från första början då? Iome att det kom efter vi hade ridit, när vi skulle skritta av.
#6 Provade med det, och ingen reaktion att han har ont.
#7 Nej han har ju inte vatt vrålhalt heller, utan bara lite smått.
Ska ringa hovvis imorgon och be dem komma ut så snart som möjligt.
Har dock inte vatt i stallet än idag så vi får se när jag kommer dit sen.

#8 det kan vara en vandrande hovböld, jag vet flera hästar som varit halta till och från och det har varit hovböld.
Gjordes det en besiktning innan köp?
Inte helt ovanligt att hästen blir halt kort köp, då det är ny utrustning, nytt ridsätt, nytt underlag o.s.v.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#9 Har bara honom som foderhäst än så länge!
Han gick igenom besiktningen ua.
Ny utrustning har han inte heller, utan jag fick det till honom.
Sen har vi tatt det lugnt i ridningen, och värmt upp ordentligt innan vi har börjat trava & galoppera.
Han haltade inte alls idag utan lunkade på som vanligt.
Så vi får se vad som sker framöver :)
Förhoppningsvis är det bara en liten streckning efter bus i hagen!
och så hoppas jag att hovvis har tid att komma ut innan helgen!
kansje du skal sette på sko bak med
#10: Om hästen tränas kan det gå fort att utrustningen slutar passa.
#12 Beror på hur du menar om att han tränas?
Rider nog lika mycket som ägaren fast mycket lugnare.
Stressar inte alls utan tar det lugnt och ser till att han är riktigt uppvärmd innan jag börjar arbeta honom.
Dock så har han gått ner lite, men ser jätte fin ut. Fått lite mer muskler och sånt.
#13: Mer muskler kan fort göra att sadeln inte passar, menar jag. Speciellt om det kommer efter uppvärmning, när han börjar jobba med ryggen. Om hovis inte hittar något, kanske nästa steg är att kolla sadeln?
viss hästen er riden så pass mycke at den har lagt muskler burde du få den skod bak den kan väre öm i sine fötter.
ring veterinär det ville jag ha gjort
Kan ge ett positivt besked och det är att han inte haltar längre,
han har iofs inte gjort det på 2-3 dagar nu.
Så ett par dagars vila till gör nog susen.
Hovis skulle komma på måndag eller tisdag! Så då får vi se vad hon säger!
Tack för all hjälp :)
Får skriva sen hur det gick!
Det behöver inte sitta i hoven eller i själva benet. Problemet kan komma från ryggen. Detta är en gråzon för många veterinärer samt hovslagare. hästen borde först visas för hand typ i trav på ett rakt spår. Sen sätta sig upp och rida hästen.
Vi gjorde så på våran häst. Alla var övertygade om att felet låg någonstans runt i benet el kotan. Felet visade sig sen ligga i höften upp till. Pga av en felpassad sadel. Nog i det.
Hästen fick vila 4 månader rakt av. Ny sadel tillpassades. Hästen tränades in med nya sadeln under dryga 3 veckor. han fick bara arbeta på rakt spår, lugnt och fint. Steg för steg bygdes sen hästens rygg muskler upp. 6 månader senare så var hästen igång. Kom att få börja försiktigt ta ett par lätta små hindersprång, Detta var för snart 3 år sen. Hästen ha inte fallit i mer hälta.
Allt detta pga av en felpassande sadel. En sadel som min dotter provat ut på Strömsholm 4 år innan. Mycket händer med en häst på en sån tid.
Bara lite att ha i bakhuvudet.
Bra att alltid kolla sadelpassningen på hästen regelbundet. Idag har vi två sadlar till honom. en som han kan ha när han är i lite x hull och en som passar honom när han har kommit i regelbunden ridning. Ryggen förändras en del ibalnd efter sommarvila.
Det behöver inte sitta i hoven eller i själva benet. Problemet kan komma från ryggen. Detta är en gråzon för många veterinärer samt hovslagare. hästen borde först visas för hand typ i trav på ett rakt spår. Sen sätta sig upp och rida hästen.
Vi gjorde så på våran häst. Alla var övertygade om att felet låg någonstans runt i benet el kotan. Felet visade sig sen ligga i höften upp till. Pga av en felpassad sadel. Nog i det.
Hästen fick vila 4 månader rakt av. Ny sadel tillpassades. Hästen tränades in med nya sadeln under dryga 3 veckor. han fick bara arbeta på rakt spår, lugnt och fint. Steg för steg bygdes sen hästens rygg muskler upp. 6 månader senare så var hästen igång. Kom att få börja försiktigt ta ett par lätta små hindersprång, Detta var för snart 3 år sen. Hästen ha inte fallit i mer hälta.
Allt detta pga av en felpassande sadel. En sadel som min dotter provat ut på Strömsholm 4 år innan. Mycket händer med en häst på en sån tid.
Bara lite att ha i bakhuvudet.