slå med svansen?
när jag var o kollade på provridningen av calippo igår så slogs jag av att han slog med svanen relativt ofta. för mig har det alltid betytt att hästen inte trivs. men hon ridskoleägaren som var med att för henne betyder det att hästen är pigg och framåt.
såg nyss på ninatoys video när hon tävlade bino i helgen. la märke till samma sak, han slår oxå med svansen ibland där.
vad kan det betyda?
Det beror nog på faktist.
Petar jag på Nisse med spöet viftar hon med svansen.
Men länger jag en långsida i galopp går svansen med :)
Många hästar slår ju med svansen vid hårt jobb med ex förhållningar, samlingar m.m.
Jag har inte så mkt bättre svar än såhär på din fråga lisette ;P
Men du ska veta att Calippo är inte ensam om det.
/Elin
Mest har jag väl hört att det är för att hästen får arbeta ordentligt och verkligen jobba, men jag har faktiskt inte den blekaste aning egentligen…
har jag också alltid undrat :P
Har också undrat ibland… Såg han ut att trivas i övrigt?

#4 japp det gjorde han. vet inte om det berodde på att vi var i ridhus… :S
35 läsningar o ingen som har ett bra svar? ;)
Måste fråga: hur vet du hur många som har läst, vart ser man det?
Jag upplever det som att hästen kan slå/vifta/lyfta på/med svansen på många sätt… Och beroende på hur den viftar/slår med svansen så tolkar jag det olika efter hur situationen är och hur hästen i övrigt ser ger för signaler med kroppen…
Men att SLÅ med svansen tolkar jag inte som om att hästen är avslappnad iallafall. Det ser jag som något spänt. En häst som är hett och ligger på bettet och gärna vill springa fortare, men har en ryttare som säger "shooo-shooo, nu tar kortar vi oss lite", så som jag upplevde det på Ninas video jag såg, slår ju med svansen för att den är pigg (och spänd) och vill gå på fortare (iallafall så tolkar jag det)… Skulle det inte vara hoppning, utan dressyr så hade jag tolkat det som något dåligt, men vid hoppning tycker jag att det är okej.

längst upp finns en grön list. längst ut till höger.. ;)
#6 Man ser det om du kollar längst upp, vid inlägget, på den gröna randen elr vad man ska säga- till höger, under "tipsa en vän"-bilden..där står det just nu iaf "Läst 44ggr"
*bra förklaring AB*^^
ahhhaaaaa, tackar!

#6 kan ju vara att de inte gav riktigt 100 % hjälper när de ville ha honom att göra något. så reagerade han på det, för det var bara vid vissa tillfällen. men de ska träna för ridlärare så de kan utveckla sig. då blir det nog bättre.
tror det gör mkt att de red i ridhuset. ute gör han aldrig det.
du hann visst före lisette ;P

Det kan vara irritation på något. Att hästen tycker det är jobbigt tex. Så gör ju Gobban med när jag rider lektion på ridbanan.

Maggan är lite av en "propellerviftare." Hon viftar med svansen när hon är tjurig, t.ex. när man rider med nån häst som hon inte tycker om/känner eller om jag tar hennen nån stans på kroppen som hon inte gillar… =)
jag har hört mycket olika: några hästar slår irriterat med svansen, men då ser du även öron och annat kroppspråk som tyder på irritation. Andra sagt hästar brukar slå med svansen om dom jobbar, atter andra att dom slår med svansen just när dom jobbar med ryggen. Andra igjen för att hästen är pigg, atter andra att dom slår med svansen för att dom är spänta/förväntningsfulla
Jag har själv personligen inga aning faktisk, men jag skulle gissa att så framt hästen värkar allment glad och jobbar på, ytan agresjon eller irritation i övriga kroppspråket lär det nog knappast va om dom retar sig i alla fall :)
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

JAg har mest förstått det som att det finns olika sätt hästen kan vifta på svansen på. man måste nog läsa av hästen i övrigt också.

Det kan ju bero på många saker, Bino är nog mest pigg glad och frammåt därför han slår med svansen, på dressyrtävlingar brukar ju hästarna slå när ryttaren ber om piaff passage galoppombyten. Det är nog när hästen anstränger sig, sen kan hästen slå om man kittlar den med, tex om man kittlar den med sporren eller om det är någon liten som rider och inte har värst mycket ben på.
Gaaah, nu buggade sig mitt spel så alla andra program dog och mitt medelande jag skev försvann..
Var iallafall mina reflektioner över dressyrsvansar som Nina tog upp.
För där är det mkt lättare att se vad som är rätt och fel.
En avspänd häst som kommer upp med ryggen bär svansen på ett visst vis, eftersom svansen är en del utav ryggraden och om ryggraden kommer upp och hästen är avslappnar så kommer även ryggraden i svansen och rundar sig uppåt.
Går hästen med svansen emot rumpan istället så har man en spänd häst eller en häst som inte är lösgjord/asvslappnad och inte kommer upp med ryggen. Har man en häst med överaktiv svans, det vill säga en som sticker rakt uppåt eller en som det viftas hårt med så har man en häst som är spänd och rättså säkert går med sänkt rygg.
Tyvärr kan man inte på bilder använda det här så pass mkt eftersom man inte kan se om hästen viftar med svansen eller vara mjukt har den där, men man kan ju visa på bilder och sedan själv apelicera det live/på video.
Hästen till vänster håller sin svans på ett fint sätt ut som en naturlig del utav rudningen utav ryggraden. Hästen till höger går med sänkt rygg, baken kommer uppåt och likaså gör ryggraden i svansen, den sticker uppåt eftersom ryggen är bryten..
puttar upp tråden då jag tyckte mitt svar var hyffsat bra och är intresserad av att se om någon annan har fler vinklar på det eller något mer att tillägga /djupare analyser eller nått :)